به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سیدجواد حسینی در این نشست مجازی با بیان اینکه در نظامهای تعلیم تربیت دنیا حساسیت ویژهای بر روی آموزشوپرورش دانشآموزان با نیازهای ویژه وجود دارد، گفت: نظام تعلیم و تربیتی موفقتر است که آموزش و پرورش دانشآموزان با نیازهای ویژه آن موفق عمل کند.
وی افزود: تعلیم و تربیت استثنایی پیشرو نظام تعلیم و تربیت است و بسیاری از طرحها و ایدههای نو در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی میشود.
حسینی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در راستای عدالت آموزشی و ایجاد امکانات برابر تحصیلی برای تمام دانشآموزان، بهویژه دانشآموزان استثنایی ایجاد شده است، گفت: مخاطبین و فراگیران این سازمان کسانی هستند که پنج تا ده برابر زحمت، وقت، تخصص و هزینه بیشتری را طلب میکنند.
حسینی با بیان اینکه سازمان آموزشوپرورش استثنایی همه مأموریتهای وزارت آموزشوپرورش را در خود دارد و این سازمان مینیاتوری از همه فعالیتها و خدمات وزارت آموزشوپرورش است، اظهار کرد: علاوه بر این، آموزشوپرورش استثنایی در چهار مأموریت شامل طرح سنجش سلامت نوآموزان، مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری، طرح آموزش دانشآموزان تلفیقی فراگیر و طرح هدایت نیز خدمات ویژه به آموزشوپرورش عادی ارائه میکند.
وی افزود: آموزشوپرورش استثنایی علاوه بر چهار مأموریت ذکر شده یک فعالیت ویژه مهم دیگر را بر عهده دارد که آن ارائه خدمات درمانی، حمایتی و توانبخشی به دانشآموزان با نیازهای ویژه است.
وی تصریح کرد: دانش آموزان استثنایی نیازمند مناسب سازی نظام تعلیم و تربیت در همه ابعاد ورزشی، پرورشی، آموزشی، تجهیزاتی و فضاهای آموزشی هستند.
حسینی در ادامه نشست با بیان اینکه اوتیسم یک اختلال عصبی رشدی است که در سنین کودکی خود را نشان میدهد، گفت: دانش آموزان طیف اوتیسم با رده «نیاز به حمایت» و «نیاز حمایت زیاد» زیر چتر تعلیم و تربیت آموزش و پرورش استثنایی قرار میگیرند و طیف اوتیسم با رده «نیاز به حمایت خیلی زیاد» تحت حمایت سازمان بهزیستی قرار دارند.
معاون وزیر با بیان اینکه آموزش رسمی دانش آموزان طیف اوتیسم از سال ۱۳۸۲ آغاز شده است گفت: از آن زمان تاکنون پوشش تحصیلی این دانش آموزان ۲ هزار و ۵۰۰ درصد رشد داشته است.
وی افزود: با رویکرد ایجاد فضای آموزشی استاندارد برای دانش آموزان طیف اوتیسم سال گذشته ۱۴ مدرسه اختصاصی اوتیسم در کشور کلنگزنی و یا افتتاح شده است.
وی تصریح کرد: دو هزار و ۸۰۰ دانشآموز طیف اوتیسم کشور در ۵۸ مدرسه خاص اوتیسم و ۴۰۰ کلاس ضمیمه در حال تحصیل هستند و تعداد مدارس خاص اوتیسم تا پایان سال به ۷۰ مدرسه خواهد رسید.
معاون وزیر با بیان اینکه تاکنون ۷۰۰ محتوای آموزشی ویژه طیف اوتیسم در سازمان آموزش و پرورش استثنایی تولید شده است گفت: برگزاری دورههای آموزشی ویژه معلمان دانش آموزان طیف اوتیسم و گنجاندن دروس مرتبط با اوتیسم در دروس دانشگاه فرهنگیان از جمله مواردی است که جهت استاندارد سازی نیروی انسانی انجام شده است.
نظر شما