به گزارش ایمنا، علیرضا منادی سفیدان با بیان اینکه، امروز (یکشنبه) طرح رتبهبندی در دستور جلسه مجلس شورای اسلامی بررسی میشود، اظهار کرد: معلمان بر اساس طرح رتبه بندی ۸۰ درصد مربی پایه یک دانشگاه تهران را دریافتی خواهند داشت.
وی با تاکید بر اینکه، هدف از اجرای طرح رتبهبندی افزایش کیفیت و منزلت معلمان است، افزود: بر اساس طرح رتبهبندی هیچ معلمی از این پس کمتر از هشت میلیون و ۲۰ هزار تومان دریافتی نخواهد داشت. افزایش حقوق معلمان علاوه بر این حقوق بر اساس جایگاه آنها در رتبهبندی معلمان تا رتبه پنجم خواهد بود.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه، پیش از این کارمندان حوزه ستادی و اجرایی آموزش و پرورش در طرح رتبهبندی جایی نداشتند، تصریح کرد: افرادی که در آموزش و پرورش معلم هستند و کار اداری انجام میدهند اما حکم آنها معلمی است نیز شامل طرح رتبهبندی خواهند شد. به طوری که در حال حاضر مشمولان طرح رتبهبندی از ۵۰۳ هزار نفر به ۷۶۰ هزار نفر افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه، معلمان هر سال از افزایش حقوق و مزایای فصل دهم قانون خدمات کشوری و فوقالعاده ویژه بهرهمند میشوند، افزود: بر اساس طرح رتبه بندی جدید، معلمان بر اساس رتبه و جایگاه خود نیز در این طرح افزایش حقوق خواهند داشت.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در طرح رتبهبندی معلمان هر شش سال یک بار طبق ارزیابیهای انجام شده حائز رتبه بالاتر خواهند شد.
منادی با بیان اینکه؛ یک معلم با رتبه پنج در حال حاضر ۱۰ میلیون دریافتی دارد، افزود: با اجرای طرح رتبهبندی جدید، حقوق این افراد به حدود ۱۵ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.
طرح رتبهبندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفهای معلمان باید به مرحله اجرا درآید.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آذرماه سال ۱۳۹۰ به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رئیسجمهوری وقت ابلاغ شد.
در مقدمه این سند آمده است: در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش کوشش شده با الهامگیری از اسناد بالادستی و بهرهگیری از ارزشهای بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشمانداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی تبیین شود. این سند مشتمل بر ۷ فصل و ۱۳۱ راهکار ذیل چشمانداز سال ۱۴۰۴ تنظیم شده و در زمان تنظیم مدل سه گام برای اجرای آن تصور شد؛ گام نخست تدوین سند و نقشه راه، گام دوم زمینهسازی برای اجرای سند و گام سوم اجرای احکام سند است.
فصل ششم از این سند به ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفهای منابع انسانی با تأکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم میپردازد و به طور مشخص هدف ۱۰ و راهکار عملیاتی ۱۰.۲ مقرر میدارد: استقرار نظام سنجش صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای، تعیین ملاکهای ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبهبندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان بر اساس نظام معیار اسلامی است.
منبع: ایرنا
نظر شما