به گزارش ایمنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به «فیاضی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رأی اعتماد ندادند. بررسی سوابق و برنامههای مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دستورکار جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی _سهشنبه ۲۵ آبانماه_ قرار داشت. در این جلسه آیت الله رئیسی وزیر از برنامهها و سوابق کاری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دفاع کرد و نمایندگان موافق و مخالف برنامههای آقای فیاضی نیز اظهارات خود را مطرح کردند. در نهایت صلاحیت آقای فیاضی به رأی نمایندگان گذاشته شد که از ۲۶۰ رأی مأخوذه وی با کسب رأی ۱۱۵ موافق، ۱۴۰ رأی مخالف و پنج رأی ممتنع، موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس نشد.
فیاضی از مجلس رأی اعتماد نگرفت
مسعود فیاضی که متولد سال ۵۴ در تهران و دارای لیسانس عمران از دانشگاه تهران است و عضویت هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (استادیار)، معاون مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهشهای مجلس، معاون اجتماعی–فرهنگی مرکز پژوهشهای مجلس، مدیر کل انتشارات و فناوری آموزشی وزارت آموزش و پرورش سوابق کاری وی دیده میشود، قرار بود در صورت موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و پس از محسن حاجی میرزایی، به عنوان شانزدهمین وزیر آموزش و پرورش پس از انقلاب کار خود را آغاز کند که با عدم رأی اعتماد نمایندگان رو به رو شد.
فیاضی تلاش کرد با برگزاری جلسات و نشستهایی با جمعی از فرهنگیان، نمایندگان مجلس، متخصصان تعلیم و تربیت، اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی و … برنامه چهارساله خود را تشریح و نظر موافق برخی اقشار و تشکلها را برای حمایت و کسب رأی اعتماد جلب کند؛ این در حالی است که شماری از فعالان صنفی و نمایندگان مجلس وی را به عنوان بهترین گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش تلقی نکرده و از رئیس جمهور خواسته بودند در این زمینه تجدید نظر کند و سرانجام پس از گذشت هفتهای پر دغدغه و هیاهو برای دستگاه تعلیم و تربیت، در نهایت امروز _سه شنبه، ۲۵ آبان_ جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی با حضور رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
رئیس جمهور: با بررسی دغدغه نمایندگان به فیاضی رسیدیم
رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد به مسعود فیاضی، به فرایند معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اشاره و بیان کرد: محور انتخاب، شایستگی است و رفاقت، قرابت و فشار آوردن رسانهای هم موجب معرفی فردی نمیشود. برای انتخاب وزیر آموزش و پرورش کار گروهی انجام شد و با بیش از ۲۰ نفر مصاحبه کردند. فسادستیزی، داشتن روحیه انقلابی، کارآمدی، روحیه تحول از شرایط همه وزرا است؛ با بررسیهای انجام شده در کارگروهها مشخص شد فیاضی از کسانی است که از جایگاه قابل قبول و ممتازی برخوردار است. من چند بار با او مصاحبه کردم. دوستان مورد اعتماد هم با او مصاحبه داشتند.
رئیسی افزود: فیاضی کلاس، مدرسه و تعلیم و معلم را میشناسد. وی همچنین آمادگی اجرای سند تحول را دارد. من با او همحزب و همگروه نبودم و نمیدانم به چه کسی رأی داده است، اما مهم در انتخاب افراد این است که روحیه انقلابی داشته باشند و با شاخصهای دولت تطابق داشته باشند. ما دغدغههای نمایندگان در زمینه آموزش و پرورش را بررسی کردیم و به فیاضی رسیدیم.
مخالفان درباره وزیر پیشنهادی چه گفتند؟ / انتخاب فیاضی، نوعی توهین و دهنکجی به آموزش و پرورش بود
از جمله نظرات مخالف مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس میتوان به این موارد اشاره کرد: حجتالاسلام محمد باقری، نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فردی که حتی یک روز هم مدیریت یک مدرسه را بر عهده نداشته و حتی سابقه مدیرکلی هم ندارد چگونه میتواند وزیر آموزشوپرورش باشد گفت: امروز بعد از ۴۰ سال از انقلاب چگونه از بین یک میلیون فرهنگی یک وزیر پیدا نمیشود؟ آقای فیاضی حتی یک روز هم مدیر یک مدرسه نبوده است حتی سابقه مدیرکلی هم ندارد. آیا با انتخاب ایشان جامعه فرهنگی از ما دلسرد نمیشود؟ این امر نوعی توهین و دهنکجی به آموزش و پرورش است.
محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه بیش از ۲۰ ابهام نسبت به فیاضی وجود دارد اظهار کرد: با کلیگویی نمیتوان کشور را اداره کرد، کمبود نیروی انسانی، نظام رتبهبندی معلمان و وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله مطالبی است که وزیر پیشنهادی باید در خصوص آنها برنامه داشته باشد. اداره آموزش و پرورش که یک سازمان بزرگ است به فرد متخصص نیاز دارد.
احمد محرم زاده یخ فروزان، نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی تحصیلات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را غیرمرتبط دانست و گفت: در مدرک شما جز فقه چیزی دیده نمیشود. بنده از لحاظ تخصصی، کارشناسی و از روی دلسوزی مخالفت میکنم. فیاضی هفت سال مدیر آموزش و پرورش یا مدیر کدام مدرسه بوده است؟ مدرک دکتری ایشان از یک نهاد قانونی تحت پوشش وزارت علوم نیست. آیا نهاد نخبگان صلاحیت صدور مدرک دکتری دارد؟.
سیدکاظم دلخوش، نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه آقای وزیر یک جزوه آوردند که برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوب است. شما چطور میخواهید رتبه بندی معلمان را حل کنید؟ گفت: آقای رئیس جمهور ما میخواهیم شما سربلند باشید، آیا شأن آموزش و پرورش این است که بعد از انقلاب اینگونه با جامعه بزرگ آنها برخورد کنیم؟.
موافقان درباره وزیر پیشنهادی چه گفتند؟ / فیاضی برای حل مشکلات آموزش و پرورش راهحل دارد
از جمله نظرات موافق مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس نیز میتوان به این موارد اشاره کرد:
حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی، نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنگام معرفی وزیر پیشنهادی شبکههای معاند و مروجین سند ۲۰۳۰ قصد تخریب وی را داشتند گفت: به عقیده اینجانب ایشان میتواند یک مدیر اگرچه ناشناخته ولی تحول آفرین باشد، وزیر آموزش و پرورش باید شخصی باشد که به اهمیت آموزش و پرورش باور قلبی داشته باشد که در ایشان به خوبی قابل مشاهده است. رهبری معظم انقلاب بارها نسبت به بهکارگیری جوانان انقلابی و جهادی تاکید داشتند اکنون نیز فردی جوان جهادی و متدین به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شده است.
عباس گودرزی، نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به انتقاداتی از نبود سابقه فیاضی در وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: فیاضی در بدنه آموزش و پرورش نبود اما در این دستگاه مأمور به خدمت بوده، او فردی مؤمن و معتقد و آشنا و متعهد به وظایفش است و معتقد به عدل و عدالت و مقابله با ظلم بوده، فیاضی ذهن فعالی دارد و برای مشکلات راهحل دارد. امروز مشکلات آموزش و پرورش سیاست پژوهی است فیاضی ذهن برنامهریز دارد.
زهره الهیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معنای برنامه فیاضی ختم سند ۲۰۳۰ است، گفت: در برنامه ارائه شده ایشان موارد مغایرت با اسناد بالادستی مشاهده نشده است. موج علیه ایشان در رسانههای بیگانه هم نشان داد انتخابش صحیح بوده است.
حجت الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فیاضی صد و اندی برنامه عملیاتی به مجلس ارائه کرده عنوان کرد: چرا نباید به نیروی جوان اعتماد کنیم؟ ایشان در چهار معاونت آموزش و پرورش مسؤولیت داشته و از معدود وزرای معرفی شده است که در مورد بیانیه گام دوم و نحوه اجرای آن برنامه دارد. همچنین در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان هم برنامه عملیاتی دارد.
فیاضی: تنها دغدغهام ارتقای آموزش و پرورش است
مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دفاع از برنامههای خود در مجلس گفت: یک مدیر تحول گرا هستم و نقشه تحول در دست بنده است. بودجه آموزش و پرورش در سال گذشته ۱۳.۴ درصد کل بودجه بوده است. تنها دغدغهام ارتقا آموزش و پرورش است. نزدیک به ۵۰ میلیون از جمعیت کشور با این وزارت خانه در ارتباط هستند. بنده در مرکز پژوهشهای مجلس هستم و شأن نمایندگی را میشناسم به همین خاطر در مورد رأی نمایندگان خاضع هستم.
به این ترتیب به نظر میرسد دولت سیزدهم برای انتخاب وزیر بزرگترین و بنیادیترین وزارتخانهاش پس از گذشت بیش از ۸۰ روز از آغاز به کارش، وارد چالش جدیدی شده و حالا باید برای معرفی سومین گزینه پیشنهادی دست به کار شود. این در حالی است که دو ماه از سال تحصیلی گذشته و همچنان بازگشایی مدارس با ابهامات و مشکلاتی رو به رو است و دغدغههای بزرگ پیش روی این دستگاه اجرایی اعم از تأمین نیروی انسانی، تأمین کسری بودجه، تسویه مطالبات و معوقات و بسیاری موارد دیگر همچنان به علت نداشتن متولی بدون پیگیری و نظارت کافی باقی مانده است و با این تفاسیر رتق و فتق امور در این وزارتخانه باز هم برای مدتی دیگر عقب میماند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش طی یک هفته گذشته با مخالفتها و حواشی بسیاری روبهرو شده بود که از جمله آنها میتوان به نسبت فامیلیاش با "علیرضا زاکانی" شهردار تهران، نحوه طی مدارج تحصیلی، مخالفتش با موسیقی، ممیزیهای مجله رشد و مطرح شدن نامش در طرح صیانت از فضای مجازی اشاره کرد که وی موفق شد برای برخی از آنها پاسخ قانع کنندهای ارائه دهد و در برخی موارد نیز ابهامات و پرسشهایی باقی ماند.
صحبتهای فیاضی از نسبت فامیلی با "زاکانی" تا مدارک تحصیلی
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به حواشی مطرح شده درباره خودش از جمله انتخابش به علت نسبت فامیلیاش با "علیرضا زاکانی" شهردار تهران، نحوه طی مدارج تحصیلی، مخالفتش با موسیقی، ممیزیهای مجله رشد و مطرح شدن نامش در طرح صیانت از فضای مجازی پاسخ داد.
مسعود فیاضی در نشستی صمیمانه با اصحاب رسانه که شب گذشته در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، درباره نحوه و طی مدارج تحصیلیاش با توجه به برخی شایعات مطرح شده نظیر به طول انجامیدن دوره کارشناسی گفت: بنده ورودی ۷۳ دانشگاه تهران هستم و در تاریخ ۳۱ فروردین ۷۸ فارغالتحصیل شدم.
وی افزود: رتبه کنکورم در مرحله اول ۲۷۰ و یک سهمیه خانواده شهدا و در مرحله دوم کنکور هم رتبه ۲۲۰ و یک سهمیه خانواده شهدا بود و همان مدت دوره کارشناسی که به طور عادی همگان طی میکنند، برای بنده هم طول کشید.
وی درباره نسبت فامیلیاش با علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز گفت: همانطور که عرض کردم بنده ورودی ۷۳ دانشگاه تهران هستم. آقای زاکانی ورودی سالی ۶۹ دانشکده پزشکی بودند و دانشکدههای ما کنار هم بود و از طریق فعالیتهای بسیج با هم آشنا شدیم. آن زمان، آقای داماد شش ساله و عروس خانم یک ساله بود و ۱۵، ۱۶ سال بعد، خودمان این دو را به هم معرفی کردیم؛ به عبارت دیگر ما قبل از این نسبت فامیلی، سالها دوست و آشنا بودیم.
فیاضی درباره مدرک دکترایش نیز گفت: از سال دوم دانشگاه، درس طلبگی را آغاز کردم و ۹ سال درس سطح در تهران و قم و ۱۶ سال هم درس خارج در قم خواندم که عمده درسهایم فقه، اصول، کلام و فلسفه بود.
وی به مصوبه جلسه ۵۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ ۵ شهریور ۱۳۸۱ اشاره کرد و گفت: در این مصوبه آمده است «دانشمندان، محققان و متخصصان رشتههای زبان و ادبیات، هنر و معماری، علوم انسانی و معارف اسلامی که در میان اهل فن به عنوان صاحبنظر شهرت داشته و یا صاحب آثار، تحقیقات و تألیفاتی باشند و همچنین فضلای حوزههای علمیه که سطوح عالیه را گذرانده باشند میتوانند حسب شرایط و مقررات مندرج در دستورالعمل بررسی صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک در سطح یکی از مراتب ۱ و ۲ (مربی یا استادیاری) دانشگاهی برای همکاری جهت تدریس یا عضویت در هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی انتخاب شوند».
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: همچنین در این مصوبه آمده است که «دستورالعمل امتحانی و نحوه بررسی صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک دانشگاهی و نحوه همکاری و استخدام ایشان در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تهیه و ابلاغ میشود. ضمن اینکه برای اجرای دستورالعمل موضوع بند ۲، «کمیسیون تعیین صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک دانشگاهی» با ترکیب پنج نفر از صاحبنظران موضوع بند ۱ با پیشنهاد معاون آموزشی و حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دفتر هیئتهای امنا و هیئت ممیزه مرکزی دانشگاهها تشکیل میشود».
وی ادامه داد: آن زمان بنده در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان پژوهشگر فعالیت میکردم و بر اساس ضوابط داخلی پژوهشگاه، هیئت علمی پژوهشگاه شدم، چون پژوهشگاه نهاد مستقل عمومی غیردولتی بود و آن موقع هیئت ممیزه خاص و ضوابط داخلی داشتند. بعداً آقای رشاد، بنده را به همان کمیسیون تعیین صلاحیت علمی خبرگان معرفی کرد.
فیاضی افزود: اینگونه نبود که به همین راحتی مدرک ارائه شود؛ دو آزمون جامع دادم که آزمون اول در سالهای ۹۲-۹۱ و آزمون دوم در سالهای ۹۴- ۹۳ برگزار شد و رساله دکتری هم ۱.۵ سال طول کشید که استاد راهنمایم آقای رشاد و استاد مشاورم آقای واعظی بودند و در نهایت با نمره ۱۹.۵ قبول شدم.
وی تصریح کرد: این کمیسیون زیر نظر وزیر علوم است و آزمونها هم واقعاً سخت بود. ۷۳ نفر برای این آزمونها معرفی شده بودند که فقط سه نفر قبول شدند و دوره هم شش سال طول کشید.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره حواشی مطرح شده نسبت به فعالیت وی در مجلات رشد هم گفت: رشد ۳۶ مجله داشت که ۹ مجله دانشآموزی، دو نشریه نابینایان و مابقی بزرگسالان بود. وقتی بنده فعالیتم را در آنجا شروع کردم متوسط فعالیت سردبیران ۱۳ سال و متوسط سن هم ۵۷ سال بود.
وی با بیان اینکه این مجلات را پنج نفر ارزیابی میکردند و هیچ نشریهای شورای سیاستگذاری نداشت، گفت: شورای سیاستگذاری گذاشتیم و تیمها را نوسازی کردیم. ۱۳ تیم نوسازی شد. بر اساس قواعد سازمان پژوهش در مجلات دانشآموزی حداکثر مدت فعالیت سردبیر چهار سال و سن ۴۵ سال و در نشریات تخصصی مدت فعالیت شش سال و سن ۵۵ سال بود و به همین دلیل این افراد تغییر کردند.
فیاضی اضافه کرد: تنها یک نفر برخلاف این رویه تغییر کرد؛ سیاست ما این بود که مجلات رشد کیوسکی نیست و باید تربیتی باشد، اما آن یک نفر برخلاف این سیاست حرکت میکرد. مثلاً در هفته اول مهر رمانی در مجله تحت مدیریت ایشان معرفی شد که دفاع مقدس را نقطه سیاه جمهوری اسلامی میدانست یا کتابی معرفی شده بود که داستانش با دوستی چند دختر و پسر آغاز میشد که صریحاً بر خلاف سیاستهای تعلیم و تربیت است.
وی درباره حذف کلمه آهنگسازی از متن یک مجله رشد و جایگزینی تواشیح و سرود به جای آن گفت: آن نشریه به خط بریل و برای نابینایان منتشر میشد و با توجه به فعالیت پرورشی در مدارس، خواستم که به جای آهنگسازی، از کلمه سرود و تواشیح استفاده شود که بچهها انس بیشتری با آن دارند و در مدرسه میتوانند به راحتی انجامش دهند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: برخی میگویند بنده با موسیقی مخالفم در حالی که اصلاً اینگونه نیست؛ بنده همان سال برای اختتامیه فیلم رشد به کرمان رفتم که مراسم در هنرستان موسیقی برگزار شد و دانشآموزان اجرای زنده موسیقی داشتند.
وی درباره مطرح شدن نامش در طرح صیانت از فضای مجازی نیز گفت: ما که در طرح اولیه دخالتی نداشتیم، ولی بعد که به مرکز پژوهشهای مجلس آمد، مطرح کردیم که طرح خوبی نیست و درخواست کردیم که آن را پس بگیرید یا اصلاح کنید که صیانت حذف و به طرح حمایت از حقوق کاربران تبدیل شد. برای بررسی آن، به تمام دستگاهها نامه زدیم که همه نامهنگاریها، حضور نمایندگان دستگاهها و صورتجلسهها موجود است. این روند در مرکز پژوهشها هم دنبال شد. عیناً ۹۰ درصد طرح جدید مصوبات شورای عالی فضای مجازی است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه هفت سال سابقه معلمی در مدارس دولتی و غیردولتی دارم عنوان کرد: سال ۸۸، آقای یازرلو مدیرکل وقت آموزش و پرورش، کارگروه گفتمان انقلاب اسلامی را ایجاد کرد که بنده از سوی ایشان به عنوان مسئول ترویج گفتمان انقلاب اسلامی در مدارس معرفی شدم و فعالیتهای متنوعی به انجام رساندم.
وی در خصوص دلیل عدم اجرایی شدن سند تحول گفت: یکی از دلایل جدی این است که ما نقطه کانونی تحول را در مدرسه نگذاشتیم بلکه در ستاد گذاشتیم. اگر شورای مدرسه زنده شود و تمرکززدایی کنیم، اتفاقات خوبی میافتد.
نظر شما