به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان شهر جهانی صنایعدستی است، شهری که در شمار شهرهای خلاق در زمینه صنایعدستی نیز بهشمار میرود. این در حالی است که همواره نگرانی درباره کاهش تعداد رشتههای صنایع دستی در استان اصفهان وجود دارد، همانطور که بسیاری از هنرهای این حوزه دیگر فعال نیستند و یا تعداد هنرمندانی که به آن میپردازند انگشتشمارند و بعد از درگذشت هنرمندان پیشکسوت رشتههای مختلف صنایعدستی اصفهان، جایگزینی برای آنها وجود نخواهد داشت و با پایان زندگانی چنین هنرمندانی، هنر آنها نیز به فراموشی میرود.
یکی از دلایل این موضوع نیز عدم تعامل میان وزارت میراث فرهنگی صنایعدستی و گردشگری و وزارت آموزشوپرورش است که موجب عدم آشنایی کودکان و نوجوانان با صنایع دستی و هنرهای سنتی و درنتیجه عدم گرایش آنها به چنین رشتههایی شده است.
دراینباره نورالله عبدالهی، معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی صنایعدستی و گردشگری استان اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا ضمن تأکید بر ضرورت اعلام سیاستها، اهداف کلان و برنامههای بلندمدت و کوتاهمدت اداره آموزشوپرورش در حوزه صنایعدستی، اظهار کرد: موارد زیادی برای تعامل بین معاونت صنایعدستی و آموزشوپرورش وجود دارد که از جمله میتوان به همکاری در خصوص نظارت، برگزاری آزمون و صدور گواهی پایان دوره آموزش ویژه دانشآموزان مقطع سوم متوسطه حرفهای استثنایی، صدور گواهی مهارت پایان دوره در تعدادی از رشتههای کار و دانش بهطور مشترک با آموزشوپرورش، برگزاری کارسوق صنایعدستی در سطح ملی در تعدادی از استانهای منتخب کشور بهمنظور آشنایی دانشآموزان استعدادهای درخشان با این حوزه، برگزاری ورکشاپ صنایعدستی در حاشیه کارسوق صنایعدستی بهمنظور آشنایی دانشآموزان و استعدادهای درخشان با این حوزه و همچنین ارائه غرفه به هنرستان کار و دانش شاخه قلمزنی در نمایشگاه ملی صنایعدستی بهمنظور معرفی آثار و تولیدات هنرجویان رشته قلمزنی اشاره کرد.
وی ادامه داد: برگزاری دوره آموزشی بینالمللی رنگرزی با همکاری شورای جهانی صنایعدستی و هنرستان هنرهای زیبا اصفهان و جذب کارآموز و آموزش ایشان در کارگاههای صنایعدستی تحت نظارت معاونت و انعقاد تفاهمنامه همکاری مشترک بین سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و وزارت آموزشوپرورش در راستای اهداف مشترک بین سازمان و وزارت بهمنظور الگوسازی و آموزش کودکان و نوجوانان پیرامون ترویج هنرهای سنتی و صنایعدستی از موارد دیگر در این زمینه است.
عبدالهی با بیان اینکه آینده شغلی و درآمد اقتصادی مهمترین مشکل عمده در خصوص آموزش صنایعدستی از دوران کودکی است، گفت: همانطور که میدانیم اکثر خانوادهها، فرزندان خود را به تحصیل در رشتههایی ترغیب میکنند که آینده شغل آنها تأمین و درآمد نسبتاً مطلوبی داشته باشند.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی افزود: با توجه به مشکلات عدیده اقتصادی و بازار محدود فروش محصولات صنایعدستی و همچنین عدم شناخت کافی خانوادهها در این زمینه، والدین به فرزندان خود اجازه نمیدهند که در رشتههای مختلف صنایعدستی تحصیلات خود را ادامه دهند و بیشتر بهعنوان فعالیت جانبی و یا کسب مهارت هنری به آن نگاه میکنند.
وی افزود: تعامل بین وزارت آموزشوپرورش و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی میتواند در آشنایی و گرایش کودکان و نوجوانان به صنایعدستی مؤثر باشد؛ یکی از راهکارها در این حوزه، ارائه دروس مرتبط برای آشنایی با هنرهای سنتی و صنایعدستی در کتابهای مقاطع ابتدایی و یا متوسطه اول است تا زمینه ارتباط دانشآموز و خانواده با این مقوله فراهم شده و در این زمینه فرهنگسازی صورت گیرد.
نظر شما