به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس خسروانی در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی امروز شورای اسلامی شهر اراک، اظهار کرد: هر چند که در دورههای گذشته دیوان محاسبات عمومی اعلام میکرد حسابرسی شهرداریها باید توسط آنها انجام شود، اما در نهایت رئیس مجلس شورای اسلامی در ۱۵ آبانماه سال ۱۴۰۰ در نامهای رسمی به رئیس دیوان محاسبات کشور اعلام کرد که بر اساس قانون اساسی، تفسیر شورای نگهبان و قانون شوراها، نظارت مالی بر شهرداریها برعهده شوراها است و دیوان محاسبات فقط میتواند بودجههای را که دولت به شهرداریها میدهد مورد حسابرسی قرار دهد.
وی ادامه داد: این مهم با تشکیل کمیته حسابرسی ذیل کمیسیون برنامه و بودجه شورا مورد توجه و پیگیری قرار گرفته است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک تصریح کرد: موضوع حسابرسی شهرداری اراک هنوز به عنوان یک مشکل حل نشده است، باقی مانده و در حال بررسی راهکارهای ارائه شده هستیم. بر اساس گفتوگوهایی که با برخی از مؤسسات و کارشناسان داشتیم متوجه شدهایم که گویا گزارش حسابرسی سال ۱۴۰۰ هم مثل سالهای قبل مردود خواهد شد.
وی با بیان اینکه معتقدم که سیستم حسابداری شهرداری مشکلات جدی دارد، افزود: در سال جاری انتظار داریم با رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال تبعیت شهرداریها از حسابداری بخش عمومی در منابع غیر بودجهای خود، جامعه حسابداران رسمی کشور به رأی دیوان تمکین کند و بر تبعیت شهرداری از حسابداری تعهدی اصرار نورزد؛ گویا آنها معتقدند رأی دیوان کارشناسی شده نیست و میتوانند با دفاعیات و مستنداتی که ارائه کردهاند رأی دیوان را اصلاح کنند، اما حرف ما این است که شما تا زمان اصلاح قانون به آن تمکین کنید.
خسروانی ادامه داد: فارغ از این چالش به وجود آمده معتقدم که شهرداری اراک باید یک تصمیم جدی و جسورانه بگیرد و به سمت سیستم حسابداری تعهدی حرکت کند. البته اقدامات خوبی صورت گرفته که ارزشمند است، اما کفایت نمیکند و مؤسسات حسابرسی را قانع نمیکند و ما باید یکبار برای همیشه تصمیم بگیریم که به روش تعهدی عمل کنیم.
وی ادامه داد: اگر چه استقرار این سیستم هزینههای زیادی برای شهرداری دارد اما راه درست و کارشناسی همین است. بالاخره ما باید بدانیم که در شهرداری چه داراییهایی اعم از منقول و غیر منقول داریم. چه املاک و ساختمانها و زمینهایی داریم. سیستم جامع ثبت درآمدها را نیز باید به زودی مستقر کنیم تا از همه درآمدهای خود مطلع شویم.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک با تاکید بر شفافیت و رصد پذیری، افزود: شفافیت از مسیر حرکت به سمت سیستم حسابداری تعهدی میگذرد که البته به دلیل ماهیت کار شهرداری میتوان در قسمتهایی به روش نقدی عمل کرد.
وی ادامه داد: بررسیها نشان میدهد که سیستم حسابداری مستقر در شهرداری اراک بر مبنای نقدی، جوابگوی حجم فعالیتهای شهرداری نیست و بخش عمدهای از رویدادهای مالی به تبعیت از این روش در دفاتر و گزارشات مالی منعکس نمیگردد و این امر به کاهش ضعف کنترلهای داخلی و عدم تصمیمگیری صحیح توسط مدیران منجر میشود و نهایتاً خدمترسانی به شهروندان را تضعیف میکند.
حرکت به سمت بودجهریزی عملیاتی
عضو شورای اسلامی شهر اراک با تاکید بر اینکه در پی حرکت به سمت بودجهریزی عملیاتی هستیم که بستر آن بهرهمندی از سیستم حسابداری تعهدی است، گفت: حسابداری نقدی در تقابل با بودجهریزی عملیاتی است، لذا شهرداری اراک در جهت بهبود گزارشگری و مسئولیت پاسخگویی، ناگزیر به اجرای حسابداری تعهدی با رویکرد بودجهریزی عملیاتی است.
وی تاکید کرد: شورای ششم قصد ادامه روند فعلی را ندارد و معتقد است که این روند باید تغییر کند، اما هنوز چنین ارادهای در شهرداری به وجود نیامده، هر چند اقدامات اولیه صورت گرفته قابل تقدیر است.
خسروانی گفت: جهت اجرای سیستم حسابداری تعهدی در شهرداری، پیشنهاداتی مطرح شد از جمله اینکه شهردار شخص مجربی را به عنوان مشاور و مسئول پروژه حسابداری تعهدی در شهرداری اراک منصوب کند. همچنین تعیین چارچوبی همچون تعیین حوزه کاری تغییر سیستم در مرکز، مناطق شهرداری و سازمانها، تعیین کمیته راهبردی پروژه حسابداری تعهدی در شهرداری، احصای هزینههای تغییر سیستم و تشخیص صرفه و صلاح شهرداری به صورت ریالی، رایزنی با نهادهایی معارض در روند حرکت به سمت سیستم حسابداری تعهدی و حتی مراجعه به مراجع قضائی جهت حل و فصل اختلافات، استفاده از ظرفیت استاندار و مراجع عالی جهت حل و فصل برخی مشکلات از جمله مشکلات موجود بین شهرداری و تأمین اجتماعی، تعیین تکلیف نوع سیستم حسابداری اعم از حسابداری نقدی تعدیل شده یا تعهدی تعدیل شده و تقویت واحد حسابرسی داخلی برای انجام انواع حسابرسیها شامل حسابرسی رعایت، عملیاتی و موردی زیر نظر شهردار به منظور ارتقای سطح و ارزیابی مسئولیت پاسخگویی مالی و عملیاتی در شهرداری اراک جهت ادامه فعالیت در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه وظیفه کمیته راهبردی برنامهریزی و هدایت و هماهنگی کل پروژه و ارائه گزارشهای پیشرفت به شهردار و شورای اسلامی است، اظهار کرد: مثلث حسابرسی در مدیریت شهری را کمیته حسابرسی در شورای شهر، حسابرس داخلی در شهرداری و حسابرس مستقل تشکیل میدهد که تجربه نشان داده است وقتی این سه گروه به عنوان مثلث حسابرسی با هم فعالیت کرده و همکاری و تعامل داشته باشند، کارآمدی آنها افزایش خواهد یافت، بنابراین، وجود این گروهها در شهرداری اراک برای افزایش ایفا و ارزیابی مسئولیت پاسخگویی مالی و عملیاتی ضروری است.
نظر شما