به گزارش خبرنگار ایمنا، منصور ستاری فرمانده نیروی هوایی ارتش، بدون شک نخبهای نظامی بود که با ارائه طرحها و برنامهها و اتکا به شایستگی فردی خود، توانست خدمات شایان توجهی را عرضه کند و زیرساختهای اساسی و به یادماندنی از جمله دانشگاه هوایی را از خود به یادگار گذارد.
زندگینامه
شهید «منصور ستاری» ۲۹ اردیبهشت سال ۱۳۲۷ در روستای ولیآباد ورامین دیده به جهان گشود و دوران ابتدایی را در مدرسه ولیآباد و دوران متوسطه را در قریه «پوینک» باقرآباد به پایان رسانید.
پس از اخذ دیپلم متوسطه، در سال ۱۳۴۶ وارد دانشکده افسری شد و پس از پایان دوره دانشکده به درجه ستوان دومی نائل آمد. در سال ۱۳۵۰ جهت طی دوره علمی کنترل رادار به کشور آمریکا اعزام شد و پس از گذراندن دوره یک ساله، به ایران بازگشت و به عنوان افسر کنترل شکاری نیروی هوایی مشغول به کار شد. با پیروزی انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی همدوش دیگر آحاد مردم به پاسداری از دستاوردهای انقلاب پرداخت.
وی افسری مؤمن، متعهد، شجاع، آگاه، تیزهوش و کاردان بود. طرحها و ابتکارهای زیادی در تجهیز سیستمهای راداری، پدافندی به اجرا گذاشت که در طول جنگ تحمیلی توان نیروی هوایی را در سرنگونی هواپیماهای متجاوز دشمن دو چندان کرد.
تیمسار ستاری به علت فعالیتهای بیش از حدی که در اجرای طرحهای جنگی از خود نشان داد، در سال ۱۳۶۲ به سمت معاون عملیات فرماندهی پدافند نیروی هوایی منصوب شد. طرحها و برنامههایی که شهید ستاری ارائه میداد بسیار منطقی، عملی، کاربردی و مؤثر بود. از این رو در سال ۱۳۶۴ به عنوان معاونت طرح و برنامه نیروی هوایی برگزیده شد و به علت لیاقت و کاردانی و شایستگی که از خود نشان داد، در بهمن ماه سال ۱۳۶۵ با درجه سرهنگی به سمت فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد و تا هنگام شهادت عهده دار این مسئولیت بود.
در عملیات خیبر وقتی در محاصره بمباران شیمیایی او ماسک خود را تقدیم به پیرمردی که راننده لودر بود کرد را همه به یاد دارند. بر اثر این اقدام وی تا زمان شهادت از شامه بویایی بیبهره شده بود و تا پایان عمر این موضوع را مخفی میکرد.
خدمات و فعالیتهای نظامی و فرهنگی
تأسیس دانشکده پرواز (خلبانی)، تأسیس دانشگاه هوافضا با ۸ گرایش تحصیلی و مبتنی بر برنامههای آموزشی. مجموعههای کارشناسی و مصوبات وزارت فرهنگ و آموزش عالی، تأسیس دانشکده پرستاری و راه اندازی مرکز تحقیقات و آموزش پزشکی (پاتولوژی) نیروی هوایی و همچنین توجه به آموزش کارا (حین خدمت) و آموزش پرسنل رده میانی، ایجاد هنرستان کار و دانش. فنی و حرفهای در مرکز آموزشهای هوایی و اجرای برنامههای آموزش و پرورش برای افرادی که حداکثر با سن شانزده سال به استخدام نهاجا درآمده بودند تا بتوانند همانند دانش آموزان دبیرستان به تحصیل بپردازند و دیپلم رسمی کشور به آنها اعطا شود.
ایجاد شبکه دیده بانی به منظور تقویت سیستم پدافندی کشور، ایجاد شبکه دیده بانی بصری، ایجاد موانع هوایی بر فراز درهها، گذرگاهها و ارتفاعات و… از جمله اقدامات مهم شهید ستاری در دوران فرماندهی نیروی هوایی ارتش محسوب میشود.
ابتکارات و نوآوریها
شهید ستاری که به واقع معماری آیندهنگر برای سیستم پدافند هوایی کشور بود با راه اندازی تأسیسات و امکانات جدید تعمیر و نگهداری و نیز اجرای پروژههایی نظیر پروژه اوج و نیز راه اندازی مرکز پژوهش، تحقیقات و آموزش (پتا) توان نگهداری نیرو را تقویت و به چندین برابر قدرت قبلی ارتقا داد.
این مهم برای کشوری با پایههای صنعتی ضعیف کاری شگرف بود. ایجاد مؤسسات فنی و صنعتی پیشرفته برای آموزش پروازی مرحله مقدماتی دانشجویان خلبانی با کمک مهندسان و متخصصان نهاجا با ساخت هواپیمای پرستو که این هواپیما از نظر امکانات عملیاتی شبیه هواپیمای بونانزای ساخت آمریکاست.
یکی از مهمترین فعالیتهای سرلشکر شهید منصور ستاری طی سالهای ۶۶ تا پایان جنگ تحمیلی اسکورت ناوگان تجاری کشتیهای نفتکش ایران در خلیج فارس و دریای عمان تا خروج آنها بود. انجام عملیات اسکورت با توجه به حجم عملیات جنگی و حجم عملیات عادی و روزانه نهاجا کاری بس عظیم بود.
نگهداری مجتمع پتروشیمی بندر امام، حفاظت از میدان گازی کنگان و مواردی نظیر اینها یادآور اقدامات و جانفشانیهای عقابان تیزپرواز و پرسنل پدافندی نیروی هوایی تحت فرماندهی و مدیریت این بزرگوار همیشه به یادماندنی است.
طراحی و ساخت خودرو شمس ایجاد خطوط هوایی سها (سازمان هواپیمایی ارتش جمهوری اسلامی ایران) شرکت در پروژههای دولتی در راستای امور مهندسی و تاسیساتی، افزایش کارایی و استخراج از معادن تحت پوشش از قبیل: نمک سمنان که نیازمندیهای صنایع نفتی و پتروشیمی کشور را مرتفع و پشتیبانی مینماید، ازدیاد بازده صنایع فلزی (ریخته گری. تراش و…) و دریافت سفارش به منظور رفع نیازمندیهای دولتی، نظامی و خصوصی.
شهید ستاری منطقیترین راه را برای کاهش اثرات محدودیت اعتباری و روبرویی با شرایط پس از جنگ انتخاب کرد و آن خودکفایی هرچه بیشتر نیروی هوایی بود. بدین وسیله علاوه بر آنکه از خروج اعتبارات نیروی هوایی جلوگیری میکرد توان تولیدی و خدماتی را افزایش داده و درآمدهای حاصل از این قبیل فعالیتها را همواره تحت کنترل و نظارت دقیق قرار داد که به عنوان پشتوانهای برای اجرای برنامههای سازندگی مورد بهره برداری قرار گرفت.
شهید ستاری با کمک فرماندهان و پرسنل عزیز نیروی هوایی پروژههای بلندمدت را طراحی کرد که یکی پس از دیگری جامه عمل میپوشد. یکی از این پروژهها بعد از شهادت ایشان هواپیمای جنگی آذرخش بود که با حضور رهبر انقلاب در سال ۱۳۷۶ به پرواز درآمد.
نحوه شهادت
ساعت هشت شب بود. خلبان سرهنگ جمشیدی به همراه کمک خود سرهنگ دوم خلبان جم منش هواپیمای جت استار را برای پرواز به سمت تهران آماده میکردند. تیمسار ستاری به همراه تیمسار اردستانی، شجاعی، یاسینی و دیگر همراهان به پای هواپیما آمده و پس از خداحافظی سوار بر هواپیما شدند.
مهندس پرواز سروان سنایی مشغول چکهای قبل از پرواز است. بعد از سوار شدن درب هواپیما بسته میشود. ساعت ۲۰:۱۰ کمک خلبان از برج اصفهان اجازه استارت و درخواست کلیرنس برای فرودگاه مهرآباد را میخواهد.
اجازه استارت داده میشود. مسیر پروازی نیز برای پرواز به سمت تهران توسط برج به هواپیمای حامل فرماندهان ارتش داده میشود. بعد از روشن شدن چهار موتور جت هواپیما، درخواست تاکسی برای باند ۲۶ فرودگاه شهید بهشتی اصفهان داده میشود و مسیر تاکسی کردن توسط برج به خلبان اعلام میشود.
هواپیما آرام آرام و بدون هیچ گونه مشکلی مشغول تاکسی کردن هست. تیمسار و همراهان مشغول صحبت و گفتوگو با یکدیگر هستند. بعد از رسیدن به اول باند، برج هواپیما را برای تیک آف مجاز میکند و پرواز خوبی برای آنها آرزو میکند. خلبان جمشیدی با جلو دادن تراتلهای هواپیما چهار موتور را به غرش در میآورد و هواپیما بعد از رسیدن به سرعت مناسب تیک آف میکند و با گردش به راست شروع به گرفتن ارتفاع و قرار گرفتن در مسیر پروازی میکند.
ساعت ۲۰:۳۰ مهندس سنایی و خلبان مشغول انجام چک لیستهای بعد از تیک آف و ارتفاع گرفتن هستند. ناگهان متوجه میشوند که چراغ هشدار درب هواپیما روشن شده و نشان میدهد که اشکالی در درست بسته شدن آن میباشد. با مشاهده این وضعیت خلبان با اعلام وضعیت اضطراری به واحد مراقبت اصفهان درخواست بازگشت به اصفهان و رفع مشکل را میکند.
ساعت ۲۰:۴۲ روز ۱۵ دی ماه ۱۳۷۳ در آخرین تماس؛ موقعیت هواپیما خواسته میشود. اینگونه جواب میآید: در حال گردش برای فاینال هستیم و ناگهان ارتباط با برج مراقبت قطع میشود. هواپیمای جت استار نیروی هوایی در فاصله ۶۴ کیلومتری فرودگاه در جاده نائین – یزد سقوط کرده بود و فرمانده نیروی هوایی و جمعی از فرماندهان نیرو و همراهانشان به شهادت رسیده بودند.
نظر شما