درخشش در تاریکی یا از سنگ تا رنگ 

انیمیشن مستند «از سنگ تا رنگ» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا قربانی در سالن سوره حوزه هنری اصفهان اکران شده و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، این فیلم مستند با نگاهی نو به معرفی فولاد مبارکه اصفهان و مراحل تولید فولاد در آن پرداخت.

این برنامه با حضور محمدرضا قربانی کارگردان و تهیه کننده این انیمیشن، احسان سراهیان کارگردان فنی و دیگر عوامل فیلم به نمایش درآمد.

سید علی مفضلی مدرس، انیمیشن و انیماتور که مجری کارشناس این برنامه بود، گفت: اگر من بودم اسم فیلم را می گذاشتم "درخشش در تاریکی" زیرا در بحث فنی و تولیدی با این شرایط، ساخت چنین اثر شسته و رفته‌ای در اصفهان واقعاً نادر است.

قربانی در پاسخ به این سوال که چرا برای نشان دادن مراحل ساخت فولاد، فیلم ساخته نشده و انیمیشن را انتخاب کرده است، گفت: انیمیشن به خودی خود جذابیت‌هایی برای بیننده دارد، در واقع مخاطب نظرش جلب می‌شود که دارد یک کار هنری می بیند و همچنین انیمیشن امکاناتی را در اختیار قرار می‌دهد تا بتوانیم کارخانه‌ای که ۳۵ سال از ساخت آن می‌گذرد را با جلا نشان دهیم.

وی با اشاره به اینکه در کارخانه فولاد مکان‌هایی وجود دارد که امکان فیلمبرداری ندارد مانند داخل کوره ها و ریختن نخاله ها در کوره، افزود: انیمیشن این امکان را فراهم می‌کند تا ما بتوانیم با ترکیب بندی و کادر دوربین آنچه را که می‌خواهیم از این فضاها نشان دهیم.

کارگردان این انیمیشن مستند خاطر نشان کرد: این اولین فیلم مستند، انیمیشن اطلاعاتی است که در این سبک تولید می‌شود، تفاوت کار ما با دیگر انیمیشن ها در واقع گرایانه بودن و نوع نگاه است، ما سعی کردیم نگاه هنرمندانه شاعرانه یا ادیبانه به ساخت فولاد داشته باشیم.

وی در خصوص تهیه کنندگی این اثر گفت: در انیمیشن دو نوع تهیه کنندگی داریم، یکی سفارشی و یکی بدون داشتن سفارش. این اثر یک اثر سفارشی از فولاد مبارکه اصفهان است و وقتی کار سفارشی هم داریم باز تهیه کننده می‌خواهد زیرا پروژه‌های سنگین برای ادامه دار بودن نیاز به تهیه کننده دارد و کسی باید حضور داشته باشد تا سرمایه لازم را برای آغاز و ادامه کار ارائه دهد.

از سنگ تا رنگ؛ اثری برای هنر اصفهان

قربانی تصریح کرد: همیشه یک برآورد مالی و پیش بینی از پیش تعیین شده برای پروژه‌های سنگین وجود دارد. یکی از چیزهایی که ما پیش‌بینی کرده بودیم تورم ۴۰ درصدی بود، اما پیش‌بینی تورم ۴۰۰ درصدی را نداشتیم و یک جایی فهمیدیم ساختن این کار سودمالی برای ما نخواهد داشت، اما این کار را ساخته‌ایم زیرا دوست داشتیم این کار به‌عنوان تجربه و کاری برای هنر اصفهان انجام شود و بماند.

وی افزود: وقتی احساس رضایت را در چهره بینندگان می‌بینم احساس می‌کنم کاری که انجام شده ارزش یک سال زمان و هزینه را داشته است. این کار قرار بود که طی هشت‌ماه ساخته شود ولی به دلیل وجود بیماری کرونا و محدودیت‌هایی که برای حضور افراد و ارتباطات لازم میان ما و روابط عمومی فولاد وجود داشت باعث شد تا یک سال به طول بیانجامد.

مجری کارشناس این برنامه نیز با اشاره به جملات ادبی خوبی که در این انیمیشن به کار رفته است، پرسید: چرا این جملات ادبی تداوم بیشتری در این اثر ندارد؟ و آیا انتخاب گوینده متن با شما بود؟

کارگردان از "سنگ تا رنگ" افزود: آقای جعفرپور زحمت بازنویسی این متن را کشیدند و برای هر کدام از بخش‌ها یک ورودی وجود دارد. برای گوینده نریشن چند گوینده انتخاب شده است و آقای یاکیده انتخاب آخر فولاد مبارکه بود.

قربانی خاطرنشان کرد: این اثر، یک کار مستند است و قرار نیست به‌عنوان کار تبلیغاتی ارائه شود، اما امکان دارد کاربرد تبلیغاتی برای فولاد هم داشته باشد و وقتی یک فیلم محصول یک کارخانه را معرفی می‌کند می‌تواند برای تبلیغ هم از آن استفاده شود.
مفضلی با اشاره به اینکه سکانس اول فیلم، ریتم تند دارد و نقطه اوج فیلم همان سکانس اول است گفت: حرکات دوربین بسیار خوب است اما فیدهای بسیار زیادی داریم.

کارگردان این اثر افزود: فیدها استایل کار است. چون موضوع فیلم صنعتی و خشک است و ما سعی کردیم با نماهای مختلف دوربین، آن را از خشکی خارج کنیم. این فیدها برای نفس تازه کردن مخاطب و فاصله گذاری آمده اند.

تهیه کننده این انیمیشن افزود: این کار ۵۰۰ پلان دارد و برای همه پلان ها تک تک استوری برد کشیده شده است که لازمه کار انیمیشن است.

وی تاکید کرد: نوع نگاه یک نگاه ایرانی است و ما ترکیب بندی متقارن استفاده کردیم زیرا وزین تر باشد و نظم را نشان دهد.

مجموعه‌ای قابل افتخار برای اصفهان و ایران

در ادامه این برنامه، محمد جواد براتی مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به حمایت همیشگی شرکت فولاد از هنرمندان گفت: خوشحالم که در جمع اهالی فرهنگ و هنر اصفهان هستم و تقدیر می کنم از آقای قربانی و تیم‌شان برای ساخت این انیمیشن زیبا.

وی افزود: ۲۳ دی ماه تولد فولاد مبارکه اصفهان است، جایی که تولید بیش از یک سوم فولاد کشور را بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: شرکت فولادمبارکه همیشه سعی کرده است از زبان فرهنگ و هنر برای معرفی خدمات خود به عنوان یک مجموعه قابل افتخار برای اصفهان و ایران استفاده کند و از فرهنگ و هنر حمایت کند. دست یاری ما برای حمایت از گروه های هنری و همچنین برای معرفی بهتر مجموعه فولاد توسط هنرمندان به سمت اهالی فرهنگ و هنر دراز است.

سخت افزار و مهاجرت متخصصان، مشکل عمده انیمیشن

احسان سراهیان کارگردان فنی این اثر نیز گفت: در این اثر ۲۴ نفر به صورت مستقیم به مدت یک سال درگیر بودند و در این کار از نرم‌افزارهای دو بعدی و سه بعدی استفاده کردیم و در رندر نیز چهار موتور را تست کردیم که در آخر به انتخاب موتور کرونا که سرعت خوبی داشت، انجامید. ما به صورت میانگین برای هر فریم ۱۵ دقیقه زمان گذاشتیم.

وی ادامه داد: کارهایی مثل این پروژه های سنگین را در ترکیه و بلغارستان و دیگر کشورها رندر می گیرند زیرا سخت افزارهای مناسب آن در ایران وجود ندارد و این اولین بار است که ما در ایران چنین کاری را انجام می دهیم.

سراهیان خاطر نشان کرد: سخت‌افزار مناسب این کار تک کاربردی است و اکثراً هم کاربرد نظامی دارند و ما با مشکل تحریم روبرو هستیم و البته یکی از مشکلات عمده ما مشکل مهاجرت متخصصان است و جمع کردن یک تیم یک دست بسیار مشکل بود اما خوشبختانه تیمی را که جمع کردیم با یکدیگر هماهنگ بودند و با آموزش نیروهای جدید به جلو رفتیم.

کد خبر 548534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.