به گزارش ایمنا و به نقل از مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، ابوطالب بدری در میزگرد تخصصی با عنوان «الگوهای کسب و کار در صنایع لوازم خانگی کشور؛ فرصتها و تهدیدها» که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: پارسال ۳۰۸ میلیون دلار لوازم خانگی صادر شد که نسبت به سال قبل از آن رشد چهار درصدی داشته است.
وی مبارزه با فساد و قاچاق را در رشد و پیشرفت تولید کشور مؤثر دانست و ادامه داد: وابستگی شدید مواد اولیه لوازمخانگی به نهادههای وارداتی، تعداد زیاد واحدهای تولیدی لوازم خانگی و بومیسازی فناوری این صنعت از جمله مشکلات صنایع لوازم خانگی است.
بدری با اشاره به پتانسیل تجاری کشورهای اوراسیا، گفت: صادرکنندگان و تولیدکنندگان باید از توافقات انجام شده کشورمان با این کشورها استفاده کنند.
افزایش بهرهوری و ارتقای توان تولید، عامل توسعه صنعت لوازمخانگی
در ادامه این وبینار، مسعود کمالی اردکانی، عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، بر لزوم شناسایی الگوی توسعه بومی کسب و کار بنگاههای فعال ایرانی با توجه به وجود بنگاههای موفق ایرانی در عرصههای مختلف تولیدی تاکید کرد.
وی اظهار کرد: اکنون در کشور بیش از دو هزار و ۵۰۰ کارگاه بزرگ صنعتی (بیش از ۱۰۰ نفر کارکن) وجود دارد، این در حالی است که در یک دهه اخیر تعدادی بنگاه جدید شروع به فعالیت کرده است و در عین حال تعدادی نیز ورشکسته شده و از صحنه کسب و کار کشور خارج شدهاند.
کمالی اردکانی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه اینکه تعدادی از کارگاههای صنعتی کشور با وجود مواجهه با چالشهای محیطی اعم از اقتصادی و نهادی، نه تنها پیشرفتهایی داشتهاند، بلکه توانستهاند بنگاههای بزرگ و رقابتی ایجاد کنند.
وی افزود: حال سوال اینجاست که الگوی توسعه چنین کسب و کارهایی چگونه بوده است و در فضای سرمایهگذاری و محیط کسب و کار ایران چه عواملی در توسعه بنگاهها موثرند؟
این عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی ادامهداد: مؤسسه در همین راستا مطالعاتی را از چند سال پیش آغاز کرده است که نتایج بخشی از این مطالعات برای کسب نظر از خبرگان حوزه در این نشست به اشتراک گذاشته میشود.
همچنین عباس سقائی، عضو و دبیر هیأت مدیره کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار صنعت لوازم خانگی نیز در این میزگرد ضمن معرفی این کانون اظهار کرد: این کانون با هدف ایجاد نقشه راه برای توسعه فناوری و نوآوری در صنعت لوازم خانگی ایجاد شده است.
وی، نبود شناخت کافی از بازار و نیاز مشتری، استفاده از پلتفرمهای متفاوت برای یک محصول، ضعیف بودن کیفیت تأمین کنندگان لوازم خانگی کشور، وجود برندهای کوچک متعدد لوازم خانگی، ضعف زنجیره تأمین و آشنا نبودن این صنعت با سیستم نوآوری را از جمله چالشهای اصلی این صنعت عنوان کرد.
در این نشست، عباس ابهری یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه سرعت علم نسبت به سرعت تولید افزایش یافته است اظهار کرد: عمر تکنولوژی در جهان به کمتر از یک سال رسیده است، بهطوری که در این مدت چند مدل محصول جدید با فناوری جدید تولید میشود.
وی بر رفع مشکلات حاکمیت با بخش تولید، سرمایهگذاری در بخشهای کوچک و بزرگ در این صنعت و توجه تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی بر بخش مهندسی و نوآوری تاکید کرد و گفت: بزرگترین چالش این صنعت همسان نبودن نظرات حاکمیت با تولیدکنندگان و نبود زیرساختهای لازم برای صادرات لوازم خانگی است.
ابهری، بر تدوین استراتژی و پتانسیلهای فنی، علمی و مهندسی برای ورود به بازارهای جهانی لوازم خانگی تاکید کرد.
محمود قیاسی، مدیر بازاریابی و فروش یکی دیگر از شرکتهای تولیدکننده لوازمخانگی در ادامه این میزگرد به استفاده از الگوهای کشورهای شرق آسیا در توسعه صنعت لوازم خانگی در کشور اشاره و عمدهترین مشکلات این صنعت را نبود تیراژ اقتصادی در کشور، بهصرفه نبودن نوآوری در سطح کلان، نبود نیروهای انسانی متخصص و ماهر، عدم ثبات در فضای کسب و کار که مانع سرمایهگذاری میشود و به صرفه نبودن تحقیقات بازار ذکر کرد.
نظر شما