مجتبی ناظمی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه، AMT یکی از انواع سیستم اتوماتیک و مخفف AUTOMATED MANUAL TRANMISSION است، اظهار کرد: این سیستم در دو حالت دستی و اتوماتیک عمل کرده و این امکان را به راننده میدهد که تغییر دنده را هم به صورت دستی و هم به صورت اتوماتیک انجام دهد.
وی افزود: در حقیقت این سیستم یک راه میانبر برای رسیدن به سیستم گریبکس اتوماتیک با کمترین هزینه است که به همراه سه قسمت اصلی در خودروهای مختلف تعبیه شده است.
سه قسمت اصلی موجود در خودروهای دارای گریبکس AMT
این کارشناس مکانیک خودرو ادامه داد: این سه قسمت اصلی شامل مغز کامپیوتر TCU یا واحد کنترل مبدل گشتاور است که با ISU اصلی خودرو در ارتباط است.
ناظمی دارا بودن دریچه گاز برقی از ملزومات این سیستم دانست و گفت: دومین قسمت اصلی دریچه گاز برقی است و خودروهای دارای این سیستم ملزم به استفاده از دریچه گاز برقی هستند.
وی افزود: سومین دریچه اصلی موتورهای الکتریکی یا هیدروالکتریکی است که عمل تعویض دنده و کلاچگیری را انجام میدهد. در این سیستمها همانند خودروهای دنده دستی کلاچ وجود دارد، ولی تفاوت آن در حذف شدن کلاچ از زیر پای راننده و انجام عمل کلاچگیری توسط موتورها که از TCU یا همان مغز کامپیوتری دستور گرفته و عمل کلاچگیری را انجام میدهد.
تفاوت سیستم AMT با سایر گریبکسهای اتوماتیک
این کارشناس مکانیک خودرو تصریح کرد: سیستم کلاچ به راننده امکان تعویض دنده به صورت دستی را میدهد و یکی از اصلیترین تفاوت این نوع گریبکس با دیگر مدلهای اتوماتیک این است که در خودروهایی با گریبکس AMT انتقال گشتاور از موتور به گریبکس توسط کلاچ انجام میشود، ولی در سایر خودروهای اتوماتیک انتقال گشتاور توسط مبدل گشتاور انجام میشود.
ناظمی در ادامه تفاوتهای سیستم AMT مطرح کرد: مبدل گشتاور هنگامی که میخواهد انتقال گشتاور انجام دهد، مقدار بسیاری اتلاف انرژی به همراه دارد، ولی در سیستم AMT به دلیل انتقال گشتاور توسط کلاچ، مقدار اتلاف انرژی خیلی ناچیز است و نادیده گرفته میشود و به همین دلیل در خودروهای کوچک با حجم موتور کم از این سیستم استفاده میشود.
عرضه برای اولین بار
وی در رابطه با تاریخچه این سیستم اینگونه گفت: تاریخچه این سیستم به سال ۱۹۹۶ بازمیگردد و برای اولین بار توسط شرکت MVM به بازار عرضه شد. در ایران نیز برای اولین بار با خودرو MVM110 راه یافت و هرچند آمار فروش بالایی نداشت، ولی توانست این سیستم انتقال قدرت را به ایران وارد کند.
این کارشناس مکانیک خودرو ادامه داد: سیستم AMT در سطح بینالمللی جز سیستمهای پیشرفته محسوب میشود و جایگزین سیستمهای دستی نیز به حساب میآید.
مزایای گریبکس AMT
ناظمی مزایای این سیستم را اینگونه شرح داد: قیمت کم، سادگی تعمیر، کاهش مصرف سوخت، افزایش راندمان، افزایش عمر قطعات خودرو و راحتی در رانندگی از مزیتهای اصلی این سیستم است.
وی افزود: خودروهایی که از این سیستم استفاده میکند برای رانندگی داخل شهر و ترافیک بسیار مناسب است زیرا عمل کلاچگیری و تعویض دنده توسط سیستم اتوماتیک انجام میشود و جایگزین خوبی برای سیستم گریبکس دستی است.
این کارشناس مکانیک خودرو ادامه داد: سیستم AMT از گاز خوردن زیاد خودرو جلوگیری میکند که باعث کاهش مصرف سوخت میشود، همچنین در آزمایشهای انجام شده توسط شرکت زد اف قطعات مربوط به کلاچ در این نوع خودروها نسبت به خودروهای دنده دستی عمر بیشتری دارد.
نحوه کارکرد گریبکس AMT و تأثیر آن در تعویض دنده
ناظمی در رابطه با نحوه کارکرد این دستگاه اظهار کرد: این سیستم توسط تحلیل و بررسی که مغز کامپیوتر TCU یا واحد کنترل مبدل گشتاور انجام میدهد، زاویه پدال گاز یا مقدار فشار پای راننده روی پدال گاز و دور موتور را به سیستم اعلام میکند سپس هنگامی که عمل تعویض دنده باید انجام شود مغز کامپیوتر با اطلاعاتی که از دریچه گاز و زاویه پدال گاز میگیرد عمل تعویض دنده را انجام میدهد.
وی افزود: در این فرایند یک موتور، عمل کلاچگیری و دو موتور دیگر عمل تعویض دنده را انجام میدهند.
این کارشناس مکانیک خودرو ادامه داد: همانطور که میدانید برای تعویض دنده در خودروهای دستی باید ابتدا کلاچ را گرفته و گاز را رها کرده سپس بعد از تعویض دنده هم زمان کلاچ را رها کرده و دوباره پدال گاز را فشار دهید، اما در این سیستم به دلیل به سرعت انجام شدن تحلیل و بررسی راننده حتی متوجه تعویض دنده خودرو نمیشود.
نظر شما