به گزارش خبرنگار ایمنا، مونا فرجاد، بازیگر فیلم سینمایی «پسران دریا»، از فیلمهای بخش بلند داستانی سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، در نشست خبری پیرامون این اثر، اظهار کرد: فیلمی دو قسمتی را داشتیم که ابتدا اپیزود اول در شمال به کارگردانی آقای قاسمی جامی و اپیزود دوم در جنوب کشور به کارگردانی افشین هاشمی ساخته شد.
وی افزود: از مزیتهای این کار، کم بودن گریم است، افشین هاشمی نیز از ابتدا اذعان داشت که اعتقادی به این موضوع ندارد. نکته مثبت دیگر این فیلم، رعایت پروتکلها توسط تمامی عوامل بود که مانع ابتلای کادر تولید فیلم به ویروس کرونا شد.
بازیگر فیلم «پسران دریا» خاطرنشان کرد: کیش همیشه به جاذبههای توریستی مشهور است، اما افشین هاشمی علاقه داشت فضایی را از کیش نشان دهد که قسمت بومی نشین آن بزرگ نمایی شده باشد؛ این مسئله برای شخص من نیز بسیار جذاب بود. نکته جالب دیگر برای من، بازیگری در شخصیتی بومی با لهجهای زیبا (مینابی) بود که بسیار آن را دوست داشتم و از حضور در این پروژه بسیار لذت بردم.
وی گفت: قبلاً تجربه کار با افشین هاشمی را داشتم و اصولاً دوست دارم با کارگردانی بازی کنم که به وی اعتماد داشته و از اشراف او به کار کاملاً اطلاع داشته باشم.
این بازیگر تاکید کرد: در اپیزود اول، ابتدا قرار بود پهلوانی با کودکی همراه شود، اما این اپیزود توسط افشین هاشمی بازنویسی شده است؛ همچنین سکانس برداشتن پول توسط کودک، تجربه کودکی حسین قاسمی جامی بود که برای افشین هاشمی تعریف شده بود.
فرجاد اضافه کرد: این فیلم کاملاً در کیش ساخته نشده و تعدد لوکیشن در این فیلم دیده شده است؛ با این حال می دانم که افشین هاشمی دوست داشت که کیش را از زاویه سنتی و محلی آن ببینیم و در مورد نگاه توریستی ایشان نسبت به این فیلم اصلاً چیزی نمی دانم. اگر به من فیلم نامهای پیشنهاد شود که ۵۰ درصد رضایت من را به وجود بیاورد، حتماً در آن فیلم بازی میکنم.
وی خاطرنشان کرد: در برخی از قسمتها شاید عامه مردم توانایی فهمیدن لهجه را نداشته باشند، اما صحنهها طوری تنظیم شده است که اتفاقات قابل پیش بینی هستند و کاملاً متوجه منظور میشوید. همه ما ممکن است فیلمهایی به زبانهای دیگر دیده باشیم که شاید کلمه به کلمه متوجه معنای لغات نشویم، اما همیشه متوجه منظور فیلم میشویم.
این بازیگر گفت: در اپیزود دوم، دو بازیگر حرفه ای حضور داشتند که من و بازیگر نقش دکتر بودیم. منیب، بازیگر نوجوان این فیلم اصلاً تجربه بازیگری نداشته است و از بین چندین نوجوان انتخاب شده است؛ لهجه و لکنت زبان وی از ابتدا مورد توجه افشین هاشمی بود.
فرجاد افزود: بازی با بزرگسالانی که تجربه بازیگری ندارند خیلی سخت است، اما بازی با کودکی بسیار کنجکاو مثل منیب خیلی سختتر بود و گاهاً عوامل را اذیت میکرد، اما همه ما به او علاقه دو طرفه ای داشتیم. تجربه بازی با کودکان زیادی داشته ام که مسلماً کار سختی است، اما همیشه به این کار علاقه داشتم.
وی تاکید کرد: در حال حاضر بخاطر کرونا، تعداد ساخت فیلمهای سینمایی خیلی کم شده است؛ سینمای کودک بسیار عقب نگه داشته شده است و یکی از دلایل آن، کمبود حمایتها در اکران بوده است. سرمایه در سینما بسیار مهم است و زمانی که گردش سینمایی اتفاق نیافتد، شاید نیاز باشد که ارگانهای دولتی این کار را انجام دهند.
این بازیگر اظهار کرد: در یکی دو سال اخیر، کودکان در دنیای مجازی زندگی میکنند و سرعت تکنولوژی آنقدر بالاست که اگر آن را حذف کنیم، کشور عقب مانده ای میشویم، اما کودکان باید با دنیای بیرون و با ارتباطات واقعی نیز ارتباط داشته باشند و اگر بتوانیم آثاری در این سطح تولید کنیم، کمک زیادی به رشد و نمو کودکان و نوجوانان کرده ایم.
فرجاد خاطرنشان کرد: برای بازی در این فیلم تا دقیقه ۹۰ شرایط خود را نمیدانستم که آیا میتوانم در این فیلم بازی کنم یا نه؛ زمانی که به کیش رسیدم، از ساعت ۸ تا ۱۲ مشغول یاد گرفتن لهجه بودم و یکی دو روز تمرین کردم. همه بازیگرها باید چیزی به اسم اندوخته عاطفی داشته باشند که بتوانند در کار از آن کمک بگیرند. بیشترین چیزی که در مورد کاراکتر خود دقت کردم، نحوه راه رفتن زنان جنوبی بود که با کمک اهالی محلی و راهنماییهای آقای هاشمی این نقش را اجرا کردم.
وی اظهار کرد: همیشه قصه انسانهای موفق شنیده میشود که این مسئله با تلاش و کوشش و مطالعه محقق میشود. شاید برخی بتوانند با چاشنی شانس در عالم بازیگری به جایی برسند، اما این مسئله معمولاً اتفاق نمیافتد و همیشه باید با تلاش، کوشش، مطالعه و شناختن هنر راه موفقیت در دنیای بازیگری را محقق کرد.
نظر شما