به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در جلسه هیأت دولت به ریاست آیتالله سید ابراهیم رئیسی، با پیشنهاد وزارت دادگستری مبنی بر اصلاح آئین نامه سازمان تعزیرات حکومتی موافقت شد.
به موجب تصویب هیأت وزیران، سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان مکلف است ضوابط حاکم بر اعلام نظر کارشناسی سازمان نظارت و بازرسی در خصوص گزارشات سازمان بازرسی کل کشور و سایر مراجع قضائی و دولتی و انتظامی را به صورت برخط (آنلاین) در اختیار سازمان تعزیرات حکومتی قرار دهد و همچنین آموزشهای لازم برای اعمال ضوابط را به رؤسا، اعضا، شعب و کارکنان تعزیرات حکومتی ارائه کند. در مواردی که ضوابط اعلام و آموزشهای لازم ارائه شده باشد، اعمال این مقررات لازم نیست. در ضمن سازمان تعزیرات حکومتی مکلف است کلیه آرای بدوی، تجدید نظر و اجرای احکام را به صورت بر خط در اختیار سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان قرار دهد.
شعب بدوی تعزیرات حکومتی همچنین در صورت گزارش مأموران جهاد کشاورزی در ارتباط با محصولات و کالاهای اساسی کشاورزی موضوع قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت کشاورزی، شروع به رسیدگی میکنند.
آرای شعب بدوی در مواردی که مجازات پیشبینی شده در قانون برای هر بار تا یک صد میلیون ریال جریمه باشد، قطعی و از ناحیه محکوم علیه نسبت به مازاد آن قابل تجدیدنظرخواهی است.
در تخلفات، گران فروشی، کم فروشی، عدم درج قیمت، تقلب در کسب و عدم صدور فاکتور رسیدگی بدون لزوم احضار مشتکی عنه و صرفاً با مدارک ارائه شده توسط شاکی صورت خواهد گرد. در این موارد همه آرای محکومیت قابل تجدیدنظر بوده و متخلف میتواند در مرحله تجدیدنظر نسبت به ارائه مستندات مربوط اقدام نماید. در خصوص سایر آرای تجدیدنظر خواهی براساس مقررات ماده (۲۲) این آئین نامه خواهد بود.
استفاده از سامانههای رایانهای، مخابراتی، پیامنگار، ارتباط تصویری از راه دور، نمابر و تلفن برای اخطار، احضار و ابلاغ اوراق و همچنین نیابت بلامانع است.
آئین نامه اجرایی مربوط به تعیین تعرفه آب مصرفی مشترکان به تصویب رسید
هیأت وزیران در اجرای حکم مندرج در بند (ی) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، پیشنهاد وزارت نیرو درخصوص آئین نامه اجرایی این بند از قانون موضوع تعیین بهای آب مصرفی مشترکان را به تصویب رساند.
بر این اساس، وزارت نیرو موظف است حداکثر طی سه ماه، الگوی مصرف جدید را با احتساب تعداد افراد خانوار تحت پوشش بازنگری و جهت اجرا ابلاغ کند.
به موجب آئین نامه مذکور، صورتحساب مشترکان کم مصرف (مشترکین خانگی با مصرف تا یک سوم الگوی مصرف تعیین شده در قانون توسعه و بهینهسازی مصرف آب شرب شهری و روستایی در کشور) تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، با تخفیف ۱۰۰ درصد محاسبه میشود.
همچنین تعرفه آب مشترکین خانگی با مصرف بیش از الگو تا یک و نیم برابر الگو، تا دو برابر الگو، تا سه برابر، تا چهار برابر و بیش از آن، به ترتیب با ضریب (۰/۵)، (۰/۷۵)، (۱/۵)، (۳) و (۵) نسبت به قیمت غیریارانهای (شامل مجموع هزینههای تأمین آب (هزینههای توزیع آب و جمعآوری فاضلاب مطابق صورتهای مالی به علاوه مقادیر غیر یارانهای هزینه آب خام و انرژی الکتریکی برای پمپاژ و تأمین آب) و به صورت پلکانی (نسبت به مازاد) محاسبه و دریافت خواهد شد. متوسط تعرفه آب مصارف صنعتی، عمومی غیرآموزشی و دستگاههای اجرایی و همچنین تجاری به ترتیب براساس ضریب (۱) و (۱/۵) نسبت به هزینه تأمین آب محاسبه و دریافت میگردد.
در صورت محدودیت در تأمین آب مشترکین، جریان آب مشترکین با مصرف بیش از دو برابر الگو، با اعلام اخطار قبلی، به طور موقت قطع میشود.
نرخ فروش آب تولیدی آب شیرینکن در ایستگاههای توزیع آب در محل و در ظروف خریداران برای هر لیتر حداکثر (۴۰) ریال، تعیین میشود. همچنین نرخ فروش آب شیرین تولیدی بخش خصوصی (آب شیرینکن) که از طریق شبکه توزیع در اختیار مشترکین قرار میگیرد، به ازای هر واحد مسکونی تا مصرف (۱۰) مترمکعب در ماه براساس تعرفه آب بهای خانگی محاسبه و برای مصارف مازاد بر آن به ازای هر مترمکعب تا سقف قیمت قرارداد با بخش خصوصی محاسبه و اخذ میشود.
نرخ تعرفه آب برای مشترکین غیر خانگی نیز صرفاً برای کاربریهای صنعتی، تجاری و مراکز خدمات غیردولتی و دستگاههای اجرایی که از آب تولیدی بخش خصوصی تأمین میگردد تا سقف ظرفیت قراردادی، به ازای هر مترمکعب تا سقف قیمت قرارداد با بخش خصوصی محاسبه و اخذ خواهد شد.
کارمزد دفع فاضلاب مشترکین خانگی (۷۰) درصد و غیر خانگی صد درصد آب بهای مصرفی تعیین میشود. همچنین تعرفه آب در کاربری خانگی روستایی معادل ۵۰ درصد و برای مشترکین کاربری غیرخانگی روستایی معادل صد درصد تعرفه آب نزدیکترین شهر (براساس تقسیمات کشوری) تعیین میگردد و تعرفه آب شرب مشترکین تحت پوشش در مناطق عشایری نیز مانند آب شرب روستایی محاسبه میشود.
اصلاح مصوبه مربوط به واگذاری سهام دولت در برخی از شرکتها جهت رد بخشی از دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی
با تصویب هیأت وزیران، مصوبه مربوط به واگذاری سهام دولت در برخی از شرکتها جهت رد بخشی از دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی اصلاح شد.
به موجب این اصلاحیه، انتقال سهام سه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی (به میزان ۲۰ درصد)، مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (۲۴/۵ درصد) و طراحی ساختمان نفت (۲۴/۵ درصد) جمعاً به ارزش ۱۶۳/۱۵۰ میلیارد ریال به سازمان تأمین اجتماعی، از مصوبه یاد شده حذف و معادل ۱۶/۴ درصد از سهام متعلق به دولت در شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) - شازند به ارزش ۳۶۹/۵۵۰ ریال به سازمان تأمین اجتماعی منتقل میشود.
تصویب آئین نامه اجرایی اجرای خط مشی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، مبانی اسلام و اندیشههای انقلاب اسلامی
هیأت وزیران در اجرای تکلیف مقرر در بندهای (الف) و (ب) ماده (۳۷) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور مبنی بر اجرای خط مشی حضرت امام خمینی (ره) و سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری، مبانی اسلام و اندیشههای اسلامی، آئین نامه اجرایی بندهای قانون مذکور را تصویب کرد.
بر این اساس، وزارتخانههای فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش، دانشگاهها و مراکز علمی و جهاد دانشگاهی، مراکز فرهنگی و هنری، حوزههای علمیه، صدا و سیما، شهرداریها و سایر دستگاههای مربوط موظفند به منظور پشتیبانی از مراکز تحقیقاتی و آموزشی حوزوی از طریق شورای عالی حوزههای علمیه و دانشگاهی، تشکلهای اجتماعی- فرهنگی مردمنهاد در زمینه اسلامشناسی، شیعهشناسی، ایران شناسی و اندیشههای انقلاب اسلامی و شخصیتها و نهادها و مجامع تقریبی و همچنین گسترش شبکههای مجازی بینالمللی و فعالیتهای رسانهای و هنری با ساماندهی مادی و معنوی و توسعه سرمایه انسانی و مقابله با جبهه معاند نظام اسلامی اقدامات و برنامهریزیهای لازم را انجام دهند.
همچنین دستگاههای اجرایی مربوط باید برنامههای عملیاتی خود را در راستای اجرای بندهای (الف) و (ب) ماده (۳۷) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور، به منظور پیش بینی اعتبارات لازم در لوایح بودجه سالیانه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه کنند و سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است تمهیدات لازم اجرایی شدن برنامهها و اقدامات دستگاههای اجرایی مندرج در این آئین نامه و همچنین اجرایی شدن خط مشی حضرت امام خمینی (ره) و سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری را از طریق درج در بودجه سنواتی، ضوابط اجرایی بودجه، بخشنامه بودجه، موافقتنامه اعتبارات هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای حسب مورد و ساماندهی نحوه هزینهکرد اعتبارات، پیشبینی نماید.
همچنین وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جهاد دانشگاهی، کلیه دانشگاهها و پژوهشگاهها، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شهرداریها موظفند نسبت به انجام اقدامات تعیین شده برای هریک را انجام دهند.
دستگاههای اجرایی مربوط همچنین موظفند برای فراهم شدن امکان ارزیابی و آگاهی عموم، گزارش عملکرد خود در اجرای این آئین نامه را در مقاطع زمانی ۶ ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور، مؤسسه و دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای ارائه و به صورت سالیانه از طریق سامانههای در دسترس عموم منتشر کنند.
دولت آئین نامه اجرایی نحوه تعیین و شناسایی خانوارهای ایرانی و اتباع خارجی را تصویب کرد
دولت در اجرای تکلیف مقرر در تبصره (۸) الحاقی به ماده (۱۶۹) مکرر قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم در خصوص نحوه تعیین و شناسایی خانوارهای ایرانی اعم از مشمولین و غیر مشمولین دریافت یارانه و اتباع خارجی، با هدف ایجاد بانک اطلاعاتی واحد در خصوص شناسایی خانوار و تعیین نقشه راه برای دستگاههای اجرایی ذیربط در تکمیل اطلاعات مورد نیاز بانک مذکور، آئین نامه اجرایی مربوط را به تصویب رساند.
به موجب این آئین نامه، در هر خانوار معمولی، زوج به عنوان «سرپرست» و سایر اشخاص خانوار به عنوان «عضو» محسوب میشوند و در صورت تغییر شرایط اعضای خانواده مانند ازدواج دائم یا منقطع، طلاق در ازدواج دائم، انقضا یا بذل مدت در ازدواج منقطع، ولادت فرزند، قیمومیت و فوت، سرپرست و اعضای خانوار تغییر خواهد کرد.
در موارد زیر سرپرست خانوار تغییر یافته و یکی دیگر از اعضای خانوار به عنوان سرپرست محسوب میشود:
الف - در صورتی که سرپرست خانوار به طور رسمی یکی دیگر از اعضای خانوار را با توافق یکدیگر به عنوان سرپرست مشخص نماید.
ب- در صورت حجر و غایب و مفقودالاثر شدن سرپرست خانوار با حکم مراجع قضائی
ج- وجود حکم مرجع قضائی مبنی بر بد سرپرستی و تعیین سرپرست جدید
همچنین در موارد زیر اعضای خانوار امکان تشکیل خانوار جدید را بدون وقوع واقعه ازدواج خواهند داشت:
الف- ناسازگاری هریک از اعضای بالای ۱۸ سال خانوار با سرپرست با حکم مراجع قضائی
ب- وسع اقتصادی اعضای بالای ۱۸ سال
ج- در صورت خروج از تحت قیمومت با حکم مراجع قضائی
در هر خانوار مؤسسهای، نهاد حمایتی به عنوان «سرپرست» و اشخاصی که به موجب قوانین و مقررات مربوطه از نظر اقتصادی و معیشتی تحت نگهداری نهاد مذکور هستند به عنوان «عضو» محسوب میشوند.
همچنین در اجرای جز (۲) تبصره (۸) ماده (۱۶۹) مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور، مکلف به ثبت درخواست و اقلام اطلاعاتی خانوار خود در پایگاه میباشند و وزارت امور خارجه مکلف است اطلاعرسانی لازم را در این زمینه به عمل آورده و همکاری و هماهنگی لازم را با سازمان ثبت احوال کشور معمول نماید.
سازمان ثبت احوال کشور نیز موظف است بر اساس اطلاعات موجود در پایگاه داده هدفمندی یارانهها، نسبت به ایجاد پایگاه خانوار بر اساس ضوابط این آئین نامه ظرف مدت ۶ ماه به نحوی اقدام نماید که اعمال تغییرات در ترکیب ساختار خانوار به صورت خودکار و هوشمند صورت پذیرد. مادامیکه ارتباط الکترونیک جهت تبادل اطلاعات برقرار نشده است، اشخاص خواهان اعمال تغییرات میتوانند علاوه بر درگاه پایگاه با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت، دفاتر پستی، دفاتر فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی و ارائه مدارک مثبته بر اساس مصوبات کارگروه مندرج در آئین نامه، نسبت به ثبت درخواست اعمال تغییرات بر اساس تعرفهای که به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات میرسد، اقدام کند.
تعیین افراد تبعی خانوار در سازمانها و صندوقهای بیمه اجتماعی جهت استفاده از خدمات بیمه پایه سلامت، تابع مصوبات دولت و مراجع قانونی ذیربط است.
نظر شما