تغییر برنامه راهبردی دانشگاه علمی‌کاربردی/کشور به افراد کارآفرین نیاز دارد

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان گفت: این دانشگاه سعی کرد در این دو سال اخیر برنامه راهبردی برای خود تعریف کرده و سیاستگذاری جدیدی بکند به طوری که به سمت همکاری و همراهی مراکز حرکت کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهزاد رضایی، امروز _ دوشنبه یکم شهریورماه_ در نشست خبری اظهار کرد: این روزها دانشگاه‌ها در تلاش هستند تا پذیرش دانشجو به بهترین شکل انجام شود. دانشگاه جامع علمی کاربردی در حال ایجاد یک جامعه هوشمند بر پایه حضور شهروندان هوشمند است. این دانشگاه مجموعه رشته‌های فنی مهارتی را ارائه داده که می‌تواند مرجعی برای مهارت افزایی جوانان باشد.

وی افزود: یکی از معضلات جامعه امروز، اشتغال است. در این زمینه به اندازه کافی روشنگری نشده و باعث شده دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی مردد شوند. آینده روشن جوانان به معنای آینده روشن جامعه است؛ رشد و افراد جامعه با یکدیگر رابطه مستقیم دارد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه باید ۵۰ درصد دانش آموزان به رشته‌های فنی و مهارتی هدایت شوند زیرا هرم آموزش عالی کشور معیوب است به طوری که بسیاری از تحصیل کرده‌ها مهارت لازم برای کسب شغل را ندارند.

رضایی اضافه کرد: ۶۰ درصد از تحصیلکرده‌های کشور در مقطع کارشناسی، ۱۵ درصد در مقطع کاردانی و مابقی در تحصیلات تکمیلی تحصیل کرده‌اند این در حالی است که فراوانی تحصیلکرده‌ها در این هرم در حوزه فنی، مهارتی و آنچه نیاز روزمره صنعت و حوزه‌های خدماتی و کشاورزی است.

وی تصریح کرد: قرار بوده ۳۰ درصد از آموزش عالی به سمت آموزش‌های مهارتی حرکت کند، در شرایط کنونی حدود ۴۰ درصد آموزش متوسطه به سمت کاردانش حرکت کرده که در استان اصفهان در حدود ۵۰ درصد است اما در آموزش عالی فقط ۱۳ درصد از دانشجویان در رشته‌های مهارتی تحصیل کرده یا در حال تحصیل هستند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان گفت: در این حوزه باید دولت و بخش خصوصی با یکدیگر تعامل سازنده داشته باشند که متأسفانه شاهد این تعامل نبوده و دولت حامی بخش خصوصی نیست. بیشتر محیط‌های کار در بخش خصوصی ایجاد شده است؛ بنابراین با ایجاد این تعامل و حمایت می‌توان بخش زیادی از مشکل اشتغال جوانان را نیز حل کرد.

رضایی اضافه کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی سعی کرد در این دو سال اخیر برنامه راهبردی برای خود تعریف کرده و سیاستگذاری جدیدی بکند به طوری که به سمت همکاری و همراهی مراکز حرکت کند البته مراکز آموزش علمی و کاربردی در اصفهان رقیب یکدیگر بوده و سعی می‌کنند هر یک بهتر از دیگری تلاش کرده و مکمل یکدیگر باشند. اکنون ۲۱ مرکز فعال در استان اصفهان ایجاد شده که هر یک در حوزه‌های مختلف صنعت، کشاورزی، مدیریت، هنر، نظامی، ورزش و سایر حوزه‌ها فعال است.

وی تصریح کرد: سعی شده است تا رشته‌هایی که در این مجموعه ارائه می‌شود پالایش شود و افراد به جای مدرک گرایی به دنبال یادگیری حرفه باشند. دانشگاه علمی کاربردی وظیفه دارد افراد ماهر و کارآفرین تربیت کند، شاید با هدایت دیگران بتوان تصمیم سازی کرد، اما لازم است استعداد واقعی دانش آموزان شناسایی شود تا در همان مسیر تحصیل و فعالیت کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان گفت: امسال دانشگاه علمی کاربردی اصفهان با ۲۲ کد رشته و محل که ۱۳۲ رشته در مقطع کاردانی، ۸۹ رشته کارشناسی و حدود ۱۶ هزار دانشجو پذیرش می‌کند. امید است بتوان با هدایت و برنامه‌ریزی درست، افرادی ماهر، خلاق و کارآفرین تربیت کرده و به جامعه تحویل دهیم.

رضایی اضافه کرد: بسیاری از مهاجران افغانستانی اکنون به کشور ما آمده‌اند و ما وظیفه داریم از این افراد حمایت کرده و آنها را تکریم کنیم، البته گفتنی است بیشتر کارهای فنی کشور اکنون توسط همین مهاجران افغانستانی انجام می‌شود، جوانان ایرانی پذیرای انجام شغل‌های استاد کاری نیستند و لازم است برای معرفی این شغل‌ها و هدایت جوانان به این بازار کار اقدامات لازم بشود.

وی تصریح کرد: یکی از معضلات جامعه امروز آشنا نبودن خانواده‌ها و جوانان به حوزه‌ها و نیازهای شغلی است؛ اکنون در حوزه فناوری اطلاعات، کسب و کارها و نمایشگاه‌های مجازی، بازار به نیروی کار نیازمند است. این دانشگاه می‌تواند متناسب با نیاز موجود پودمان تعریف کند.

در بخش پرسش و پاسخ خبرنگاران نیز، بهزاد رضایی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان، در پاسخ به این سوال که تا چه حد توانسته در رسالت خود که تربیت دانشجویان کارآفرین است عمل کند، گفت: در چهار سال گذشته تلاش شد برای رفع مشکل مدرک گرایی تلاش شود، اکنون از هزار و ۳۰۰ مرکز فعال، ۳۶۰ مرکز فعال است. رشته‌هایی که فعال نبود حذف شد و تلاش شد این دیدگاه که مراکز جامع علمی کاربردی صرفاً مدرک گرایی را ترویج می‌دهد رفع شود.

وی افزود: اصفهان شهر فرهنگ و هنر بوده که همین هنر پایه‌ای برای صنعت شده است. مسگرهای بازار بزرگ اصفهان همزمان هنر و صنعت را عرضه می‌کنند که در بازارهای بین‌المللی عرضه می‌شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان گفت: صنعت و هنر از یکدیگر جدا نیست، بزرگترین شیوه چاپ کشور (ترام) در شهرک رازی انجام می‌شود که فرایند انجام آن هنری است، اگر هنر به درستی تعریف شود نتیجه‌های خوبی خواهد داد.

رضایی اضافه کرد: نبود شناخت کافی جامعه از مشاغل درست بزرگترین مشکل جامعه ما است، قرار نیست در این مراکز اتباع خارجی تربیت شده و جای ایرانی‌ها را در صنایع بگیرند، بسیاری از دانشگاه‌ها در دنیا دانشجویان خارجی را تربیت می‌کنند که منجر به رشد درآمدها و برندینگ این دانشگاه‌ها شده است.

نگاه ویژه مراکز علمی کاربردی استان به سند آمایش

احسان مشکلاتی، معاون علمی دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: این مرکز علمی با نگاه به سند آمایش سرزمینی استان اصفهان اقدام به شناسایی مزیت‌های نسبی مناطق و شهرستان‌های استان کرده و رشته‌های جدید بر این اساس ایجاد شده است. رشته‌های جدیدی که در هر یک از مراکز با توجه به نیاز بازار کار آینده بوده است.

وی افزود: در مرکز نیروی زمینی رشته تعمیر و نگهداری ماشین آلات نظامی به عنوان یک رشته محل ارائه شده که می‌تواند در ارتش مؤثر باشد. رشته‌های نوینی همچون مهارت‌های زندگی بر اساس مبانی قرآن در مرکز مهد قرآن کریم تعریف شده است. در مرکز هلال احمر نیز سال‌ها است سگ‌های تجسس با هزینه‌های بالا تربیت می‌شدند که اکنون این کار توسط نیروهای متخصص داخلی انجام می‌شود.

معاون علمی دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان تصریح کرد: رشته کد نویسی که در این دانشگاه ارائه شده یکی از رشته‌هایی است که هر تعداد فارغ‌التحصیل داشته باشد در صنف مربوطه جذب بازار کار خواهد شد. رشته روابط عمومی نیز از ابتدای مهرماه در مرکز سی تی سنتر ارائه خواهد شد و در آینده رشته خبرنگاری نیز به این مرکز اضافه می‌شود.

کاهش آمار بیکاری از جمله تأثیرات دانشگاه علمی کاربردی

در ادامه این نشست احمد مولوی، رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی نظامی شهید صیاد (نزاجا)، گفت: این مرکز سرانه آموزشی بزرگی داشته و در ۹ رشته فعال است. رشته‌های تربیت بدنی، مربیگری مقاومت جسمانی، کاردانی امور اداری، حسابداری، مدیریت زنجیره تأمین و تولید و رشته مروج سیاسی همچنین چهار رشته مهندسی فناوری عمران نقشه برداری، حسابداری و پدافند غیر عامل، تعمیر و نگهداری تجهیزات نظامی، در مقطع کارشناسی در این دانشگاه ارائه شده است.

وی افزود: تولید و انتقال دانش مهارتی، تولید ثروت از طریق رشته‌های کارآفرین و کاهش آمار بیکاری از جمله تأثیرات حضور و تحصیل دانشجویان در دانشگاه علمی کاربردی است.

عبدالرضا طیاری، رئیس مرکز علمی کاربردی خانه کارگر اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: ۱۳ کد رشته در این مرکز فعال بوده و در آینده نیز بر اساس سند آمایش قرار است گردشگری و کشاورزی به این رشته‌ها اضافه شود. این مرکز اکنون در شهر بهاران مستقر بوده و تجهیزات آموزشی کافی در آن وجود دارد.

وی افزود: این مجموعه در بین ۱۸ مرکز و شهرک صنعتی قرار گرفته است. با وجود ۵۰ هنرستان تخصصی لازم است از دانشگاه‌های علمی کاربردی نیز بیش از این استقبال شود؛ این مرکز در هفت رشته کاردانی و شش رشته کارشناسی فعال است.

رئیس مرکز علمی کاربردی خانه کارگر اصفهان گفت: رشته دوخت و تکنولوژی خیاطی برای خانم‌ها در این مرکز ارائه شده که افراد می‌توانند پس از تحصیل خودشان صاحب کارگاه شده یا در صنایع فعال شوند.

طیاری افزود: رشته‌های مکانیک خودرو، برق صنعتی، ایمنی و بهداشت در واحدهای صنفی، مهندسی مکانیک ماشین افزار، متالوژی، الکترونیک صنعتی، حسابداری و امور مالی از جمله رشته‌هایی است که در این دانشگاه برای دانشجویان ارائه شده است.

ارسلان محقق، رئیس مرکز علمی کاربردی هلال احمر نیز اظهار کرد: این مرکز بیش از ۱۰ سال است که فعال شده و در رشته‌های کاردانی امداد و سوانح، مترجمی انگلیسی، مددکاری اجتماعی، اورژانس اجتماعی و کارشناسی مدیریت امداد و نجات شهری، مددکاری اجتماعی در بحران و مددکاری اجتماعی در خانواده فعال است.

وی افزود: این مرکز امکاناتی از جمله مرکز بین‌المللی و پایگاه‌های امداد و نجات را در اختیار دارد. بیش از ۴۰۰ نفر در پنل‌های آموزشی برگزار شده در این مرکز حضور داشته‌اند؛ رشته‌های این دانشگاه با رسالت جمعیت هلال احمر همخوانی داشته و رشته بهداشت، ایمنی و اورژانس نیز در سال‌های آتی در این دانشگاه ارائه خواهد شد.

عباس تاتایی رئیس مرکز جامعه اسلامی کارگران نیز در این نشست اظهار کرد: در این دانشگاه با قشر بزرگی از دانشجویان مواجه هستیم که در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل کرده‌اند، اما متوجه شده اند مسیرشان اشتباه بوده و برای تحصیل به این دانشگاه مراجعه کرده‌اند.

وی افزود: رشته‌های طراحی لباس، دوخت تکنولوژی لباس، مراقبت زیبایی و پوست در حوزه گریم سینمایی و زیبایی، آرایش و پیرایش، حسابداری مالی و صنعتی، حسابرسی، فناوری اطلاعات از جمله رشته‌هایی است که در این دانشگاه ارائه شده است.

سید آرش امامی، رئیس مرکز علمی کاربردی ایران سپهر نیز در این نشست اظهار کرد: نقاشی، مد و لباس، فرش، تجاری سازی و کسب و کار از جمله رشته‌هایی است که در این مرکز ارائه شده است. به دلیل حضور اساتید کاربردی منجر به حوزه صنایع در این دانشگاه شده است.

وی افزود: در پی تأسیس کلینیک برند هستیم و رشته تجاری سازی حوزه مد و لباس قرار است در این دانشگاه ارائه شود. در آموزه‌های مذهبی نیز راجع به برندینگ صحبت شده است؛ تمام کسب و کارها در دنیای امروز بر این اساس توسعه داده می‌شود. اساتید این دانشگاه در صنعت و اصناف فعال هستند این دانشگاه به سمت نسل چهار دانشگاه‌ها حرکت می‌کند تا در کنار جامعه قرار گرفته و بتواند به رشد کسب و کارها کمک کند.

کد خبر 516458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.