علیرضا ایزدی در پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته، با حضور در غرفه اصفهان به خبرنگار ایمنا اظهار کرد: متأسفانه این نمایشگاه در دورههای گذشته صرفاً فضایی برای گذراندن اوقات فراغت بود و خروجی مطلوبی نداشت که موضوعی بسیار آزاردهنده بود، اما خوشبختانه موضوع مبارکی که بهرغم زمان کوتاه در اصفهان اتفاق افتاد این بود که با همراهی و همدلی تلاش شد تا تکرار مکررات سالهای گذشته را کنار گذاشته و با در نظر گرفتن تمام سلایق و علایق، تولید محتوای مناسبی داشته باشیم.
وی افزود: غرفه اصفهان زیباترین غرفه بود، فضای ساختاری آن نیز معنا و مفهوم داشت و بهصورت گامبهگام در قالب داستان مطرحشده بود؛ موضوعی که برای فعالان این عرصه اهمیت دارد این است که بتوانیم با توجه به سلایق متفاوت گردشگران، مفهوم و محتوای مناسبی را در قالب یک پکیج به آنان ارائه دهیم، اما متأسفانه این موضوع یکی از ضعفهای تورهای خارجی ما است که در برنامهریزی داخلی نیز اثر میگذارد.
وی بابیان اینکه متأسفانه بسیاری از سفرهای داخلی غالباً بدون هدف انجام و به این موضوع که در فاصله مبدأ و مقصد چه اتفاقاتی میافتد کمتر توجه میشود، افزود: غرفه اصفهان در این نمایشگاه گام مهمی را برای تعریف مفهوم واقعی "تور" برداشته است به گونهای که بتواند سلیقه گردشگران داخلی و خارجی را جذب و برای آنها خوراک مناسب تهیه کند؛ در کنار آن نیز بخشهای مغفول ماندهای مانند گردشگری سلامت و بومگردی مطرحشده، چراکه اصفهان با توجه به اقلیم متفاوت خود در بحث بومگردی موفق عمل کرده است.
ایزدی گفت: خوشبختانه همراهی و همدلی و مشارکت بین دستگاههای دولتی و ارگانهای خصوصی سبب شد که غرفه اصفهان الگوی مناسبی برای کشور باشد و ما بتوانیم از نگاههای گذشته دستبرداریم و با توجه به سلایق و جامعه هدف به سمت تولید محتوا پیش برویم، این به معنای اقدام برای گردشگری و برنامهریزی برای توسعه پایدار است.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایعدستی و گردشگری استان اصفهان درباره نقش این اداره در برگزاری غرفه اصفهان در پانزدهمین نمایشگاه ملی گردشگری تصریح کرد: حضور اصفهان در پانزدهمین نمایشگاه بینالملی گردشگری اتفاقی مبارک است و از اقامتگاههای بومگردی در روستاهای دورافتاده تا اتاق بازرگانی، شهرداری، اداره کل میراث فرهنگی و استانداری در این رویداد همراهی کردند و من به این مسیر امیدوار هستم.
وی پاسخ به این سوال که برگزاری نمایشگاه ملی گردشگری تا چه اندازه میتواند به توسعه گردشگری در اصفهان کمک کند؟ گفت: در مورد تأثیر نمایشگاهها بر توسعه گردشگری در اصفهان باید به مسئله تنظیم و تولید محتوا و گردشگری انبوه توجه داشته باشیم که میتواند اقتصاد را متحول و تولید ثروت کند؛ اعتقاد داریم که با وجود اینکه نام استان اصفهان بر سر زبانها است، اما ظرفیتهای آن بهطور شایسته معرفی نشده است.
ایزدی افزود: آثار ارزشمند اصفهان فقط محدود به میدان نقشجهان، عالیقاپو و سیوسهپل نیست، بسیاری از زیباییهای دیگر اصفهان مانند داستانی ناشناخته باقی مانده است و ما به دنبال معرفی آنها هستیم؛ لذا بهرهگیری از چنین نمایشگاههایی کمک میکند که بتوانیم این ظرفیتها اهمیت سفر را تبیین کنیم.
مدیرکل اداره میراث فرهنگی صنایعدستی و گردشگری استان اصفهان بابیان اینکه شهر اصفهان در حوزه گردشگری برخوردار است، تصریح کرد: همه شهرهای استان اصفهان به دلیل تنوع اقلیمی از پتانسیل گردشگری برخوردار هستند و میتوانند بهعنوان یک هدف برای مسافر تعریف شوند، اما بهشرط اینکه معرفی ناشناختههای استان نیز اتفاق بیفتد.
وی با بیان اینکه ظرفیتهای استان اصفهان میتواند همه سلایق را پوشش دهد، ادامه داد: ما باید در نمایشگاههای گردشگری، فرهنگی جدید گردشگری ایجاد کنیم، یعنی لازم است که محتوای پرباری را برای تصمیمگیری در اختیار گردشگر قرار دهیم.
ایزدی تصریح کرد: طراحی غرفه اصفهان در سیوپنجمین نمایشگاه ملی گردشگری، با دقت و حسن سلیقه و غور در واقعیت محتوایی استان انجام و در آن از رنگ سفید به عنوان سنبل روشنایی و آبی فیروزهای که رنگ اصفهان است استفاده شده که نمودی از حسن سلیقه در انتخاب است؛ ارائه مفاهیم و شیوه چیدمان نیز با دقت انجامشده است و ما میتوانیم برای هر فردی که به این غرفه وارد میشود یک تور تعریف کنیم تا قطرهای از دریای اصفهان را بچشد.
به گزارش ایمنا، سیوپنجمین نمایشگاه ملی صنایعدستی و پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته از امروز تا سهشنبه _ ۱۲ بهمنماه_ به مدت چهار روز برگزار میشود و علاقهمندان میتوانند با رعایت دستورالعملهای بهداشتی مقابله با کرونا از ساعت ۹ تا ۱۷ از این نمایشگاه بازدید کنند.
نظر شما