به گزارش خبرنگار ایمنا، خرم آباد شهری در غرب ایران و مرکز استان لرستان است. هرچند شهری پرجمعیتی نیست، اما به خاطر وجود مناظر طبیعی و آب و هوای بسیار فرح بخش، میزبان بسیاری از گردشگران است. حال با این وجود برنامهریزی برای ایجاد زیرساختها و توسعه و به روز شدن حملونقل عمومی یکی از ضروریات در این شهر است.
سیستم حملونقل اتوبوسرانی شهر خرم آباد قدیمی است و از ۳۰ سال پیش تا کنون توسعهای نداشته است، تنها در برخی خطوط شاهد پیشرفتهایی بودهایم که آن هم با کیفیت بسیار پایینی در اختیار بخش خصوصی است به همین خاطر شهروندان رغبتی به استفاده از آنها ندارند.
خرم آباد یک شهر خطی است که میتواند دارای چند پایانه شهری باشد و اتوبوسها از این پایانهها به سایر نقاط شهر در حرکت باشند و به راحتی با چند خط از شمال به جنوب مسافران را جابهجا کنند، اما متأسفانه معضلاتی چون معطلی زیاد به خاطر افزایش سود بخش خصوصی، نبود نظارت و رعایت نشدن ضوابط، ارائه خدمات حملونقل عمومی با مشکل مواجه شده است.
در این میان فرسودگی ۹۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی و حدود ۶۰ درصد ناوگان تاکسیرانی خرم آباد یکی از معضلات شهری است که بارها مسئولان در خصوص نوسازی و بهسازی آنها سخن گفتهاند، البته همچنان شاهد تردد ارابهها در سطح شهر هستیم به گونهای که نارضایتی مردم را در پی داشته و این امر باعث شده است که مسافران رغبتی برای استفاده از ناوگان حملونقل عمومی نداشته باشند و به استفاده و از خودروهای شخصی روی بیاورند.
نوسازی ناوگان حمل و نقل روی دور کند
«رضا بیرانوند» رئیس شورای اسلامی شهر خرمآباد در این خصوص اظهار میکند: که فعالیت ۲ هزار و ۴۲۰ دستگاه تاکسی و ۱۳۰ اتوبوس علاوه بر اینکه جوابگوی جمعیت شهر نیست بلکه با مشکل اصلی فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی نیز روبهرو هستیم و فرسودگی حدود ۶۰ درصد از ناوگان تاکسیرانی زیبنده این شهر نیست.
وی با اشاره به نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر میگوید: اقداماتی صورت گرفته کافی نیست، واگذاری تاکسیهای نو به صورت نقدی و توسط ایران خودرو انجام شد، اما واقعیت این است که جایگزینی مدت زمان زیادی طول میکشد، از طرفی رانندگان پس اندازی ندارند که بخواهند اقدام به تعویض خودرو خود کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر خرمآباد تصریح میکند: اعضای شورای شهر به دنبال این هستند که با انعقاد تفاهم نامه یا مصوبه رانندگان بتوانند به صورت اقساطی، خودروهای فرسوده خود را جایگزین کنند. سازمان حملونقل، بار و مسافرشهرداری باید فعالیت خود را در این زمینه شروع کند.
وی میگوید: برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی باید وام کم بهره در نظر گرفته شود تا رانندگان رغبتی برای جایگزینی خودرو داشته باشند، بنابراین باید از طریق توافقات انجام شده منابع مالی مورد نیاز تأمین و نوسازی تاکسیهای فرسوده شهر به سرعت انجام شود.
بیرانوند با بیان اینکه نوسازی ناوگان حملونقل عمومی یکی از اولویتهای شورای شهر ششم است، تاکید میکند: مدیریت شهری در دوره جدید فعالیت خود مشکل اتوبوس و تاکسیهای فرسوده را دارد و به دنبال برنامهای برای تعمیرات اساسی ناوگانهای فرسوده است.
تا پایان سال بیش از ۷۵ درصد ناوگان اتوبوسرانی اورهال میشود
«مسعود ارمغان» مدیرعامل سازمان حمل و نقل، بار و مسافر شهرداری خرمآباد با بیان اینکه ۲ هزار ۴۲۰ دستگاه تاکسی پلاک "ت" و حدود ۱۲۲ اتوبوس دستگاه اتوبوس فعال در شهر است، میگوید: حدود یک هزار تاکسی موقت توسط شرکت بخش خصوصی ساماندهی شده و همچنین آژانسها نیز کار جابجایی مسافران را در سطح شهر انجام میدهند. با این حال ۹۰ درصد از ناوگان اتوبوسرانی خرمآباد فرسوده است، سال جاری با اعتبارات دولتی که حدود یک میلیارد تومان بود توانستیم ۱۰ دستگاه اتوبوس را بازسازی کنیم، با این اقدام ۲۰ درصد از ناوگان اتوبوسرانی بازسازی میشود.
وی تصریح میکند: با شیوع کرونا شهروندان کمتری از اتوبوس برای جابجایی استفاده میکنند و همین فرصتی شد تا تعدادی از اتوبوسها را بازسازی کنیم، امیدواریم تا پایان سال بیش از ۷۵ درصد از ناوگان اتوبوسرانی را بازسازی کنیم.
نوسازی تاکسیهای فرسوده به کجا رسید؟
مدیرعامل سازمان حملونقل، بار و مسافر شهرداری خرمآباد اظهار میکند: قرار است با پیگیری سازمان و اتحادیه تاکسیرانی کشور به صورت اقساطی تاکسیهای فرسوده را نوسازی کنیم؛ البته با توجه به اینکه در سال ۹۹ این اقدام به صورت نقدی انجام شد، تسهیلاتی پرداخت نکردیم.
وی ادامه میدهد: قرار است اتحادیه تاکسیرانی کشور بر مبنای جمعیت شهرها تسهیلات را پرداخت کند، اما تاکنون خبر قطعی نرسیده است که آن را اعلام کنیم، اما به جد پیگیر هستیم تا بتوانیم تاکسیهای فرسوده را نوسازی کنیم.
رفع مشکلات حمل و نقل شهری در گرو برنامهریزی کاربردی
صحبتهای مسئولان شهری در خصوص نوسازی و توسعه حملونقل شهری در حالی مطرح میشود که «سلیمان میرزاپور» کارشناس برنامهریزی شهری اظهار میکند: رفع معضل حملونقل شهری خرمآباد نباید از طریق توسعه خطوط اتوبوسرانی رفع شود، بلکه شهر باید از حالت تک هستهای بیرون رود. هسته تجاری شهر باید در مرکز شهر باشد که با این حجم از ترافیک روبهرو نشویم. این موضوع در حالی است که میتوان با برنامهریزی کاربردی مشکلات حملونقل شهری را رفع کرد.
وی با اشاره به نبود خطوط مترو، بی. آر. تی و ویژه در شهر خرمآباد و با تاکید بر ضرورت ایجاد زیرساختهای لازم در بخش حملونقل، میگوید: در بسیاری از شهرهای استان خصوصاً خرمآباد خیابانها کم عرض و شبکه معابر و آسفالت دچار مشکل است و بر اساس نتایج حاصل از انتشار پرسشنامهها و نظرسنجیها، اکثر شهروندان کوتاهی مسیرها، معطلی زیاد در ایستگاهها و گرانی را دلایل استفاده نکردن از سیستم حملونقل عمومی عنوان کردهاند در حالی که باید نظارت بیشتری بر ناوگان حملونقل شهری وجود داشته باشد.
نظر شما