به گزارش ایمنا، تنها چند روز به اربعین حسینی مانده و میلیونها نفر از مشتاقان زیارت اربعین با پای پیاده به سوی کربلا رهسپار هستند و یا خود را آماده میکنند تا پس از زیارت حرم امیرمومنان (ع) از نجف پیادهروی خود را آغاز کنند و در این میان میلیونها ایرانی که تا سال ۹۸ همچون ماهیان درون اقیانوس با سیل جمعیت خود را به میعادگاه عاشقان حسینی میرساندند، حالا قدر زیارت را بهتر میدانند و دست به دعا بر میدارند که با نابودی ویروس کرونا در مقابل بارگاه حسینی حضور یافته و ثواب زیارت را برای روز واپسین ذخیره کنند.
آئینهای حسینی از مهمترین و تأثیرگذارترین مراسم جمعی و اجتماعی شیعیان هستند که از حیث تأسیس، تکوین و کیفیت اجرا عمدتاً با زمینههایی از فرهنگ عامه عجین شدهاند. آئین پیادهروی اربعین با توجه به حضور میلیونی اقشار و ملیتهای گوناگون شیعه از اقصینقاط جهان، به ویژه در سالهای اخیر گسترش چشمگیری داشته و به یکی از بزرگترین اجتماعات آئینی جهان تبدیل شده است.
کتاب پیاده روی اربعین رسانه شیعه به قلم حامد طالبی که اخیراً به همت انتشارات سروش در ۱۴۰ صفحه و در ۵۰۰ نسخه منتشر شده، با نگاهی جدید به موضوع پیاده روی اربعین پرداخته است. طالبی در این کتاب نوشت: پیادهروی اربعین از جمله رویدادهای بزرگی است که همه ارزشهای خبری مانند بزرگی، تازگی، مجاورت، دربرگیری، شگفتی و برخورد را با هم دارد. چنین ویژگی کم نظیری پیادهروی اربعین را به موضوعی بسیار قابل توجه در علوم خبری و ارتباطی تبدیل میکند.
وی افزود: اربعین نقش مهمی در تداوم واقعه عاشورا دارد و اگر نقشآفرینی پیغام آورانه حضرت زینب (س) از عاشورا تا اربعین نبود، شاید نهضت حضرت امام حسین (ع) تداوم تاریخی به اینگونه پیدا نمیکرد و حقایق واقعه کربلا به صورت فعلی به ما نمیرسید.
در سرفصل این کتاب موضوعاتی چون اربعین رسانه شیعه، روایت مقام معظم رهبری از نقش رسانهای پیاده روی اربعین، رسانه در ارتباطات سنتی، کارکردهای ارتباطی اربعین، اربعین و ارتباطات میان فرهنگی و اربعین و شناخت ظرفیت ضدتروریستی مسلمانان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
روز شنبه مراسم رونمایی از این کتاب با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد سلگی رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و سعید کرمی مدیرعامل انتشارات سروش برگزار شد و طالبی از انگیزه خود برای تألیف این کتاب سخن گفت.
طالبی درباره مهمترین پیام کتابش گفت: در این کتاب تاکید دارم که بگویم خود پیاده روی اربعین یک رسانه است و این موضوع، مهمترین مطلبی است که در این کتاب دنبال شده است؛ به ویژه از این منظر که آیا پیاده روی اربعین کارکردهای معمولی رسانههای دیگر را دارد یا نه، آیا همان کارها را انجام میدهد و آیا هنجارهایی که پیاده روی اربعین دارد، با هنجارهای رسانهای تطبیق دارد یا نه.
وی افزود: این مسائل با نگاه حرفهای تطبیق داده شده و در پایان نتیجهگیری شده که پیاده روی اربعین یک رسانه است و باعث میشود با وجود بایکوتهای گستردهای که از سوی رسانههای بزرگ دنیا صورت میگیرد، پیاده روی اربعین پیام خود را منتقل کند و کار رسانه نیز انتقال پیام از فرستنده به گیرنده است و به همین دلیل پیاده روی اربعین کار رسانهای خودش را انجام میدهد و میتوانیم آن را به عنوان یک رسانه به رسمیت بشناسیم.
طالبی درباره نقش خبرنگاران در این پیاده روی گفت: نقش رسانهها و خبرنگاران زمانی در این برنامه محقق میشود که رسانههای دیگر آن را پوشش دهند ولی میبینیم رسانههای بینالمللی بزرگ مانند رویترز این کار را انجام نمیدهند و پدیده پیادهروی اربعین خودش تبدیل به رسانه میشود و شرکت کنندگان در پیاده روی اربعین، خبرنگاران و رساننده پیام اربعین هستند، بدون اینکه عوامل رسانههای دیگر بخواهند کاری انجام دهند.
وی به انفعال رسانههای بینالمللی و فرار از پوشش خبری پیادهروی اربعین اشاره کرد و گفت: کومه میلا اتفاقی است که هر سه سال یک بار در رود گنگ هندوستان اتفاق میافتد و یک آئین مذهبی بزرگ است. تفاوت این مراسم با پیاده روی اربعین این است که هر سه سال یک بار برگزار میشود ولی اربعین هر سال برگزار میشود. با این حال میبینیم که رسانهها کومه میلا را به جهانیان نشان میدهند ولی پیاده روی اربعین چون ابعاد مختلفی مانند ابعاد سیاسی و بینالمللی و جبهه مقاومت و اقتصادی و فرهنگی دارد آن را بایکوت میکنند با این حال میبینیم سالانه ۲۵ میلیون نفر در پیاده روی اربعین شرکت میکنند.
منبع: ایرنا
نظر شما