بعثت؛ بزرگ‌ترین واقعه تاریخ بشریت

یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان عید مبعث است، روزی که برای اولین بار نخستین آیات الهی بر رسول مهربانی پیامبر اکرم(ص) در غار حرا نازل شد: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ».

به گزارش خبرنگار ایمنا، عید مبعث سرفصل مهمی در تاریخ و تحولات تاریخ ایفا کرده است، چراکه آخرین فرستاده خداوند همراه با کامل‌ترین دین با برآورده کردن نیازهای فکری معنوی و سیاسی به رسالت مبعوث شد واز این رو است که عید مبعث از ایام‌الله محسوب می‌شود.

روز بیست‌وهفتم رجب سال ۱۳ پیش از هجرت، هنوز زمانی که حضرت محمد (ص) در شهر مکه سکونت داشتند از جانب پروردگار الهی به رسالت پیامبری مبعوث شدند. در این زمان پیامبر اکرم (ص) ۴۰ سال سن داشتند و در راه رسیدن به سعادت، آگاهی و هدایت مردم رنج و تلاش‌های بسیاری را پشت سر گذاشته بودند.

وقتی پیامبر (ص) که طبق عادت گذشته برای راز و نیاز تنهایی به غار حرا در کوه نور مراجعه می‌کردند، این بار گویا بار سنگینی بر دوش داشته و وقتی به خانه خدیجه همسر مهربان رسید، احساس خستگی شدید و عرق کردن در چهره مبارک رسول خدا پیدا بود و وقتی علت سؤال شد، پیامبر فرمودند: «فرشته وحی آیات الهی را نازل کرده و از جانب خداوند به پیامبری برانگیخته‌شده‌اند.»

خداوند خواست در سرزمینی که مردم آن به عادت قبایل بدوی زندگی می‌کردند و تنها هنر آن‌ها علاقه به شعر، شتر و شمشیر بود، پیامبر رحمة للعالمین از بین همه مردم برانگیخته شود که قبل از آن نزد هیچ استاد و در هیچ مدرسه‌ای درس نخوانده بود، اما وقتی آیات نورانی بر قلب مبارک پیامبر نازل شد، راهنما و پیامبر میلیون‌ها انسان در سراسر جهان شد و هنوز چراغ هدایت بشریت را روشن نگه‌داشته‌اند.

پیامبران، یادآوری میثاق فطرت به یاد انسان‌ها

اگر به تعالیم قرآن کریم که حاصل بعثت پیامبران بر وجود مقدسشان وحی‌شده است نیز نگاهی بیندازیم، هر جا که سخن از شگفتی‌ها به میان می‌آید، مخاطب شگفتی‌ها، اولی الالباب و خردمندان هستند نه مردمان معمولی که برخی از عقلشان فاصله گرفته‌اند. پیامبران و ائمه در سخنان و روایات بر عقل و تعالیم و احکام آن پای فشاری می‌کنند و به‌گونه‌ای این دو حجت باهم هماهنگ‌اند که در اصطلاح گفته‌اند «کلما حکم بالعقل حکم بالشرع و کلما حکم بالشرع حکم بالعقل»؛ احکام شرع مؤید احکام عقل و احکام عقل موید احکام شرع است؛ بنابراین آنچه می‌توانیم به‌عنوان دستاوردهای بعثت در این ایام طرح کنیم این است که با بعثت پیامبران، این عقل خفته در وجود آدمی بیدار می‌شود، عقل‌های دفن شده شخم زده می‌شوند و امکان رشد و شکوفایی فرا می‌رسد.

بعثت پیامبران تأثیر بسیار مهمی با رشد عقلانیت در بین انسان‌ها دارد. به‌ویژه این رشد با ظهور اسلام از سوی پیامبر (ص) نمود پیدا کرده است. برای فهم بهتر این ارتباط سخنی از علی (ع) که در نهج‌البلاغه آمده است: «خدای تبارک‌وتعالی پیامبران خود را در بین مردم برانگیخت و این پیامبران را پیاپی فرستاد تا میثاق فطرت را به یاد انسان‌ها بیاورند، آن عهد و پیمانی که همه انسان‌ها در عالم زر به عبودیت الهی سپرده بودند و این نعمت‌های فراموش‌شده را تا اینکه عقل‌های فراموش‌شده در وجود انسان کاویده شود.»

رسیدن به کمال، ضرورت پیش از بعثت

اینکه هدف از بعثت انبیا شناخت پروردگار عالمیان و رسیدن به قرب و کمال الهی است. تفکر و اندیشه تنها با عزلت گزیدن میسر می‌شود. چون پیامبران، قبل از اینکه به رسالت مبعوث شوند، باید راه‌های کمال را بپیمایند تا در پرتو آن به قرب خدا و شناخت خدا نائل شوند، این امر میسر نمی‌شد مگر با عزلت و تنهایی! بنابراین یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای دستیابی به تفکر این است که انسان مدتی را در صحرا باشد، به همین خاطر اکثر انبیاء شغل چوپانی داشتند. در روایت آمده است که «ما بعث الله نبیا قطّ حتی یسترعیه الغنم لیعلمه بذلک رعیه الناس»؛ خداوند هیچ پیامبری را برنمی‌انگیخت، مگر اینکه بر چوپانی می‌گمارد تا از این طریق، تربیت و مدیریت مردم را به او بیاموزد.

پیامبر اکرم (ص) در شب مبعث، جبرئیل را به هیبت اصلی او مشاهده کرده است. در سوره «تکویر» به‌خوبی به این موضوع اشاره می‌شود که خداوند می‌فرماید: «وَلَقَدْ رَآهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِینِ»، قطعاً آن فرشته وحی را در افق رخشان دیده است، بنابراین وحی در این شب به صورت غیرمستقیم توسط جبرئیل انجام‌شده است و فرشته وحی فرمان الهی را به شخص رسول خاتم (ص) ابلاغ کرده است.

مبعث، روز صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز

بیست‌وهفتم رجب به‌عنوان روز مبعث، روز صلح، روز همزیستی مسالمت‌آمیز میان پیروان تمام ادیان و ابنای بشر است. مبعث، یک درس، عبرت و سرمشق و رهبری برای تمام انسان‌ها است.

بعثت پیغمبر اکرم (ص) نوید یک مژده برای جامعه بشری برای همزیستی مسالمت‌آمیز به ارمغان آورده است. «بعثت» برانگیختن انسان‌ها یا یک نوع تحول بنیادین با ایجادکردن دگرگونی اساسی در بخش‌های مختلف جامعه است. بعثت پیامبر اکرم (ص) نقطه آغاز یک زندگی جمعی همراه با صلح و سازش و آرامش است. به دلیل اینکه از اولین پیام‌های دعوت حضرت رسول‌ (ص) پیام صلح، پیام آشتی و پیام زندگی جمعی و گروهی است اسلام را به‌عنوان دین رحمت و دین صلح و سازش مطرح کرده است. مبنای دین اسلام، اخلاق، عزت، کرامت و علوّ انسان است و انسان بما هو انسان، موردتکریم و تعظیم قرار دارد، اسلام به‌عنوان متمم و مکمل اخلاق بشری، آمده است که جامعه را به صلح و صفا دعوت کند.

بعثت و تأسیس مدرسه فکری، ایدئولوژی، ایمانی و اخلاقی

مبعث پیامبر (ص) یک تحول بسیار جدی و عمیق در جامعه آن روزها بوده است. جامعه‌ای که پیامبر صلی‌الله در آغاز رسالت خود در مکه با آن مواجه شد با جامعه‌ای که در مدینه بنا کرد کاملاً متفاوت بود؛ ازلحاظ علمی، جامعه‌ای طالب علم ایجادشد که ترقی علمی برای آن بسیارمهم بود و در برهه‌های تاریخی بعدی، تجلیات علمی بسیاری داشت. ازلحاظ معنوی نیز، حالات عرفانی که ما در اصحاب پیامبر (ص) در مدینه می‌بینیم با آن ظلماتی که قبل از پیامبری حضرت صلی‌الله‌علیه‌وآله به چشم می‌خورد کاملاً متمایز است. همچنین ازلحاظ نظام اجتماعی، حکومتی که رسول‌الله (ص) در مدینه به وجود آورده بود تفاوت چشم‌گیری با نظام قبیله‌ای شهر مکه داشت.

در برهه‌ای از تاریخ، پیامبر اکرم (ص) تنها با دو نفر نماز می‌خواند، اما امروز در هر مسجدی هزاران نفر را شاهد هستیم، در هر شهر و کشوری مساجد متعددی وجود دارد و میلیون‌ها نفر اهل قبله هستند و این‌ها تحولاتی است که بعد از بعثت حضرت رسول (ص) ایجادشده است. بزرگ‌ترین دستاورد بعثت، مدرسه‌ای است که پیامبر اکرم (ص) به‌عنوان مدرسه فکری، ایدئولوژی، ایمانی و اخلاقی تأسیس کرد. اصولاً حضرت رسول (ص) یک جریان فکری ایجاد کرد که امروز حتی غیر از مسلمانان از آن بهره می‌برند.

عدالت جزو اهداف اصلی رسالت حضرت رسول اکرم (ص)

مبعث پیامبر اکرم (ص) بزرگ‌ترین حادثه در تاریخ آخرالزمان جامعه بشریت است. عید مبعث سرفصل مهمی در تاریخ و تحولات تاریخ ایفا کرده است، چراکه آخرین فرستاده خداوند همراه با کامل‌ترین دین با برآورده کردن نیازهای فکری معنوی و سیاسی به رسالت مبعوث شد و عید مبعث از ایام‌الله محسوب می‌شود. شخصیت پیامبر (ص) مایه وحدت و انسجام اسلامی است. مشترکات عالم اسلام بسیار زیاد است، یعنی اگر در عقاید، مناسک و اعمال سیر کنیم، مشاهده می‌کنیم که تقریباً در بیش از ۹۰ درصد از موارد مسلمان‌ها اتفاق‌نظر دارند. در توحید، بعثت پیامبر (ص)، در بحث معاد، حتی در بحث امامت و ولایت که مسلمانان قائلند بدون امام و ولی نمی‌توان زندگی کرد.

بعثت پیامبر خاتم (ص) فرصتی برای محور قرار دادن شخصیت آن حضرت در زمینه‌های تقریبی بیداری اسلامی است. در نظام ارزشی که پیامبر (ص) آورده است، اقامه قسط جز اهداف اصلی رسالت آن حضرت مطرح بوده است، در سوره «حدید» خداوند دراین‌باره می‌فرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَینَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ…»، اقامه قسط جز اهداف رسالت انبیا و طبیعتاً رسالت پیامبر اکرم (ص) است. عدالت خواسته، هدف و آرمان همه انبیا و اولیا بوده است، به‌طوری‌که آرمان پیامبر (ص) بوده که شعار و پرچم اصلی قیام امام عصر (عج) حول محور عدالت است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «او خواهد آمد و جهان را از عدل و داد پر خواهد کرد.»

کد خبر 558739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.