به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت، امداد و راهنمایی گمشدگان آن هم در ایام اربعین حسینی که جمعیت کثیری از کشورهای اسلامی و به ویژه جمهوری اسلامی ایران عازم عراق و زیارت عتبات عالیات میشوند، یکی از موضوعات بسیار مهم محسوب میشود چراکه زائران در شرایطی که نیاز به امداد و راهنمایی دارند، از سوی یک نیروی هموطن و کاربلد هدایت میشوند و نوعی دلگرمی به همراه امنیت خاطر ایجاد میگردد.
عقیل منصوری، مسئول بخش راهنمای زائران و امداد گمشدگان عملیات ستاد اربعین ۱۴۰۰ سازمان حج و زیارت در خصوص روند فعالیتهای مجموعه متبوع خود و مشخصات نرم افزار راهنمای زائر اظهار کرد: خدمات راهنمای زائر مشتمل بر ۳۰ خدمت مؤثر مبتنی بر اقدامات دانش بنیان و بر محور فناوری اطلاعات پایه گذاری گردیده. یکی از مهمترین این موارد اپلیکیشن راهنمای زائر است که پیشینه قدیمی داردو به سال ۱۳۹۴ بازمیگردد که آن موقع بر بستر نرم افزاری تحت وب توسط خادمین فعالیتهای ما دنبال میشد. در سالهای ۹۵-۹۷ به شکل نرمافزار اندرویدی این مسیر را دنبال کردیم و در سال ۹۸ با توجه به خواست و اقبال عمومی و پرشور تر شدن حضور زائران که سال به سال روند افزایشی چشمگیری داشت، سراغ بازتولید اپلیکیشن مذکور رفتیم، به نحوی که همه خدمات را زائران خودشان بتوانند استفاده کنند.
وی افزود: نتیجه آن شد که اپلیکیشن در همان سال از سوی مرکز ملی فضای مجازی به عنوان محصول برگزیده کشور در موضوع اربعین گواهی نامه دریافت کرد و در دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران هم رتبه اول را کسب نمود.
مسئول بخش راهنمای زائران و امداد گمشدگان عملیات ستاد اربعین ۱۴۰۰ سازمان حج و زیارت ادامه داد: در تولید این نرم افزار سعی کردیم از تجربه چندین ساله خادمین حسینی بهره ببریم و همین باعث شد محتوایی غنی و تماماً تولیدی را بتوانیم ارائه کنیم. بازنشر اخبار اربعین (در تمام فصول سال، و نه صرفاً در ایام اربعین)، توصیههای مهم و کاربردی با محوریت پیشگیری و کاهش آمار مفقودین و جا ماندن از همراهان و سایر آموزشهای کاربردی برای زائرین، تنها گوشهای از این محتواست. البته بخشی هم به عنوان شبکه اجتماعی داریم که افراد میتوانند خاطرات (و عکس) را مشابه اینستاگرام به اشتراک بگذارند.
منصوری اضافه کرد: فارغ از ابزارهای مهم اربعینی مانند گام شمار، تبدیل پول، مترجم، چک لیست سفر و … (که ممکن هست هر گروه دیگری هم بتواند با تولید یک اپلیکیشن آنها را به عنوان خدمت عمومی در اختیار زائرین قرار بدهد) چند ابزار کاربردی و منحصر به فرد هم داریم. بخش ثبت و جستجوی گمشدهها و پیغامگذاری برای آنها از جمله این خدمات ممتاز میباشد که در سال جاری و با همراهی تیم بسیار خوب، فنی و همراه حوزه فناوری اطلاعات سازمان حج و زیارت بحمدالله به بانک اطلاعاتی سماح هم متصل گردید تا عملیات جستوجو برای خادمین سهل تر شود.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از این ابزارها، نقشه به روز مواکب و سایر موقعیتهای جغرافیایی مهم است که توسط خادمین هر روز بروزرسانی میشود. البته بحث مواکب به همین جا ختم نشده و لیست خدمات آنها (با امکانات جستجوی پیشرفته) در قالب همین اپلیکیشن ارائه میشود.
مسئول بخش راهنمای زائران و امداد گمشدگان عملیات ستاد اربعین ۱۴۰۰ سازمان حج و زیارت درباره خدمات روی این اپلیکیشن گفت: خدمات اپلیکیشن در سه گروه خدمت ارائه میشود، عمده خدمات در برگه اربعین در دسترس زائران هست، که شامل تماس صلواتی رایگان بینالمللی (مخصوص خادمین)، ثبت و جستجوی گمشدگان (اعم از فرد، مدارک و موبایل)، بانک اطلاعات مواکب، آموزش استفاده از موبایل در عراق (و مجموعه کاملی از آموزشهای اربعینی)، توصیههای اربعینی، قرآن، مجله صوتی و شبکه اجتماعی خاطرات، از جمله زیر مجموعههای این بخش هستند. در همینجا، در قسمت نقشه، غیر از نقشه آنلاین، حتی امکان دانلود نقشه چاپی تولیدی خودمان که به ۳ زبان (اردو، عربی و ترکی استانبولی) ترجمه گردیده نیز پیش بینی شده است.
منصوری افزود: در برگه دیگر که مخصوص ابزارها میشود، چک لیست سفر، پیشبینی آب و هوا، تقویم اربعین، گام شمار، ذکر شمار، قبله نما، مسافتسنج، تبدیل پول، چراغ قوه، مترجم و دفترچه یادداشت در اختیار زائران قرار داده شده است. در برگه آخر که با موضوع کلی زیارت طراحی شده، امکان زیارت آنلاین (به کمک دوربینهای مدار بسته حرمهای مطهر، زیارت به نیابت از شهدا، احکام سفر، ادعیه و زیارتنامهها و معرفی اماکن مقدس زیارتی عراق پیشبینی شده است.
وی درباره تفاوت عمدهای بین این نرم افزار با سایر اپهای اربعینی گفت: برابر بررسیهای صورت پذیرفته، نظر به شرایط کرونایی بر اربعین سال جاری و سال گذشته و تأثیرات ناشی از آن، غالب اپلیکیشنهای دیگر متأسفانه در ارائه نسخههای به روز دچار مشکلات زیادی شده و یا عملاً دیگر فعالیت ندارند، اما اپلیکیشن راهنمای زائر در سال جاری حداقل ۳ نسخه بهروزآوری داشته است.
مسئول بخش راهنمای زائران و امداد گمشدگان عملیات ستاد اربعین ۱۴۰۰ سازمان حج و زیارت افزود: از طرف دیگر، اپلیکیشن راهنمای زائر صرفاً توسط یک تیم محدود توسعهدهنده در ایران تولید نشده، بلکه پشتوانه اصلی زنده بودن این اپلیکیشن حضور همه ساله قریب ۸۰۰ نفر خادم در عراق است که اطلاعات را بهروزآوری میکنند و به واسطه حضور کاملاً میدانی و مواجهه با موضوعات و کسب تجربه مبتنی بر دانش، غنای خدمات اپلیکیشن را دوچندان نمودهاند.
منصوری ادامه داد: از طرف دیگر خدمات اختصاصی مانند ثبت و جستجوی گمشدگان و اتصال به بانکهای اطلاعات ملی و یا خدمات تماس بینالمللی رایگان و سایر خدمات مهم از این دست، که به نسبت استدلال قبلی یعنی پشتوانه حضور خادمین در میدان، همین خدمات اختصاصی هم در مرتبه دوم اهمیت از نظر ما قرار میگیرند! از جمله نقاط قوت نرمافزار هستند. بر همین اساس تصورمان این است اگر زائران اربعین حسینی اپلیکیشن را نصب نمایند حتماً بخش عمدهای از مشکلات مورد اشاره و پیش روی احتمالی عزیزان انشاالله مرتفع خواهد شد.پ
وی در خصوص چگونگی استفاده مخاطبان و زائران، از این نرم افزار گفت: اپلیکیشن اندروید در حال حاضر از طریق نشانی www.RahnamaZaer.ir/app در دسترس هست، انشاالله در صورت تأمین منابع مالی نسخه IOS را هم تولید و در اختیار و دسترس زائرین معزز حسینی قرار خواهیم داد.
نظر شما