به گزارش ایمنا، علی اصغر تدین اظهار کرد: مردم دفاتر خدمات الکترونیک قضائی مجاز خدمات خود را دریافت کنند و اگر این امکان برای آنها فراهم است قبل از مراجعه به دفاتر نسبت به نوبت گرفتن الکترونیک اقدام کنند.
وی خاطرنشان کرد: بخشی از افشای اطلاعات به واسطه دسترسی افراد غیرمجاز به اطلاعات مردم به وجود میآید و بخش دیگر ممکن است اطلاعات هک شود.
تدین درباره امنیت اطلاعات توضیح داد: در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه برای حفاظت و صیانت از اطلاعات کاربران بسیار تلاش شده است. اطلاعاتی که در سامانهها ثبت و ذخیره میشود به هیچ وجه در اختیار دفاتر خدمات الکترونیک قضائی قرار ندارد که بتوانند ذخیرهسازی و نگهداری کنند و وقتی اطلاعات مردم در سامانههای خدمات الکترونیک قضائی ذخیره میشود، دفاتر دیگر دسترسی ندارند و زمانی که به سرورهای مرکز ارسال میشود، امکان دسترسی غیرمجاز به هیچ وجه نیست.
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی افزود: اگر بخشی از اطلاعات فاش شود، ممکن است به دلیل استفاده غیرمجاز از سوی افرادی باشد که مجاز به دسترسی به اطلاعات هستند؛ این افراد در دستگاه قضائی مشغول به خدمت هستند.
تدین یادآور شد: سال گذشته فردی یکی از کارمندان دادگستری که مدعی بود اطلاعات "ثنا" را در اختیار دارد و قصد فروش آن را داشت، شناسایی و دستگیر شد.
وی درباره عدم آگاهی و اطلاع مردم نسبت به قوانین گفت: در دفاتر خدمات الکترونیک قضائی، خدمات مشاوره به مردم ارائه میشود زیرا اگر نگوییم نحوه طرح دعوا یا شکایت سختتر از رسیدگی و صدور رأی نیست؛ آسانتر هم نیست بنابراین مردم نیاز به راهنمایی و مشاوره برای پیگیری امور حقوقی و قضائی دارند.
سپردن امور تخصصی به افراد بدون احراز صلاحیت، بیاحتیاطی است
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی با اشاره به تصویب طرح تسهیل صدور مجوز برای برخی کسب و کارها افزود: در فضای کسب و کار باید به این نکته توجه کنیم که برخی امور تخصصی است و اینکه فردی مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته حقوق را دریافت کند، حتماً نیازمند این است که ارزیابی شود.
وی ادامه داد: اکنون نظام ارزیابی که در روشهای آزمونی کانون وکلای دادگستری، مرکز وکلای قوه قضائیه، کانون کارشناسان انجام میشود به این معناست که حاکمیت توانایی فارغالتحصیلان را ارزیابی میکند و به آنها مهر تأیید میزند.
تدین تصریح کرد: در حوزه قضا و امور تخصصی که یک اشتباه ممکن است تمام هستی و دارایی افراد را بگیرد و حتی تهدیدهای جانی در پی داشته باشد، نیاز به احراز صلاحیتها و مجوزهای لازم دارد و حتی مجوز هم که داده میشود نباید سطح قبولی را آنقدر پایین آورد که هر کسی بتواند وارد این حرفه شود.
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی تاکید کرد: سپردن امور تخصصی به افراد بدون احراز صلاحیت، بی احتیاطی است و ممکن است فردی در رشته حقوق نمره ۲۰ یا ۱۲ گرفته باشد و کسی که به آن فرد به عنوان وکیل مراجعه میکند نمیداند که آن فرد چقدر متبحر و متخصص است بنابراین تعیین توانایی و احراز صلاحیت افراد توسط یک نهاد متخصص بسیار مهم است.
سامانه الکترونیکی ثنا به موجب ماده ۱۷۵ قانون آئین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، راهاندازی شده است زیرا طبق قانون، قوه قضائیه وظیفه دارد تا اوراق را با استفاده از سامانههای الکترونیکی یا مخابراتی به ثبت برساند و به همین جهت همه مراجعان باید برای دریافت اوراق قضائی و پیگیری به سامانه الکترونیکی ثنا مراجعه کنند بنابراین همه امور مربوط به ابلاغ اوراق قضائی از طریق سامانه ثنا انجام میشود و دیگر هیچ ابلاغیهای درب منازل به صورت فیزیکی فرستاده نمیشود. اکنون همه ابلاغیههای قضائی در سامانه ثنا به حساب کاربری شخص ارسال و از طریق پیامک به فرد اعلام میشود.
منبع: ایرنا
نظر شما