خبر مهم وزیر آموزش و پرورش درباره تصمیم‌گیری نهایی طرح رتبه‌بندی معلمان

وزیر آموزش‌وپرورش درباره بازماندگی از تحصیل در دانش‌آموزان گفت: آمار افراد واجب‌التعلیم ما ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است که بیش از نیمی از این دانش‌آموزان در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل‌ هستند.

به گزارش ایمنا، یوسف نوری در برنامه به‌وقت ایران، اظهار کرد: معلمان زحمت‌کش در ایام کرونا بسیار خوب کار کردند؛ جا دارد از اولیای دانش‌آموزان هم که همراه معلمان بودند قدردانی کنیم.

وی درباره چشم‌انداز آموزش‌وپرورش در دوران پساکرونا، افزود: به‌طور قطع و طبق مطالعات به نظر می‌آید که دوران پساکرونا بدون وجود کرونا ترسیم نشده و آینده با کرونا همراه است. دنیا دارد با کرونا زندگی می‌کند و ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: مطالعات سازمان جهانی بهداشت و بررسی‌های میدانی ما از ۳۶ کشور نشان می‌دهد که آموزش در هیچ کشوری تعطیل نبوده است و تنها مدارس یکی از کشورهای همسایه، دو هفته تعطیل بود. این در حالی است که وضعیت واکسیناسیون دانش‌آموزان ما هم خوب بوده است و تقریباً بیش از ۹۴ درصد دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال، دوز اول را دریافت کرده‌اند.

نوری با اشاره به دلایلی چون نگرانی اولیا و جوی که درباره بازگشایی مدارس در اوایل شیوع کرونا ایجاد شده بود، گفت: در آن زمان مدرسه‌ها تعطیل شدند و شبکه آموزش با مدرسه تلویزیونی به کمک آمد و شبکه شاد نیز راه‌اندازی شد که جا دارد از نهادهایی که به آموزش‌وپرورش در این راستا کمک کردند تشکر کنیم. این‌ها کمک کردند که بچه‌ها از تحصیل بازنمانند.

وی تاکید کرد: باید با هدایت ستاد ملی مقابله با کرونا به تدریج بازگشایی مدارس را جدی بگیریم. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید مدرسه آخرین جایی است که بسته می‌شود. ما باید مراقب همدیگر باشیم.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره بازماندگی از تحصیل در دانش‌آموزان، گفت: آمار افراد واجب‌التعلیم ما ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است که بیش از نیمی از این دانش‌آموزان در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل هستند. یک علت آمار متفاوت دانش‌آموزان در دوره ابتدایی با متوسطه و بازماندگی و ترک تحصیل حرکت سینوسی جمعیت دانش‌آموزی است، به عنوان مثال تا سال ۹۰ جمعیت دانش‌آموزی ما در حال کاهش بود، اما از سال ۹۰ به بعد افزایش یافت. با این حال در ایام کرونا میزان بازماندگی از تحصیل مقداری افزایش یافت و در پایه اول این تعداد نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است. اکنون استان‌ها مشغول شناسایی و بازگرداندن آن‌ها به چرخه آموزش هستند.

نوری ادامه داد: ممکن است برخی خودشان از روش‌های مختلف استفاده و خودخوان تحصیل کنند و امتحان بدهند. اما در مجموع در دوران کرونا شمار بازماندگان و تارکان تحصیل بیش از دوره قبل از کرونا بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش برخی دستاوردهای انقلاب در نظام تعلیم و تربیت را برشمرد و گفت: سرانه فضای هر دانش‌آموز در دوران قبل از انقلاب ۱.۴ متر بود که اکنون به ۵.۲ متر رسیده است. مدارس کشور ما ۵۲ هزار مورد بوده که به ۱۱۳ هزار رسیده و مدارس از نظر تعداد کلاس‌ها رشد بیشتری داشته‌اند. آمار ۱۰۰ هزار به ۵۴۰ هزار کلاس درس رسیده است. همچنین ۸۳ اردوگاه و کانون فرهنگی داشتیم که اکنون به ۱۳۹۴ مورد رسیده است.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: شمار اماکن ورزشی ما دو برابر شده است. ۱۶۲ واحد آموزشی برای دانش‌آموزان استثنایی داشته‌ایم که اکنون به یک هزار و ۶۸۷ رسیده است. همچنین شمار مدارس استعدادهای درخشان از پنج مرکز به ۷۰۸ مرکز رسیده و ۱۴۱ برابر شده است. این‌ها دستاوردهای انقلاب اسلامی هستند. با این وجود باز هم مدارس دو نوبته داریم یکی از علل آن افزایش مهاجرت به شهرها و حاشیه کلان‌شهرها است.

نوری با بیان اینکه یکی از دستاورهای مهم انقلاب، تأسیس نهاد امور تربیتی در هشتم اسفندماه سال ۱۳۵۸ به همت شهیدان رجایی و باهنر بود، گفت: اتفاق مهم دیگر تشکیل جامعه خیرین مدرسه‌ساز بوده که همپای اعتبارات دولتی، بودجه صرف کرده و بیش از ۱۳۰ هزار کلاس درس ساخته و تحویل دانش‌آموزان داده است. یک اتفاق مهم دیگر تصویب سند تحول بنیادین وزارت آموزش‌وپرورش در سال ۹۰ است که البته اجرای آن در سنوات گذشته با تأخیر روبه‌رو بوده است. ما قرارگاهی برای اجرای سند تحول ایجاد کرده‌ایم. سند تحول به برنامه اجرایی نیاز دارد. زیرنظام های سند تحول مشخص و تدوین شده‌اند که باید نقشه راه برای آنها ترسیم شود، این امر در قرارگاه سند تحول بنیادین در دست انجام است.

منابع پایدار رتبه‌بندی معلمان برای سال آینده پیش‌بینی شده است

وی در ادامه از افتتاح ۲۹۵۰ پروژه آموزشی با ۱۳ هزار و ۴۵۰ کلاس درس در روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه با حضور معاون اول رئیس جمهور خبر داد و گفت: در ماه‌های گذشته مشکلاتی پیرامون ساعات تدریس و بیمه معلمان خرید خدمات به وجود آمده بود که با توجه به پیگیری‌های انجام شده، موانع پیش رو برداشته شده است. ساعت کار معلمان ۴۴ ساعت است که ۲۴ ساعت در مدرسه و مابقی خارج از ساعت آموزشی است. درباره حقوق خرید خدمات عنوان می‌کردند که باید ۴۴ ساعت باشد و ۲۴ ساعت کافی نیست و بیمه آن‌ها نیز کامل رد نمی‌شد. بر این اساس خرید خدماتی‌ها به‌طورکامل و به میزان ۴۴ ساعت، حقوق کامل دریافت و بیمه آن‌ها نیز به طور کامل محاسبه می‌شود.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره آخرین روند تصویب و اجرای رتبه‌بندی معلمان گفت: رتبه‌بندی همزاد سند تحول بنیادین است و یکی از دلایل اجرایی نشدن آن، عدم اجرای سند تحول بنیادین بوده است. هدف اصلی رتبه‌بندی ارتقای صلاحیت‌ها و آماده نگه داشتن معلمان برای ارتقای کیفیت نظام تربیتی است. یک مرتبه در سال ۹۴ و دو مرتبه در سال ۹۸ افزایش‌هایی به نام رتبه‌بندی اتفاق افتاد، در حالی که همسان‌سازی حقوق بود و رتبه‌بندی را در اذهان مخدوش کرد.

نوری افزود: سال گذشته رتبه‌بندی در دستور کار دولت قرار گرفت و به مجلس رفت، اما منابع پایدار برای آن پیش‌بینی نشده است و از محل فروش اموال منابع را در نظر گرفته و رقمی برای امسال تعیین نکرده بودند و فروش اموال هم نداشتیم، به همین دلیل رتبه‌بندی اجرا نشد. مجلس مصوبه‌ای درباره رتبه‌بندی داشت که باید تأمین اعتبار می‌کردیم. ایراد شورای نگهبان، ایراد اصل صد و هفتاد و پنجمی قانون اساسی بود و باید تأمین اعتبار می‌کردیم که اکنون به طور جدی دنبال آن هستیم و دولت برای این کار مصمم است که رتبه‌بندی اجرا شود.

وی ادامه داد: برای سال آینده نیز منابع پایدار پیش‌بینی شده و ۲۵ هزار میلیارد تومان است. پیگیر رفع ایرادات هستیم و جلسات را پیش بردیم. روز سه‌شنبه هم در یک جلسه بسیار مهم ایراد تأمین مالی‌اش برای شش ماهه دوم سال جاری برطرف می‌شود و امید است به نتیجه برسد. هر روز حداقل دومرتبه برای رتبه‌بندی پیگیری و مذاکره داشته‌ام. جلسه امروز، جلسه مهمی است و امیدواریم این موضوع در راستای تکریم مقام معلم و در ایام جشن پیروزی انقلاب به نتیجه برسد.

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه ۲۹۰ میلیارد تومان سرانه میان مدارس توزیع کردیم که البته باید تقویت شود، گفت: اگر آموزش‌وپرورش دغدغه‌ای ملی نباشد و به عزم ملی تبدیل نشود امکان اینکه بتواند خودش به‌صورت یک جزیره، برنامه سند تحول را پیش ببرد و به اهداف عالیه انقلاب اسلامی برسد محال است.

منبع: ایسنا

کد خبر 554219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.