مجتبی ناظمی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با تاکید بر اینکه فرمان برقی سیستم راهبری خودرو محسوب میشود، اظهار کرد: انواع فرمان اتومبیل به سه دسته مکانیکی، هیدرولیک و برقی تقسیم میشود.
وی ادامه داد: EPS مخفف سه کلمه Electronic Power String است که به عنوان فرمان برقی شناخته شده و وظیفه انتقال بیشترین گشتاور موتور به چرخ دهنده جعبه فرمان جهت حرکت چرخها را بر عهده دارد.
ناظمی ادامه داد: اجزا تشکیل دهنده فرمان EPS شامل دو سنسور در انتهای فرمان و چرخ، موتور الکتریکی یا عملگر و ECU است. سنسورها زاویه چرخ را به ECU انتقال داده و ECU نیز نسبت به چرخش اتومبیل که میتواند گردش به چپ یا راست باشد تحلیل و بررسی کرده و به عملگر که همان موتور فرمان برقی است، دستور ارسال میکند.
وی در رابطه با مزایای فرمان EPS گفت: در فرمان EPS، موتور فقط هنگام دریافت فرمان چرخش شروع به کار میکند در حالیکه در نوع هیدرولیک، پمپ خودرو به صورت دائم در حال حرکت است. تعمیرات و لولهکشی فرمان هیدرولیک نسبت به EPS مشکلتر است.
این کارشناس مکانیک خودرو گفت: در اتومبیلهای جدیدتر EPS به ECU اصلی خودرو متصل شده و قابلیت بررسی سرعت خودرو را دارد تا در سرعتهای بالا مقدار گشتاور را کنترل و با این ویژگی به پایداری خودرو در سرعت بالا کمک کند.
وی در رابطه با نحوه عملکرد فرمان EPS گفت: سنسور نصب شده روی فرمان مقدار گشتاور درخواستی راننده را به ECU گزارش میدهد سپس عملگر روی جعبه فرمان چرخها را به حرکت در میآورد و در انتها وظیفه سنسورهای چرخ است تا بررسی کند آیا چرخ در زاویه مدنظر قرارگرفته است یا خیر؟
ناظمی در رابطه با معایب فرمان EPS گفت: معایب این فرمان زمانی ظهور میکند که خودرو دچار مشکل برقی شود؛ در این شرایط فرمان خودرو سفت خواهد شد و دیگر دستور نمیپذیرد. برخی افراد نیز معتقدند لذت رانندگی با خودروهای مجهز به EPS کم است.
نظر شما