کاهش آلودگی هوا، مزایای شهرک‌های خودکفای بارسلونا

بارسلونا، پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر بخش خودمختار کاتالونیا و پس از مادرید پرجمعیت‌ترین شهر اسپانیا، چهار شهرک‌ خودکفا را در خود جای داده که همین ویژگی توانسته است در به حداقل رساندن سطح دی‌اکسید نیتروژن و به تبع، کاهش آلودگی هوا نقش مهمی ایفا کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرک‌های خودکفا به مناطقی اشاره دارد که در آن‌ها همه امکانات، اداره‌ها، مدارس، فضاهای سبز، فروشگاه‌ها و هر آنچه که مورد نیاز ساکنان یک منطقه باشد در نزدیکی محل زندگی آن‌ها برایشان فراهم آمده است. بارسلونا پیشروی ایجاد شهرک‌های خودکفا در جهان شناخته شده است، چراکه برای نخستین بار در جهان، میزبان مناطقی بود که تردد خودروها تنها از طریق بزرگراه‌ها و کمربندی‌های شهر انجام می‌شد. هر یک از مناطق خودکفای پایتخت کاتالونیا تعداد ۹ بلوک ساختمانی را در خود جای داده است که تردد در تمام آن‌ها تنها از طریق پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری انجام می‌شود. البته این به معنای برخورداری ساکنان شهر از وسایل نقلیه موتوری نیست، بلکه مالکان خودرو در بزرگراه‌ها و کمربندی‌ها به رفت و آمد می‌پردازند، سپس وسیله نقلیه را در پارکینگ‌های زیرزمینی قرار می‌دهند و ادامه مسیر حرکت خود به سمت داخل شهر و به ویژه مناطق خودکفا را با دوچرخه یا پیاده‌روی سپری می‌کنند.

کاهش آلودگی هوا، مزایای شهرک‌های خودکفای بارسلونا

مناطق خودکفای بارسلونا از چشم‌اندازهایی سبز و رنگارنگ برخوردار بوده که دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی را برای شهروندان بسیار خوشایند کرده است. از آنجا که عبور و مرور وسایل نقلیه موتوری در این مناطق نیز ممنوع است، بنابراین حامیان تردد سبز می‌توانند بدون ترس از وقوع سوانح خیابانی به رفت و آمد بپردازند. وجود فضاهای سبز از یک سو و عبور و مرور پاک نیز از سوی دیگر مزایای بسیاری را برای شهر و شهروندان به ارمغان آورده است به طوری که امروزه بسیاری از مدیران سایر شهرهای جهان به ویژه شهردار پاریس، پایتخت فرانسه تلاش کرده است مناطقی به وجود آورد که در آن بدون نیاز به وسایل نقلیه موتوری، مردم بتوانند تمام نیازهای خود را در نزدیکی محل سکونتشان برطرف کنند.

گزارش‌ها حاکی است که طی سه سال اخیر، ساکنان چهار منطقه خودکفای بارسلونا علاوه بر بهره‌مندی از کیفیت هوا و همچنین وضعیت جسمی و روانی بهتر توانسته‌اند به تعامل بیشتر با همسایه‌های خود بپردازند که این خود نقش مهمی در افزایش امنیت مناطق ایفا کرده است. جالب‌تر اینکه بر اساس بررسی‌های متعدد نیز محققان به این نتیجه رسیده‌اند که ویژگی‌های منحصر به فرد شهرک‌های خودکفا، کاهش ۲۵ درصدی سطح دی اکسید نیتروژن را برای آن‌ها در پی داشته که همین امر به سهم خود منجر به کاهش قابل توجه آلودگی هوا در آن‌ها شده است.

کاهش آلودگی هوا، مزایای شهرک‌های خودکفای بارسلونا

مدیران بارسلونا اخیراً از آغاز پروژه جدیدی مبنی بر ایجاد پنج شهرک خودکفای جدید در سراسر شهر خبر داده و ادعا کرده‌اند که در آینده‌ای نه چندان دور، سراسر بارسلونا را به مناطقی تبدیل خواهند کرد که در آن‌ها عبور و مرور خودروهای موتوری ممنوع است و تنها عابران پیاده و کاربران وسایل نقلیه سبز می‌توانند به تردد در آن‌ها بپردازند.

نتایج متفاوت کاهش آلودگی هوا در مناطق مختلف بارسلونا

همان‌طور که گفته شد در حال حاضر پایتخت کاتالونیا میزبان چهار شهرک خودکفا است که البته همه آن‌ها به طور برابر کاهش آلودگی هوا را طی چند سال گذشته تجربه نکرده‌اند. به عنوان مثال، در شهرک خودکفای سنت آنتونی، طی سه سال گذشته، سطح گاز دی اکسید کربن به میزان ۲۵ درصد و میزان تراکم ذرات اتمسفری تا ۱۷ درصد کاهش یافته اما تغییر قابل توجهی در منطقه خودکفای هورتا مشاهده نشده است. حتی ساکنان هورتا در مصاحبه با محققان ادعا کرده بودند که طی افزایش تردد وسایل نقلیه در خیابان‌های اطراف شهرک، اخیراً افزایش آلودگی هوا در آن‌ها محسوس بوده است که البته هیچ دستگاهی برای اثبات این ادعا در منطقه نصب نشده بود.

کاهش آلودگی هوا، مزایای شهرک‌های خودکفای بارسلونا

محققانی که به بررسی میزان تغییرات ناشی از وجود شهرک‌های خودکفای بارسلونا پرداختند، بیشتر بر میزان رفاه جسمی و روانی شهروندان و همچنین تغییرات آلودگی هوا در محیط داخلی مناطق متمرکز شدند و کمترین توجه خود را بر تردد خودروها و آلودگی هوای خارج از محیط، یعنی در بزرگراه‌ها و کمربندی‌ها معطوف کردند. در این میان، بسیاری از ساکنان بارسلونایی ادعا کرده بودند که زندگی در مناطق خودکفا را مطابق میل خود نمی‌دانند چرا که محدودیت‌های زیاد این محله‌ها باعث ایجاد اختلالات بیشماری در زندگی آن‌ها شده است. این در حالی است که خانواده‌های سنت آنتونی قدم زدن آزادانه خود و فرزندانشان را بدون ترس از سوانح خیابانی در محله بسیار رضایت‌بخش دانسته‌اند و شاید به همین دلیل، تغییرات کاهش سطح آلودگی هوا در شهرک‌های خودکفای مختلف، متفاوت بوده است.

نتیجه نهایی تحقیقات دانشمندان بارسلونا در خصوص شهرک‌های خودکفا

محققان بارسلونایی پس از انجام مطالعات متعدد به این نتیجه رسیدند که رضایتمندی شهروندان از وجود شهرک‌های خودکفا متفاوت است و چه بسا افرادی که زندگی در این محله‌ها را دشوار در نظر می‌گیرند. با این وجود، طراحی این شهرک‌ها به گونه‌ای است که کاهش آلودگی هوا را در پی دارد که میزان کاهش سطح آلاینده‌ها نیز تا حد زیادی به گرایش ساکنان هر منطقه به پیروی از اصول حاکم بر شهر بستگی دارد و می‌تواند در هر محله خودکفا متفاوت با دیگری باشد.

کاهش آلودگی هوا، مزایای شهرک‌های خودکفای بارسلونا

کد خبر 533127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.