به گزارش ایمنا، یوسف نوری اظهار کرد: یوسف نوری امروز (۲۵ آذرماه) در جلسه شورای آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به بازگشایی مدارس با رعایت شیوه نامههای بهداشتی و با نظر شورای مدرسه، گفت: هم اکنون مدارس هیچ جای دنیا به واسطه مقابله با شیوع کرونا تعطیل نیست؛ هرچند مدارس دنیا ملزم به رعایت شیوه نامههای بهداشتی هستند.
وی با بیان اینکه دانشآموزان دچار آثار ناگوار و پیامدهای پس از سانحه میشوند، افزود: باید بخش مشاوره و مددکاری در آموزش و پرورش فعال شود تا بتوانیم دانش آموزان را با شرایط آموزش حضوری وفق دهیم، چون آنها دو سال به مدرسه نیامدهاند و از فضای مدرسه دور بودهاند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از اولیای خانه و مدرسه انتظار داریم دانش آموزان را به مدارس بیاورند.
وی سپس اشارهای هم به موضوع حق و حقوق معلمها داشت و تاکید کرد: باید در مورد برابری حقوق با معلمها عالمانه برخورد شود.
نوری گفت: اعتقاد دارم مطرح شدن مباحثی در خصوص حقوق و مزایا از سوی معلمها، شأن معلم را پایین میآورد و ما خود باید پیگیر حق و حقوق معلمها باشیم. اینکه تعدادی افراد در قالب تشکلها بیایند موج سواری کنند و از احساسات پاک معلمها سو استفاده کنند، محترم نیست.
وی ادامه داد: معلمهای ما ساده زیست بوده و بیشترین ساعات کار مفید را دارند و در دوران کرونا با گوشی و تبلت شخصی به دانش آموزان درس زندگی میدادند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در دوران کرونا دو قشر، ابتدا پرستاران و کادر درمان و پس از آن معلمها انصافاً خوب کار کردند. هرچند قبول دارم که ممکن است یادگیری رخ نداده باشد، با این حال معلمها وظیفه تعلیم و تربیت خود را در دوران کرونا انجام دادهاند.
معلمها برای تزریق دوز سوم واکسن اقدام کنند
وی در ادامه اشارهای هم به واکسیناسیون معلمها و دانشآموزان داشت و گفت: از معلمها و فرهنگیان میخواهیم برای تزریق دوز سوم واکسن اقدام کنند، کما اینکه ستاد کرونا در حال تصمیم گیری در خصوص واکسیناسیون دانش آموزان زیر ۱۲ سال هم هست.
قانون شوراهای آموزش و پرورش باید بازنگری شود
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود در کرمانشاه، با بیان اینکه قانون شوراهای آموزش و پرورش باید بازنگری شود، گفت: خود را ملزم به بازنگری در این قانون میدانیم و امید است این بازنگری انجام شود.
نوری با اشاره به ضرورت تخصصی شدن شوراهای آموزش و پرورش، گفت: موضوع مردمی سازی آموزش و پرورش امری جدی است که زمینه ساز عدالت آموزشی خواهد شد.
نوری تاکید کرد: در قانون شکل گیری شوراهای آموزش و پرورش قرار شده این شوراها در پی تمرکز زدایی باشند چون تا زمانی که تمرکز زدایی نداشته باشیم نمیتوانیم سازگار با محیط برنامه ریزی داشته باشیم.
وی ادامه داد: باید در جلسات شورای آموزش و پرورش مسائل کیفی مهم مطرح شوند و مباحثی مثل مردمی سازی آموزش و پرورش مطرح شود.
محیط تربیتی دانش آموزان باید گستردهتر شود
نوری گفت: در شوراهای آموزش و پرورش باید تلاش شود تا از ظرفیت فضاهای خالی آموزش و پرورش مثل تربیت معلم، سالنهای ورزشی و ظرفیتهای خالی سایر ادارات برای تعلیم و تربیت دانش آموزان استفاده شود که این مسئله جزو چشم اندازهای سند تحول بنیادین نیز هست.
وی ادامه داد: تنها محتوای کتابهای درسی و فضای آموزشی صرف مدرسه نمیتواند در روند تعلیم و تربیت دانش آموزان تأثیر مثبت داشته باشد، بلکه محیط تربیتی دانش آموزان باید گستردهتر شود.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید از ظرفیتهای خارج از آموزش و پرورش استفاده جدی داشته باشیم، تصریح کرد: دانش آموزان باید از کارخانجات مختلف، ادارات و مراکزی مثل مرکز معلولین بازدید داشته باشند و به سمتی بروند که کارخانجات را اسپانسر خود کنند.
وی اضافه کرد: همچنین باید خانوادهها به ویژه مادران خانه دار را به کمک معلمها آورده و آنها را دستیار و همیار معلمها کنیم.
حجم کتابهای درسی زیاد است و باید آن را کم کنیم
وی اشارهای هم به حجم بالای کتب درسی داشت و تاکید کرد: قبول دارم حجم کتابهای درسی زیاد است و باید آن را کم کنیم.
نوری سپس با تاکید بر اینکه باید به سمت مدرسه محوری برویم، گفت: باید مدرسه محوری را جدی بگیریم و به مدارس اختیاراتی بدهیم تا بتوانیم مدارس در طراز انقلاب اسلامی داشته باشیم.
وی گریزی هم به سفر هفته گذشته خود به کشور مصر زد و گفت: در این سفر شاهد بودم که ۸۰ درصد دانش آموزان این کشور در فضاهای آموزشی حاضر بودند و تعلیم و تربیت آنها آنقدر تأثیر گذار بوده که در بازدیدها میدیدم دانشآموزان در وقت نماز در همان محلی که حاضر بودند، به نماز میایستادند.
نوری اشارهای هم به ایرادات نظام آموزشی داشت و گفت: چرا باید نظام آموزشی به گونهای باشد که فارغالتحصیلان هنرستانهای کاردانش همگی شغل داشته اما فارغالتحصیلان دانشگاهی بیکار بمانند.
نوری در ادامه با بیان اینکه تا زمانی که در مناطق روستایی و عشایری معلم ثابت نداشته باشیم، نباید ادعای عدالت آموزشی داشته باشیم، گفت: باید در این خصوص چاره اندیشی کنیم و به دنبال راه حل باشیم.
وی با بیان اینکه صاحبنظران حوزه علوم اجتماعی آموزش و پرورش را مهمترین کانون تربیت نیروی انسانی میدانند، اظهار کرد: گرچه ابزار و امکانات در تسریع پیشرفت جوامع نقش دارند، اما قطعاً نیروی انسانی مهمترین عامل پیشرفت یک جامعه است که در نظام اسلامی این موضوع در قالب تربیت افراد در طراز انقلاب دنبال میشود.
نوری با اشاره به ارزش افزوده بالای آموزش و پرورش در کشور، گفت: این بخش بعد از بخش معدن بیشترین ارزش افزوده را در کشور دارد.
وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به سانحه غم انگیز تصادف سرویس مدرسه در کرمانشاه ضمن تسلیت به خانوادههای داغدار گفت: خیلی از حادثه متأثر شدم. در جریان این حادثه خودم را همچون پدری میبینم که از حادثه خیلی ناراحت شده و فقط میتوانم به خانوادههای داغدار بگویم شریک غم شما هستم.
وی در ادامه با بیان اینکه مردمان نجیب استان کرمانشاه در دوران هشت ساله دفاع مقدس در برابر دشمن ایستادگی کرده و پس از آن درگیر مسائلی مثل زلزله و سیل و … بودهاند لذا نیازمند توجه ویژه هستند، گفت: آموزش و پرورش استان کرمانشاه در حوزههایی مثل وضعیت تراکم دانشآموزی، پوشش تحصیلی و… خوب کار کرده با این حال در همه حوزهها نیاز به کار بیشتر دارد.
وی در پایان با اشاره به اهتمام ریاست جمهوری به توجه به مقوله تعلیم و تربیت، به مسئولین استان کرمانشاه برای پیگیری درخواستهای استان در حوزه آموزش و پرورش نظیر جمع آوری بخاریهای مدارس و اعطای حق جنگی به بازنشستگان قول مساعد داد.
منبع: ایسنا
نظر شما