به گزارش خبرنگار ایمنا، مهیار خادم شامگاه دوشنبه _۱۸ آبانماه_ با در یک گفتوگوی رادیویی اظهار کرد: اگر بخواهیم تاریخچهای برای ترویج نانو ارائه کنیم، باید گفت که از سال ۱۳۸۲ که ستاد نانو تأسیس شد. یکی از مهمترین و محوریترین برنامههای این ستاد ترویج فناوری نانو بوده است.
وی افزود: ترویج فناوری نانو در میان تمامی اقشار مختلف از دانشآموزان گرفته تا صنعتگران و عموم مردم جزو برنامههای ستاد نانو است. این مسئله در زمینه آگاهسازی جامعه نسبت به این فناوری، کاربردهای آن در عرصههای مختلف، آشنا شدن دانشآموزان و دانشجویان که سرمایههای فعال کشور هستند با این فناوری و دنبال کردن آن برای رسیدن به محصولاتی که در عرصههای مختلف زندگی تجربه و باعث بهبود کیفیت زندگی و محصولات میشود، ضرورت دارد.
مدیر ترویج دانشآموزی ستاد توسعه فناوری نانو ادامه داد: آگاهسازی و وارد کردن افراد مختلف به این عرصه بخشی از فعالیت در این حوزه است و ما در حوزه دانشآموزی بهدنبال ایجاد یک جریان پایدار از نیرو انسانی هستیم. هنگامی که دانشآموزان با فناوری نانو آشنا شوند در مقاطع بالاتر همانند دانشگاه و مشاغل میتوانند این علم را دنبال کنند.
وی تصریح کرد: این موضوع باعث میشود که اگر دانشآموزان، پژوهشی در عرصه نانو انجام دهند در مقاطع بالاتر بتوانند با کیفیت بیشتر و عمیقتر در مورد آن به فعالیت بپردازند؛ در نتیجه اثرات آن در اقتصاد کشور مشاهده و خود دانشآموز نیز به اهداف تعیین شده و چشمانداز مثبتی که در عرصه نانو متصور شده بود، دست پیدا میکند.
جایگاه ایران در زمینه فناوری نانو
خادم در رابطه با جایگاه ایران در زمینه فناوری نانو گفت: فناوری نانو یکی از حوزههایی است که خیلی به موقع به آن ورود کردیم و با توجه به اینکه از اواخر قرن بیستم یا از دهه نود مابقی کشورها، خصوصاً کشورهای صنعتی مانند آمریکا و کشورهای اروپایی در این زمینه صنعتهای ملی داشتند.
وی افزود: ایران نیز از همان ابتدا در سال ۱۳۸۲ ساختار مرتبط با نانو فناوری را در ذیل ریاست جمهوری تشکیل داده و با توجه به ورود به موقع در این زمینه و تصویب ملی توسط هیئت وزیران و شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستههای مختلفی از جمله آموزش و پرورش، وزارتخانههای صنعتی مانند وزارت سمت و نیرو به این عرصه وارد شدند.
مدیر ترویج دانشآموزی ستاد توسعه فناوری نانو ادامه داد: در همین زمینه برنامههای مختلف آموزشی، تحقیقاتی، توسعه فناوری و صنعت اجرا شد؛ ورود به موقع کشور در این حوزه باعث شد تا از نظر سطح علمی و تعداد مقاله در رتبه چهارم جهان و بعد از چین، آمریکا و هند قرار بگیریم همچنین در زمینههای تحقیقاتی و توسعه فناوری، محصولات متنوع حوزه نانو موفقیتهایی کسب کنیم. طبق آخرین آمار ۷۸۰ محصول دانشبنیان و صنعتی داخلی با کاربردهای متنوع از سلامت، نساجی، نفت، گاز و پتروشیمی تولید میشود.
خادم ماسکهای نانو را مهمترین محصول دانشبنیانی دانست و گفت: به دلیل اینکه در حال حاضر کشور درگیر ویروس کرونا است تولید ماسکهای نانو از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ علاوه بر تولید ماسک در زمینه داروسازی داروی ضد سرطان را تولید کردهایم و در زمینههای دیگری مانند پوشاک و خودرو نیز محصولاتی داخلی داریم.
وی اعلام کرد: در حال حاضر محصولات تولید داخل به ۴۰ کشور جهان صادر میشود و خوشبختانه از نظر علمی، صنعتی و محصولات موجود در این عرصه جایگاه خوبی داریم.
مدیر ترویج دانشآموزی ستاد توسعه فناوری نانو ساختار موجود در عرصه دانشآموزی را این گونه شرح داد: در جامعه دانشآموزی وزارت آموزش و پرورش به طور متمرکز بحث آموزش و ترویج فناوری نانو را پیگیری میکند. ستاد نانو از سال ۱۳۸۷ ساختاری به نام باشگاه نانو ایجاد کرد؛ این باشگاه تمامی برنامههای دانشآموزی را پیگیری میکرد که خوشبختانه میان باشگاه و قطب نانو همکاریهای مختلفی در اجرای رویدادهایی مانند مسابقات کشوری ایجاد شد.
وی افزود: المپیاد و جشنواره نانو با ماهیت متفاوت است از اصلیترین برنامههای موجود از سال ۱۳۸۷ است. تا به امروز چهار دوره مسابقه توانمند اجرا شده و برنامههای زیرساختی نیز مانند تجهیز آزمایشگاهها و برگزاری دورههای آموزشی انجام شده است.
نظر شما