به گزارش خبرنگار ایمنا، شورای اسلامی شهر اصفهان این روزها مشغول بررسی لایحه بودجه سال آینده شهرداری است، این لایحه با رقم ۱۱ هزار ۳۰۰ میلیارد تومان نسبت به سالجاری رشد ۳۵ درصدی داشته و اواخر دیماه از سوی شهردار تقدیم شورای اسلامی شهر شده و بر اساس سند بالا دستی و در مدتی مشخص شورا فرصت تجزیه و تحلیل آن را دارد تا بررسیهای لازم انجام و مشخص شود بودجه ۱۴۰۱ صرف چه پروژهها و اولویتهایی خواهد شد؛ در تدوین بودجه شهر به برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ به عنوان سند بالادستی و منشور شورای ششم توجه شده است.
همچنین دو رویکرد کاهشی و افزایشی در تنظیم بودجه سال ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار گرفته تا مشخص شود که باید به سمت بودجه انقباضی و کاهشی پیش رفت یا بودجه انبساطی و افزایشی را مورد توجه قرار داد، البته بودجه پیشنهادی از طرف شهرداری است و اعضای شورا بهطور قانونی حق دارند علاوهبر بررسی لایحه، نقطه نظراتی که از دید شهرداری پنهان مانده است را ارائه کنند.
اخیراً شهردار اصفهان درباره بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرده بود: "در تنظیم بودجه سعی شده است اهداف راهبردی ۱۴۰۵ دیده شود و سه هدف کلان شامل کاهش آلودگی هوا، ارتقای جایگاه شهر با توجه به حوزه گردشگری و فرهنگ و افزایش بهرهوری سازمانی در تدوین آن مورد توجه قرار گیرد، لذا بخشهای حملونقل و خدمات شهری به ترتیب با ۳۸ و ۱۷ درصد، بیشترین سهم را از بودجه ۱۴۰۱ دارد و این بودجه نشاندهنده رویکرد تأکیدی و حرکت به سوی افزایش سهم مشارکتها است؛ اتفاق جدیدی که در بودجه سال آینده رقم خورده، اختصاص سهم درآمد حاصل از سرمایهگذاری و مشارکتها به میزان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است."
توجه به بودجه مناطق برای اجرای پروژههای شاخص
ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به لزوم بررسی بودجه در شورای اسلامی شهر به خبرنگار ایمنا، میگوید: بودجهای که برای سال ۱۴۰۱ توسط شهرداری در دو بخش مربوط به شهرداری و سازمانهای زیرمجموعه آن به شورای اسلامی شهر تقدیم شده، حدود ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و با اضافه کردن رقم مربوط به سازمانها این رقم حدود ۱۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل حدود ۳۵ درصد رشد را نشان میدهد.
وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر تا اواخر بهمن ماه فرصت دارد تا بودجه ۱۴۰۱ را مورد بررسی قرار دهد، میافزاید: بر اساس قانون، شهرداری موظف بوده تا آخر دیماه بودجه را تقدیم شورا کند و شورا نیز یک ماه فرصت دارد که بودجه را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهد تا در نهایت ابتدای اسفندماه به تصویب نهایی شورای اسلامی شهر برسد که در این راستا باید از تجربیات دورههای قبل بهره ببریم.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه در ابتدا بودجه به کمیسیونهای تخصصی که در شورا وجود دارد ارجاع میشود و هر کمیسیون بر اساس حوزه کاری خود، آن را مورد تجزیه قرار میدهد، تصریح میکند: کمیسیونهای شورای اسلامی شهر از معاونان و مدیران شهرداری دعوت میکند تا از جهات مختلف بودجه را بررسی و نقطه نظرات خود را اعلام کنند؛ از روز دوشنبه _یازدهم بهمنماه_ کمیسیون تلفیق شروع شده و نظرات کمیسیونهای مختلف را مورد بررسی قرار داده تا نقاط مشترک مشخص و اصلاحات انجام شود.
وی با بیان اینکه در کمیسیون تلفیق منابع درآمدی شهرداری که موضوعی بسیار حائز اهمیت است را مورد بررسی قرار میدهیم، ادامه میدهد: شهرداری دستگاهی است که باید درآمد خود را تأمین و ردیفهای هزینهای را مشخص کند، همچنین منابع درآمدی، اعتبارات جاری بودجه در ابعاد مختلف و اعتبارات جاری در قسمتهای کارکنان، رفاهیات و اعتبارات مستمر به تفکیک معاونتها مورد بررسی قرار میگیرد و از روز ۱۳ بهمن به بررسی بودجه مناطق به ویژه پروژههای شاخص در مناطق و شهرداری مرکزی ورود میکنیم و تمام شهرداران مناطق نیز دعوت میشوند تا به ترتیب مناطق بررسی بودجه انجام شود.
قربانی خاطرنشان میکند: برنامهریزی شده است که تا پایان روز چهاردهم بهمنماه بررسی این قسمت انجام شود و در ادامه تا شانزدهم بهمنماه مناطق ۹ تا ۱۵ و منطقه ناژوان را بررسی میکنیم، سپس به بررسی اعتبارات عمرانی مرکزی و بودجه سازمانها خواهیم پرداخت.
اتمام بررسی بودجه تا پایان بهمن ماه
وی خاطرنشان میکند: در نظر داریم تا سیام بهمنماه بررسی بودجه تمام شود تا با برگزاری جلسه علنی در شورای اسلامی شهر بودجه به تصویب نهایی برسد، البته در طول دوره اگر لازم باشد در وقتهای اضافهتری بررسی بودجه را خواهیم داشت، هر چند در نظر داشتیم تا قبل از بیستودوم بهمنماه بررسی بودجه به سرانجام برسد، اما بودجه مسئلهای مهم و حساس است و باید دقت بیشتری برای تجزیه و تحلیل آن داشته باشیم.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در قسمت تأمین منابع باید وقت بیشتری بگذاریم تا شاهد نارضایتی شهروندان نباشیم، میگوید: علاوهبر رضایت شهروندان، مسائل مربوط به شهر و اداره آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد و لازمه آن فراهم بودن منابع است که در این میان توجه به مسائل عمرانی به ویژه انجام و اتمام پروژههای شاخص و نیمهکاره که به سال آینده موکول میشود و یا ازسالهای قبل باقیمانده است نیز حائز اهمیت است.
وی اظهار میکند: امسال سهم کمکهای دولت به شهرداری کلانشهرها در بودجه ۱۴۰۱ کاهش یافته است و حتی بعضی از ردیفها نیز حذف شده است که اگر این تصمیم نهایی شود، منابع درآمدی دچار مشکل خواهد شد و میتواند در پروژههای عمرانی و حتی بعضی از اقدامات خدماتی تأثیرگذار باشد؛ البته در تلاش هستیم که این ردیفها و سهمها باقی بماند.
افزایش سهم درآمدهای پایدار شهرداری در بودجه ۱۴۰۱
قربانی ادامه میدهد: در تلاش هستیم ردیفهای جدیدی را به عنوان درآمدی برای شهرداری فراهم کنیم؛ به طور مثال از دولت نفت دریافت کنیم تا بتوانیم بخشی از نیازهای محیط زیست و حملونقل را از این طریق تأمین کنیم، البته بهطور مستقیم از دولت نفت را دریافت نمیکنیم، بلکه برای تأمین تجهیزاتی مانند اتوبوس با شرکتهای مربوطه تهاتر میکنیم یا اینکه شرکت ثالثی ایجاد شود که این کار میانه را انجام دهد، در نتیجه دولت توانسته نفت خود را بفروشد و از طرف دیگر نیازهای شهری نیز تأمین شده است؛ این طرح مورد استقبال تمام کلانشهرها قرار گرفته و دولت هم در این زمینه قولهایی داده است.
وی با تاکید بر اینکه دولت در نظر دارد قسمتی از فروش نفت را به بخش خصوصی واگذار کند و تحریم زمینهساز این موضوع به عنوان یک مزیت بوده است، تصریح میکند: این روند کمککننده است، زیرا برای خرید بعضی تجهیزات باید از منابع مالی استفاده کنیم و در این صورت این منابع برای اقدامات دیگر استفاده میشود و تا حدودی نیز میتواند جایگزین اوراق مشارکت باشد.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید میکند: پیگیری لازم برای حذف نشدن اوراق مشارکت را انجام میدهیم، البته دولت یک درصد به سهم بخش مربوط به ارزش افزوده در مالیاتها اضافه کرده است، اما این سهم در اختیار استانداریها قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه از دولت خواسته بودیم که سهم ارزش افزوده هر شهر در دولت مشخص شود و سپس و به همان شهر پرداخت شود که در صورت اجرا بسیار مؤثر است و با توجه به افزایش یک درصدی میتواند حتی بخشی از اوراق مشارکت را نیز پوشش دهد، اضافه میکند: در صدد هستیم سال آینده در مرحله نخست با کاهش هزینهها مقدار کسری احتمالی را جبران کنیم، البته ایجاد اعتماد شهروندان به شهرداری در زمینه گرفتن پروانه ساخت ضروری است تا آنها بدانند در قالب یک فرمول مشخص و ثابت، رقمی را به شهرداری پرداخت میکنند و تغییری در آن داده نمیشود و از هیچ شهروندی پول اضافهتری دریافت نخواهد شد.
قربانی با اشاره به درآمدهای پایدار، میگوید: مجموعه شهرداریها و شورای اسلامی شهر در تلاش است سهم درآمدهای پایدار را در بودجه افزایش دهد، اما باید در این زمینه تلاش بیشتری شود، زیرا هر چه شهر را از فروش تراکم دور کنیم، قطعاً به درآمدهای پایدار بیشتر توجه کردیم.
لزوم توجه به تقویم املاک در حوزه درآمدهای پایدار شهرداری
وی با بیان اینکه توجه به تقویم املاک در حوزه درآمدهای پایدار بسیار مؤثر است، میگوید: هر سال بر اساس قانون، صاحبان املاک ساختمانی و یا زمین مبالغی را به عنوان عوارض به شهرداری پرداخت میکنند؛ این رقم ثابت و مشخص، ممکن است در برخی موارد به خوبی انجام نشده باشد، بعضی از شهروندان این مبلغ را به صورت سالیانه پرداخت میکنند، اما در این میان افرادی نیز هستند که این عوارض را پرداخت نکردهاند، هر چند از محل فروش برخی خدمات شهرداری نیز میتوان درآمد پایدار ایجاد کرد.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه بازار سرمایه از جمله روشهای جدید تأمین پولی است و سال آینده میتوان به آن ورود کرد، میافزاید: بعضی از شرکتهای ما میتوانند وارد بازار بورس شوند، شهرداری نیز میتواند با توجه به ظرفیتهای قانونی که در این ارتباط وجود دارد درآمدهای پایداری را ایجاد کند.
وی خاطرنشان میکند: در حال حاضر شهرداری اصفهان در بورس چند شرکت مانند شرکت قند نقشجهان و سامانگستر دارد که سهام آنها به فروش میرسد و شهرداری با توجه به سهم خود در این شرکتها، میتواند درآمدهایی را برای اداره شهر ایجاد کند.
قربانی با اشاره به اهمیت افزایش ذخیره ملکی، ادامه میدهد: اگر بتوانیم ذخیره ملکی را افزایش دهیم، بر اساس آن درآمدهای خوبی خواهیم داشت و در پی آن فشار تأمین منابع به ویژه در بخش فروش تراکم به شهروندان وارد نمیشود، لذا هر چه به بخشهای دیگر بپردازیم، در آینده میتوان بخش فروش تراکم را تعدیل کرد.
تکمیل پروژه سالن اجلاس در دوره ششم شورای اسلامی شهر
وی با بیان اینکه ذخیره ملکی از سالهای قبل نیز وجود داشته و شورای اسلامی شهر مصمم است که درصد و رقم قابل توجهی را در بودجه سال آینده به خود اختصاص دهد، تصریح میکند: شهرداری زمینهای بزرگی را طی فرایند واگذاری منابع طبیعی و یا پیرامون توسعههایی که در اطراف شهر شکل میگیرد، خریداری میکند و اقدامات اولیه مربوط به کاربری و خدمات مورد نیاز را از راههای اداری بر روی زمینها انجام میدهد و از این طریق شهر میتواند درآمد خوبی داشته باشد.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ضرورت انجام پروژههای ناتمام در این دوره از شورای اسلامی شهر اصفهان، میگوید: در تلاش هستیم بسیاری از پروژههای ناتمام را در سال آینده به سرانجام برسانیم که بخش زیادی از آن نیز در بودجه آمده است، به طور مثال سالن اجلاس از جمله پروژههایی است که باید به اتمام برسد زیرا میتواند درآمد پایدار برای شهرداری ایجاد کند، همچنین مصمم هستیم حداقل یک فاز از پروژه خط دوم قطار شهری تکمیل شود، زیرا آورده خوبی در زمینه حملونقل و محیط زیست به همراه خواهد داشت.
وی تکمیل حلقه چهارم حفاظتی و کارکردهای آن را مهم میداند و اظهار میکند: اعتبارات خوبی برای این منظور در نظر گرفته شده و در حال حاضر پروژه در قسمت مربوط به شهر اصفهان در حال انجام است که امیدواریم در سال آینده بتوانیم چندین قسمت از این حلقه حفاظتی را در اختیار ترافیک عبوری قرار دهیم.
قربانی تاکید میکند: تکمیل پروژه رینگ چهارم به کاهش بار ترافیکی شهر اصفهان کمک میکند، لذا امیدوارم بتوانیم هر چه سریعتر نقاط بحرانی ترافیک شهری به ویژه حلقه سوم را به حلقه حفاظتی منتقل کنیم.
وی در خصوص لزوم بهرهبرداری از موزه اصفهان در دوره ششم شورای اسلامی شهر و اختصاص ردیف بودجه به این پروژه، میافزاید: مکان اولیه موزه اصفهان، کارخانه ریسباف است؛ لذا اقدامات مقدماتی موزه با مالکان انجام شده و امیدواریم با کمک نهادهای مختلف به ویژه استاندار بتوانیم این کار را انجام دهیم، چرا که یکی از درخواستهای شهروندان بوده و اصفهان نیز شهری فرهنگی و تاریخی است. همچنین اجرای پروژههای شاخص مناطق و توجه به موضوع محلهمحوری نیز مورد توجه است.
نظر شما