سید احمد حسینینیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شهرها به طور ذاتی با چالشهای پیچیده و گستردهای مواجه هستند که تنها از طریق یک رویکرد سیستماتیک و مکانیزه قابل حل است.
وی با بیان اینکه فناوری اطلاعات یکی از مهمترین ابزارهای رویکرد سیستماتیک در مدیریت و اداره صحیح شهرها در عصر حاضر است، افزود: فناوری اطلاعات در فرآیندهای توسعه شهری و ارتقای جایگاه مدیریت شهری، استقرار نظام کاهش فساد و حداکثر سازی شفافیت از بخشهای پیشران به حساب میآید؛ رویکردی که مبتنی بر توسعه شهری دانش بینان بوده و میتواند در تسریع توسعه شهری و ایجاد تحولات شهری در آینده مؤثر واقع شود.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تصریح کرد: استقرار شهرسازی الکترونیک و تحقق شهر هوشمند میتواند در دستیابی به اهدافی از جمله دسترسی آسان و لحظهای شهروندان به انواع خدمات شهرسازی و ارائه خدمات ارزانتر و با کیفیت بهتر، مدیریت شهری را یاری کند.
وی با بیان اینکه با توسعه شهر نشینی و حاکم بودن دیوان سالاری در شهرداریها، اتلاف وقت زیادی صورت میگیرد، گفت: بر همین اساس در شهرداری اصفهان در بستر فناوری شهری و با رویکرد شهر هوشمند، سیستمی را طرحریزی و اجرایی کرده که در فاز اول الکترونیکی کردن اقدامات و در فاز دوم هوشمندسازی فرآیندها محقق میشود.
حسینینیا ادامه داد: مکانیزه کردن فرآیندهای شهرسازی در شهرداری اصفهان از سال ۹۴ با خرید سیستم سرای هشت جهت پیادهسازی فرآیندهای صدور پروانه تک برگی، پایان کار، استعلام با هدف دسترسی آسان شهروندان شهر جهانی اصفهان به خدمات شهرسازی آغاز شد که در سالهای ۹۵ و ۹۶ عملیاتی سازی سیستم سرای هشت در مناطق پانزده گانه انجام گرفت و در سال ۱۳۹۷ برنامهریزی جهت واگذاری خدمات به شهروندان، مهندسان و هوشمندسازی سیستم سرا، تکمیل فرآیندهای داخلی شهرسازی، ارتباط سیستم سرا با سایر دستگاههای اجرایی و اصلاح سیستم موجود، با ورژن جدید به نام اصفهان نما مدنظر قرار گرفت.
وی افزود: در سال ۱۳۹۸ برنامهریزی جهت تولید زیرسیستم اصفهان نما جهت شهروندان، تولید زیرسیستم امور اداره کل طرح توسعه شهری و منطقهای، تولید زیر سیستم آتش نشانی و… انجام گرفت و در سال گذشته با توجه به تصمیم کلان مدیریت شهری پروژه سرای هشت به سازمان فاوا واگذار شد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه این معاونت از طریق راه اندازی سیستمهای شهرسازی الکترونیک به صورت شهروند سپاری، زمینه شفافسازی را فراهم کرد که میتواند خدمات شهرسازی را به صورت غیرحضوری و الکترونیکی ارائه کند، اظهار کرد: سامانه «شهر با چند کلیک» یا سایت اصفهان نما، شکل و نحوه خدمات از حالت سنتی به صورت کاملاً هوشمند و یا سادهترین شکل ممکن بدون واسطه در اختیار خود شهروند به عنوان ذینفع و بهره بردار نهایی قرار میدهد.
وی تاکید کرد: سامانه اصفهاننما قابلیت انجام ۳۴ خدمت شهرسازی را دارد و مردم را از مراجعه حضوری متعدد به شهرداری و بخشهای مرتبط دیگر بینیاز میکند.
حسینینیا گفت: خدمات محاسبه زیربنای ساخت در طبقات، سابقه پرداختی ملک، پیگیری درخواستهای پیشین، دانشنامه شهرسازی، امور مهندسان طراح و ناظر و سوابق پرداختی نوسازی در فرم محاسبه عوارض تراکم صدور پروانه ساختمانی، ضوابط شهرسازی موجود در شهر اصفهان از پتانسیل تعداد طبقات و سطح اشغال ملک خود به صورت تقریبی، پرداخت عوارض نوسازی و کسب و پیشه، از نقشهها و لایههای کاربری شهر، میزان عقب نشینی، تعداد طبقات قابل ساخت، کاربری ملک، شبکه معابر، ارتفاعات، محدوده بافت فرسوده و بسیاری از لایههای نقشهای، انتخاب دفتر پیشخوان، زمان بازدید و پرداخت تمامی هزینههای مربوطه بدون مراجعه حضوری گواهی معتبر و رسمی مورد تأیید دفترخانه، قابلیت دریافت گواهی پایان کار و پایان سفت کاری (بدون مراجعه به شهرداری) و غیره از طریق این سامانه به صورت هوشمند در اختیار شهروندان قرار میگیرد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین معاونت شهرسازی و معماری شهرداری با هدف فرهنگ سازی و تسری سامانه اصفهاننما که میتواند به ترویج خدمات الکترونیکی منجر شود، اقداماتی همچون راه اندازی کمپین یک شهر با چند کلیک در شهر اصفهان، راه اندازی سامانه چت و پاسخگویی آنلاین مستقر در معاونت شهرسازی و معماری، تدوین و بارگذاری ۲۳ عنوان فیلم آموزشی مناسب جهت کاربران و مهندسان در سامانه، تهیه و توزیع بروشور آموزشی خدمات سامانه اصفهان نما در مناطق ۱۵ گانه، ارسال اس ام اس جهت اطلاعرسانی مناسب به شهروندان در قسمتهای مختلف فرآیند انجام کار، برگزاری دوره آموزشی جهت آموزش پرسنل شهرداری مناطق ۱۵ گانه و پیگیری آموزش عاملان بانکها، کافی نتها و دفاتر اسناد رسمی شهر جهت سهولت شهروندان را در یکسال گذشته انجام داده تا شهروندان و متخصصان با نحوه ارائه این خدمات آشنا شوند.
نظر شما