به گزارش خبرنگار ایمنا، محمود ثابت قدم امروز _چهارشنبه چهارم اسفندماه_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال ۱۳۸۷ اساسنامه سازمان مدیریت پسماند در وزارت کشور تصویب و یک سال بعد این سازمان فعالیت خود را آغاز و در سال ۱۳۹۰ سایت صفیره فعالیت خود را به عنوان سایت دفن پسماند اهواز شروع میکند.
وی افزود: با توجه به اینکه در سایت صفیره پسماند به روش فوکوآکا و کاملاً اصولی انجام میشد، در سال ۹۱ اهواز به عنوان پایلوت و الگو در ایران برای سایر شهرها معرفی شد اما با گذشت چندسال و با تکمیل ظرفیت سلول شماره از حالت ایدهها و الگو فاصله گرفتیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز ادامه داد: در ادامه راه برای سایت صفیره مشکلاتی ایجاد شد و طرحها و ساخت سلولها انجام نشد. با این حال از هنگام آغاز به کار تلاش ما در راستای بهتر شدن شرایط سایت صفیره بود چراکه مشکلات زیادی در آنجا وجود داشت. به گونهای که زبالهها تا نزدیک درب ورودی سایت انباشته شده بودند سازماندهی و دفن شدن بدین ترتیب سال ۱۴۰۰ تنها سالی بود که هیچ گونه آتش سوزی در این سایت رخ نداد.
ثابت قدم تصریح کرد: تعمیر و برطرف کردن مشکل برق سایت که به مدت سه ماه به دلایلی قطع و مشکلات زیادی ایجاد کرده بود، تعمیر باسکول، تکمیل سایت اداری و انتقال دکل مخابراتی به بالای آن و همچنین افزایش و سرویس دوربینها و روشنایی سایت از جمله کارهای بود که در ابتدای کار در سایت صفیره انجام دادیم.
وی ادامه داد: مهمترین مشکل سایت صفیره بحث امنیت آن است و در همین راستا با دعوت از مدیر حراست شهرداری و انجام مکاتبات با انعقاد قرارداد امنیت این سایت نیز تأمین شد با این حال در مسیر حفظ امنیت سایت مشکلاتی برای تیم حفاظتی سایت ایجاد شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز توضیح داد: پس از تکمیل سلول شماره یک، برای ساخت سلول شماره دو مشکلات قضائی ایجاد میشود و پس از رفع آنها عملیات اجرایی تکمیل آن آغاز و در چند ماه آینده به بهره برداری میرسد. به صورت روزانه بین هشتصد تا هزار تن زباله وارد سایت صفیره میشود و هیچ روزی این ورودی تعطیل نمیشود در ایام تعطیل نیز میزان زباله دریافتی بیشتر است، در واقع درسایت صفیره فرآیند دفن به صورت مدام جریان دارد.
ثابت قدم تاکید کرد: برای دفن اصولی زباله داشتن سلول به تنهایی کافی نیست بلکه باید کارخانه پردازش نیز به طور همزمان فعال باشد تا استفاده بهینه و بهتری از سلول داشته باشیم در همین راستا قراردادی با یک شرکت معتبر کشوری منعقد شده و در حال تعمیر و بازسازی کارخانه پردازش هستیم و تا پایان سال به بهره برداری میرسد.
وی اضافه کرد: شروع به کار کارخانه پردازش علاوه بر اینکه در دفن اصولی کمک شایانی میکند، نزدیک به ۱۲۰ نفر از افرادی که پیش از این در آن مشغول به کار بودهاند به کار خود باز خواهند گشت.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز تاکید کرد: شهرداری هیچ گونه مسئولیتی در قبال زبالههای عفونی ندارد، بر اساس قانون وظیفهی مدیریت، بی خطر سازی و امحا پسماند عفونی بر عهده تولید کننده است با این حال بر اساس قراردادی که داریم تا پایان سال نسبت به دریافت زبالههای عفونی مراکز بهداشتی اقدام میکنیم پس از آن به دلیل عدم اجرای بی خطرسازی توسط برخی مراکز بهداشتی هیچ گونه تعهدی در قبال جمع آوری زبالههای عفونی نخواهیم داشت.
ثابت قدم تصریح کرد: در بیمارستانها از طریق دستگاه اتوکلاو بی خطر سازی زبالهها صورت میگیرد، مطبها و کلینیکها نیز میتوانند از طریق بخش خصوصی نسبت به بی خطر سازی زبالههای خود اقدام کنند و پس از آن به مدیریت پسماند تحویل دهند. بر اساس آمار سازمان نظام پزشکی ۳۰۰۰ مطب در اهواز فعال است که تنها ۱۰ درصد آنها برای جمع آوری زبالههای عفونی خود با شهرداری قرارداد منعقد کردهاند.
وی اضافه کرد: زباله به ویژه زباله عفونی داری ارزش هستند به همین دلیل است که زباله گردها با حضور در سایت برای بهره بردن از آنها تلاش کنند، زبالههای عفونی باید چندین مرحله بی خطرسازی شوند، در مرحله اول باید میکروب کشی صورت گیرد و پس از آن به وسیله دستگاههای دیگر خرد شوند تا با از دست دادن ارزش اقتصادی برای زباله گرد نیز ارزشی نداشته باشد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز افزود: وظیفه اصلی سازمان مدیریت پسماند کاهش زباله، تفکیک از مبدا و پس از آن پردازش و دفن زباله است، در واقع هرچه میزان دفن کاهش بیشتری پیدا کند نشان دهنده مدیریت درست پسماند است.
ثابت قدم با اشاره به وضعیت زباله گردی در اهواز گفت: بر اساس ماده ۱۶ قانون مدیریت پسماند جابهجایی و نگهداری زباله بر عهده شهرداری است، شناسنامه دار کردن زباله گردها کار درست و منطقی نیست زیرا به یک کار غیرقانونی وجه قانونی خواهد داد و با این اقدام مشکل زباله گردی حل نخواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: راهکار و مهمترین کاری که شهرداری میتواند در این مورد انجام دهد، اجرا شدن طرح تفکیک از مبدا است، در سنوات گذشته چندین بار برای اجرا آن تلاش شد اما به نتیجه نرسید، با پیگیریهای صورت گرفته این کار توسط سازمان به صورت پایلوت در سطح منطقه ۸ آغاز شده است تا با جمع آوری آمار و اطلاعات نسبت به واگذاری آن به پیمانکار در سطح شهر اجرا شود.
نظر شما