به گزارش ایمنا، علی قاسمزاده در جمع نمایندگان خبرگزاریهای کشور در اصفهان به بیان نکاتی درباره تغییر در روند انتقال اخبار به مردم پرداخت و با مطرح کردن دیدگاههای خود در خصوص ضرورت شکستن ساختارهای نادرست در این زمینه اظهار کرد: باید نسبت به تغییری که در نوع نگاه و انتظارات مردم از مسئولان و مدیران ایجاد شده حساس باشیم.
وی افزود: اخیراً در جامعه ما اتفاقاتی رخ داده که قدری نگران کننده است؛ مردم نسبت به برخی از مسائل بیحس و بیتفاوت شدهاند که به نظر میرسد این امر، پیامی در خود دارد و باید از سوی ما دریافت و منجر به ایجاد تغییر در رویه اطلاعرسانی و سبک کار رسانهها شود.
باید کلیشههای رایج در عملکرد رسانهها شکسته شود
شهردار اصفهان با بیان اینکه عملکرد فعلی رسانهها و نوع نگاهی که به انعکاس اخبار دارند، نمیتواند شکاف و گسلی که میان مردم و مدیران ایجاد شده را کاهش دهد، تاکید کرد: باید کلیشههای قبلی شکسته شود تا مردم باور کنند که قرار است واقعاً اقدامات تازه ای صورت گیرد؛ چرا باید مستمرا عکاسی همراه مسئولی همچون شهردار باشد و از کارهای عادی او مانند نشستن در مترو و رفت و آمدهای کاری، برگزاری جلساتی که وظیفه او به شمار میرود عکس و خبر تهیه کند؟!
وی افزود: این کار، معنایی جز پایین تصور کردن سطح فهم عموم ندارد، لذا باید بدانیم که مردم از نمایش و بازی و فیلم خسته شدهاند، اگر به معنای واقعی کاری کردیم، وظیفه داریم آن را به اطلاع مردم برسانیم ولی اتفاقات عادی و معمولی چرا باید به اطلاع مردم برسد؟، به گمانم اینها دیگر ارزش خبری ندارد و باید غربال و شیوه انتخاب اخبار را تغییر بدهیم و بعضی روزها حتی اگر خبری که دارای ارزش خبری است در اختیار نداریم، هیچ خبری به مردم ندهیم.
بُتسازی در رسانهها را کنار بگذاریم
قاسمزاده پرهیز از قطبسازی و بتسازی در حوزه رسانه را ضرورت دیگری برای فعالان حوزه خبر دانست و تاکید کرد: من در رسانههای شهرداری اصفهان، این مساله را پیگیری کردهام چرا که معتقدم شهردار نباید تافته جدا بافته تصور شود و خبر باید بر اساس ارزش خبر نه بر اساس جایگاه اداری افراد تنظیم شود.
وی اضافه کرد: نمیدانم چقدر میشود این تغییرات را در روند فعالیت رسانهها ایجاد کرد، اما باید به سمت یک انقلاب خبری و رسانهای پیش برویم تا این ساختارها کم کم شکسته شود، به خصوص که در حال حاضر فضای مجازی، گستردگی زیادی پیدا کرده است و برای بهدست آوردن اعتماد عمومی در جامعه باید مبانی کار خبری عوض شود تا دیدگاه مردم تغییر کند؛ ارزش گذاری باید بر اساس ارزش خبری نه جایگاه و موقعیت افرا. باشد.
باید باب نقد و انتقاد را باز کنیم
شهردار اصفهان خطاب به اهالی رسانه، با تاکید بر لزوم باز شدن باب نقد و انتقاد در رسانهها، گفت: مطمئناً همه اقدامات شهرداری صحیح و قابل قبول نیست و ایراداتی هم در کار وجود دارد، بنابراین باید این ایرادات در رسانههای خودمان به نقد کشیده شود، نباید فقط از کارشناسان موافق نظرخواهی شود بلکه باید نظر مخالفان هم شنیده و منتشر شود.
وی تاکید کرد: نباید در یک دایره بسته قرار بگیریم که فقط خودمان را تأیید کنیم. چراکه در این صورت رفته رفته باور میکنیم که تافته جدا بافته هستیم! این توهم برایمان ایجاد میشود که خیلی خوب هستیم و کم کم مردم را تحویل نمیگیریم و ژن برتر میشویم!
قاسمزاده نقش رسانهها را در شکستن چنین ساختار نادرستی بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: باید رسانهها انعکاس دهنده واقعی مسائل باشند تا مشکلات از نگاهمان پنهان نماند؛ رسانهها خیلی خوب میتوانند این نقش را ایفا کرده و باب نقد و انتقاد را باز کنند، البته شاید این اقدامات در ساختار ملی قدری دشوارتر باشد، اما در حوزه رسانههای محلی روند راحتتری دارد.
نباید کسی که پول بیشتری دارد، بیشتر دیده شود
وی با بیان اینکه در دورهای از عملکرد روابط عمومی شهرداری اصفهان، ملاک سنجش رسانهها بر اساس تعداد خبرهایی بود که از شهردار و مسئولان منتشر میکردند، اظهار کرد: برخی دستگاهها کمکهایی را به رسانهها ارائه میکنند و آنها نیز اخبار مدیران آنها را به میزان زیادی پوشش میدهند که معنای این عملکرد این است که کسی که پول بیشتری داشته باشد، بیشتر دیده میشود و این تفکر، بنیان و بنای غلطی دارد.
شهردار اصفهان افزود: هرکس در این شهر، کار مفیدی انجام میدهد، باید اقدامش در رسانهها منعکس شود؛ خواه یک پاکبان، یک معلم، یک فروشنده یا شخص عادی باشد که عمل زیبای او به دیگران خیر میرساند.
وی با اشاره به نوع و شیوه بازتاب اخبار مربوط به رهبر معظم انقلاب در رسانهها، تصریح کرد: همه ما میدانیم مقام معظم رهبری کارهای روزانه بسیار متنوعی دارند که شامل جلسات خصوصی، دیدار با خانواده شهدا و کوهنوردی میشود. اما انعکاس این اتفاقات در جایی دیده نمیشود و بخش مختصری از آنها منتشر میشود؛ درحالیکه خبر شام و ناهار خوردن بعضی از مدیران در رسانهها منتشر میشود!؛ چرا زندگی عادی مدیران باید در رسانه منعکس شود؟! این مسائل را باید مردم باور و روایت کنند نه اینکه ما راوی استخدام کنیم و از آنها بخواهیم این مسائل را انعکاس بدهند. آنقدر در این مساله افراط کردهایم که مردم دیگر حد اعتدال در این ماجرا را هم باور نمیکنند.
قاسمزاده با اشاره به سیره سردار شهید قاسم سلیمانی نیز گفت: سردار سلیمانی در خدمت به مردم در وقایعی چون سیل و جنگ همواره در صحنه بود و همین باعث شد مردم آنقدر دوستش داشته باشند؛ ما هم باید اول کاری انجام بدهیم و بعد خبرش را به اطلاع مردم برسانیم.
کار جهادی بدون تعامل و گفتوگو با مردم نتیجهبخش نیست
وی خود را آماده هرگونه گفتوگوی انتقادی دانست و گفت: یکی از تأکیدات من در دوره جدید مدیریت شهری، گفتوگو با همه اقشار جامعه است زیرا معتقدم کار مردمی در کشور ما دو وجه دارد، یکی اینکه با کار شبانهروزی مشکلات مردم را حل کنیم و دیگر اینکه در کنار این حرکت جهادی با مردم ارتباط بگیریم و تعامل نزدیک داشته باشیم.
شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: اگر درک متقابل شکل نگیرد، احساس رضایت وجود ندارد و این احساس، وقتی رخ میدهد که همدیگر را بفهمیم و با هم گفتوگو کنیم؛ مردم زمانی راضی میشوند که فهمیده و درک شوند و مورد گفتوگو قرار بگیرند وگرنه هزاران خدمت بدون این درک متقابل بیفایده است.
به گزارش ایمنا، با توجه به موج جدید بیماری کرونا و ضرورت پرهیز از اجتماعات زیاد، این نشست صمیمانه، با رعایت پروتکلهای بهداشتی و با حضور مدیران و نمایندگان برخی خبرگزاریهای کشور همچون فارس، مهر، ایسنا، تسنیم، موج، تابناک و صدا و سیما برگزار شد.
نظر شما