به گزارش ایمنا و به نقل از بانک ملی، وی در سخنان خود مطلبی عنوان کرد که برایم هم جالب بود و هم افتخار انگیز. گفت: حتماً میدانید که شمار زیادی از بانکهای کشورتان تقاضای اخذ مجوز از ما برای تأسیس شعبه و یا حداقل دفتر نمایندگی در کشورمان را نمودهاند و ما نپذیرفتیم و رد کردیم.
پاسخ دادم: بله در جریان هستم.
ادامه دادند؛ اما برای شما پیشنهادی داریم؛ و اگر تمایل داشتید به شما (بانک ملی ایران) مجوز تأسیس یک بانک تحت لیسانس بانک مرکزی اتحادیه اروپا بدهیم. بر این اساس هم در کشور ما و هم در اتحادیه اروپا میتوانید شعب مختلفی دایر نموده و فعالیت کنید.
در پاسخ، از حسن نظر و اعتمادشان به بانک ملی ایران تشکر کردم و نکتهای را یادآور شدم.
گفتم: حتماً میدانید بانک ملی ایران یک بانک دولتی است و تکالیف پرشمار دولت را در کشور اجرا میکند؛ در اکثر نقاط کشور هیچ بانکی به سبب عدم توجیه اقتصادی حاضر به دایر کردن شعبه نیستند؛ اما بانک ملی ایران ناچار است برای خدمت رسانی رایگان به مردم، در هر جایی که نیاز است شعبه دایر نماید.
در این شعب بیش از ده هزار نفر مشغول خدمت هستند و هم اکنون بیش از ۱۸۰۰ شعبه بانک ملی ایران در نقاط مختلف هستند که با توجه به الزام دایر بودن، شعب زیان ده میباشند.
از سوی دیگر برای توسعه متوازن کشور و الزام دولت در برخی مناطق محروم که هیچ بانکی حاضر نیست سرمایه گذاری نماید؛ بانک ملی ایران الزام دارد که علاوه بر سرمایه گذاری، تسهیلات طویل المدت پرداخت کند و یا در زیر ساختهای کشور نظیر ساخت بزرگراهها، راه آهن، آبرسانی، کشاورزی و … مشارکت جدی نماید که برگشت آنها سالیان درازی طول میکشد.
همچنین این بانک در حوادث قهری مثل زلزله، سیل، خشکسالی و … تسهیلات کم بهره و طولانی مدت پرداخت مینماید و این عوامل، زیان ده شدن بانک را در صورتهای مالی نشان میدهد. بنابراین و برفرض مطابق پیشنهادتان، درخواست تأسیس بانک را دادیم حتماً اقدام به تشکیل پرونده و اخذ صورتهای مالی بانک ملی را خواهید نمود، آیا با وجود زیان ده بودن بانک ملی ایران، باز شما مجوز تأسیس بانک را به ما خواهید داد؟!
ایشان در پاسخ نکاتی را بیان داشت که بر شگفتی ام افزود و گفت: ما همواره صورتهای مالی بانکهای مختلفی را در دنیا بررسی میکنیم.
بانکهای بزرگی همچون بانک ملی ایران که از طرف دولتهایشان مأموریت و تکالیف متعدد دارند، اکثریت زیان ده هستند؛ حتی چند روز پیش صورتهای مالی یک بانک بزرگ ِ کشور همسایه مان در اروپا را بررسی میکردیم (نام بانک و اسم کشور را نیز گفت) متوجه شدیم که آن بانک هم زیان ده بود و زیان انباشته دارد. بنابراین صِرف ِ زیان ده بودن نمیتواند اشکالی ایجاد کند چرا که در صورتهای مالی و در کنار عدد زیان، اعداد و ارقام مثبت دیگری نیز وجود دارند که اطمینان بخش است. ما متوجه هستیم که بانک ملی ایران یک بانک باسابقه و قدرتمند است، ذخیره گیری های فراوانی دارد، سرمایه و داراییهای هنگفت دارد که نشان از استحکام و بنیان مالی قوی آن میباشد و مهمتر از همه، محبوبیت و اعتماد عمومی را در داخل و خارج از کشور دارد و لذا این مواردی که گفتم برای صدور مجوز بانک مهمتر هستند.
در ادامه مذاکره تخصصی مان، در خصوص ورشکستگی بانکهای آمریکا و برخی کشورها به بحث و تبادل نظر پرداختیم. وی نکتهای تخصصی را به درستی بیان کرد که کاملاً با هم، هم عقیده بودیم؛ اینکه ورشکستگی صرفاً برای بانکهای خصوصی اتفاق میافتد و هرگز برای بانکهای دولتی اتفاق نمیافتد و تا به حال هم سراغ نداشتهایم، زیرا سهامدار بانکهای دولتی، دولتها هستند و لذا اگر دولتی ورشکسته شد در آن صورت بانک دولتی هم ورشکسته میشود که چنین چیزی تقریباً محال است و تا به حال هم اتفاق نیفتاده و نخواهد افتاد.
بگذریم...
انتشار صورتهای مالی بانکها اقدام مبارکی است و همگان از آن استقبال میکنند. در روزهای اخیر و پس از کش و قوسهای زیاد، وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی شجاعت به خرج داده و دستور انتشار آن را دادند.
ابتدا صورتهای مالی بانک ملی ایران و پس از چند روز صورتهای مالی بانکهای دیگر دولتی نیز انتشار یافت.
دیدگاههای مختلفی درباره صورتهای مالی بانک مطرح شد. برخی تنها به ظاهر یک عدد (زیان) توجه کرده و نتایج دلخواه خود را بدست آوردند! اما اغلب کارشناسان متخصص، اقتصاددانان، فرهیختگان کشورمان و افرادی که در حوزه بانکداری تخصص دارند و با مسائل بانکهای دولتی بویژه بانک ملی ایران باخبرند؛ بسیار منصفانه تحلیل و اظهار نظر کردند.
حال که گرد و غبار ناشی از فضای رسانهای فرو نشسته و کارشناسان، اقتصاددانان و مدیران نیز تا حد کافی، صورتهای مالی بانک را با دقت مطالعه کردهاند؛ بنده به عنوان فردی که کار خود را به عنوان یک کارمند ساده در بانک ملی ایران آغاز نموده و گام به گام و با کسب مدارج و عناوین مختلف شغلی در بانک خدمت کرده و عهده دار مسئولیتهای مختلف در بانک بودهام و اکنون که در جایگاه مدیریت عامل بانک به مردم و کشورم خدمت میکنم بمنظور حفظ کیان بانک ملی ایران که نهال آن با خون هموطنانم آبیاری شده و اکنون به درختی تنومند و پرثمر تبدیل شده است نکاتی را متذکر میشوم:
تکالیف پرشماری که برعهده بانک ملی ایران گذاشته میشود و بخش اندکی از آن در سطرهای ابتدایی این نوشتار بیان گردید؛ خیلی بیشتر از موارد یاد شده بوده از جمله پرداخت هزاران میلیارد تومان برای آسیب دیدگان از کرونا که در اینجا مجال پرداختن به همه آنها نیست.
علاوه بر آن، اغلب تصمیمات و سیاست گذاری ها در خصوص بانکها، بویژه بانکهای دولتی در بیرون از بانکها اتخاذ میشود و مدیران و هیأت مدیره بانکها هیچ نقشی در آن ندارند. به طور مثال تعیین کارمزد خدمات بانکی که تقریباً در حد صفر است یا تعیین نرخ سود سپردهها و وامها.
در سال ۱۳۹۶ نرخ ارز و سکه در کشور به شدت رو به افزایش گذاشته بود. بانک مرکزی کشورمان، برای کنترل نقدینگی و نرخ ارز و سکه، یک شبه نرخ سپردههای بلند مدت را پنج درصد افزایش داد! همه مدیران بانکها که در آن تصمیم هیچ نقشی نداشتند معترض شدند.
از آنجایی که حجم سپردههای بلندمدت بانک ملی در شبکه بانکی کشور بیشترین رقم و سهم را دارد لذا از این تصمیم بانک مرکزی که پیشترها و در سال ۱۳۹۰ نیز یکبار دیگر اتفاق افتاده بود، هزاران هزار میلیارد ریال دچار خسارت شد.
به بیان بهتر، بانک مرکزی با خسارت زدن به بانکها بویژه بانک ملی ایران و برای سامان دادن به بحران نرخ ارز در آن مقاطع، آن تصمیم را اتخاذ نمود!
سوال اینجاست که آیا کسی یا نهادی نسبت به جبران خسارت به بانک ملی ایران اقدام نمود؟ علی رغم پیگیریهای پرشمار، پاسخ منفی است!
این فقط یک نمونه از خسارتهای سیاستگذاریهای برون سازمانی است!
️هم چنانکه در خبرها آمده بود، در سال ۱۳۹۹، دولت بدهی خود به سه بانک خصوصی صادرات، ملت و تجارت را تسویه نمود و موجبات بهبود صورتهای مالی آن بانکها را فراهم ساخت. امید است شرایطی فراهم شود تا دولت در سال جاری یا در سالهای آتی نسبت به تسویه بدهی خود به بانکهای دولتی نیز اقدام نماید.
در دفاتر بانک ملی ایران، بدهی دولت به پایان سال ۱۳۹۹ رقم قریب به ۷۰ هزار میلیارد تومان را نشان میدهد.
️هرچند که تصمیمات درون سازمانی کمترین تأثیر را در بهبود صورتهای مالی بانک در مقایسه با تصمیمات برون سازمانی بویژه تصمیمات خلق الساعه دارد، با این حال به دنبال انضباط مالی سختی که در سالهای اخیر در بانک ملی به اجرا گذاشته شده است شاهد دستاوردهای خوبی بودهایم که در جدول ذیل به آن اشاره میکنم.
همچنین تقاضا دارد جدول زیر را هم ملاحظه فرمائید.
اکنون خوب است مخاطبان محترم، بار دیگر نگاهی به صورتهای مالی بانک بیندازند و اعداد و ارقام آن را با آنچه گفته شد تحلیل و با آسیب شناسی مناسب، راهکارهای مناسب را ارائه کنند.
مانیفست بانک ملی ایران در روزی که اساسنامه اش تنظیم شد این جمله بود:
"بانک ملی ایران متعلق به ملت است و برای ملت ایران تأسیس میشود"
متأسفم که بیان کنم در روزهای اخیر، تعداد اندکی در فضای مجازی همگام با برخی رسانههای بیگانه و با اعداد سازی دروغین دست به دست هم دادند تا نگرانیهای زیادی را برای مردم عزیزمان ایجاد نمایند.
البته برخی از این رفتارها ناشی از حقد و حسد از پیشرفتهای بانک ملی ایران در عرصه نو آوری و مدرنیزاسیون میباشد که پیش قراول همه بانکها شده است، اما خرسندم که به اطلاع هموطنان عزیزم برسانم، تیر این اندک افراد به سنگ خورد و جالب اینکه مردم با هوشمندی به سپرده گذاری بیشتری در بانک ملی ایران اقدام نمودند و رشد این منابع در روزهای اخیر و در مقایسه با هفتههای قبل تر، بسیار عالی و در خور توجه میباشد.
بانک ملی ایران یک بار دیگر این اعتماد ستودنی مردم را پاس میدارد و اعلام مینماید با صلابت تر از قبل نسبت به حفظ منافع سپرده گذارانش اقدام خواهد نمود، همواره در توسعه، عمران و آبادانی کشور خواهد کوشید و در کنار مردم عزیز ایران، بویژه اقشار محروم جامعه انجام وظیفه خواهد نمود.
اعتماد میماند...
محمدرضا حسین زاده
نظر شما