به گزارش ایمنا، یکی از ترفندهای جدید این مجرمان تماس با شهروندان و معرفی خود به عنوان نماینده بیمه است که قرار است اطلاعات شهروندان را برای دریافت کارت هوشمند سلامت جمع آوری کنند این مجرمان در کنار جمع آوری اطلاعات فرد مثل اطلاعات ثبت شده در شناسنامه و کارت ملی از افراد شماره کارت و مرز بانکی میخواهند.
شهروندان باید به این نکته توجه داشته باشند که در صورت تماس به هیچ عنوان اطلاعاتی مثل مشخصات کامل فردی ثبت شده در کارت ملی یا شمار شناسنامه را در اختیار این افرا نگذارند، چرا که جمع آوری اطلاعات به اینگونه درست نیست.
همچنین دریافت پیامک و معرفی سایتی برای ثبت اطلاعات شخصی برای دریافت کارت هوشمند سلامت، شهروندان اول باید مطمئن شوند که این سایت از سوی سازمانهای مربوط معرفی شده باشد و اینکه در این سایت به هیچ عنوان اطلاعات بانکی افراد را جمعآوری نمیکنند. شهروندان باید به این نکته توجه داشته باشند که هیچ دستگاه و نهادی حق ندارد اطلاعات بانکی افراد را به صورت تلفنی دریافت کنند و حتی در مراجعه به سازمانها متصدیانی که با ارباب رجوع سر و کار دارند نباید اطلاعات بانکی مثل شماره کارت، تاریخ انقضا، سی وی وی کارت و رمز آن را از مشتری یا ارباب رجوع بخواهند.
در جمع آوری اطلاعات از طریق سایتهای سازمانی فیلدهای مربوط به این دست اطلاعات را به هیچ وجه پر نکنند، چرا که اطلاعات کارت بانکی محرمانه است و نباید در اختیار هیچ فرد یا نهاد و سازمانی قرار داد.
به گفته کارشناسان پلیس فتا، ضرورت دارد تا بیمهها در خصوص کارت هوشمند سلامت اطلاع رسانی دقیقی انجام دهند و روابط عمومی بیمهها باید در این خصوص فعال شده و از طریق رسانهها اطلاع رسانی لازم را انجام داده تا مجرمان سایبری با سوءاستفاده از این طرح شهروندان را به دردسر نیندازند و باعث بدنامی این طرح نشوند.
سودجویان با روشهای مختلفی تلاش میکنند که شهروندان را برای فروش بیمههای تکمیلی فریب دهند. این افراد از عباراتی مانند «کارت هوشمند سلامت» یا «کارت بیمه سلامت» برای این منظور سوءاستفاده میکنند این در حالی است که چیزی به نام «کارت هوشمند سلامت» یا «کارت بیمه سلامت» وجود ندارد و این تماسها با هدف کلاهبرداری از شهروندان برقرار میشود.
توصیه پلیس فتا
کارشناسان پلیس فتا توصیه میکند بههیچ وجه اطلاعات شخصی خود را در اختیار کلاهبرداران قرار ندهند. برای بررسی صحت و سقم موضوع، به وبسایت اصلی سازمان مربوطه مراجعه کنند. بیمهشدگان سازمان بیمه سلامت ایران هرگونه سوال در مورد بیمه سلامت را میتوانند از طریق سامانه تلفنی ۱۶۶۶ با کارشناسان آن سازمان در میان بگذارند و پاسخ مناسب را دریافت کنند.
کلاهبرداری در پوشش صدور کارت هوشمند خودرو
سرگرد روح الله شهبازی پور رئیس پلیس فتا کهگیلویه و بویراحمد گفت: همشهریان مراقب کلاهبرداری متخلفان در پوشش صدور کارت هوشمند خودرو باشند زیرا که این کلاهبرداران از شیوه مذکور مبادرت به اخذ مبالغ گوناگون از مردم میکنند.
وی اظهار داشت: در روزهای اخیر کلاهبردارانی به بهانه صدور کارت هوشمند خودرو با شهروندان تماس گرفته و مبالغی را از آنها کلاهبرداری میکنند. در این روش کلاهبرداران با ارسال پیامک و تماس تلفنی با شهروندان ارتباط برقرار کرده و پس از جلب اعتماد آنان، اعلام میکنند که کارت هوشمند برای خودرو آنان صادر شده و برای ارسال و دریافت کارت، شهروندان باید مبالغی را به شماره حساب اعلامی از سوی آنان واریز کنند.
رئیس پلیس فتا کهگیلویه و بویراحمد به شهروندان توصیه کرد که به چنین پیامکها و تماسهایی که هویت آنها مشخص نیست توجهی نکرده و خواستههای آنان را انجام ندهند تا از کلاهبرداریهای احتمالی جلوگیری شود.
سرگرد شهبازی پور ابراز داشت: مالکان خودرو برای دریافت تمامی اسناد و مدارک خودرو خود تا حد ممکن سعی کنند به صورت حضوری به مراکز معتبر مراجعه کنند.
کارت هوشمند سلامت دستمایه مجرمان سایبری
سرهنگ دوم علیمحمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا به شهروندان هشدار داد: صدور کارت هوشمند سلامت دستمایه مجرمان برای کلاهبرداری از شهروندان شده است.
وی اضافه کرد: کلاهبرداران و مجرمان سایبری تلاش دارند با روشهای مختلف مخاطبان را قانع کنند که برای استفاده از تخفیفهای ویژه خدمات درمانی با واریز چند صد هزار تومان پول در طرح کارت هوشمند سلامت ثبتنام کنند.
وی اظهار داشت: "خدمات دندانپزشکی، از کشیدن و پر کردن گرفته تا لمینت، ایمپلنت، ارتودنسی، روکش، جرمگیری، عصبکشی و جراحی، دندانهای مصنوعی، جراحیهای زیبایی، زنان زایمان، لنز، عینک، مشاوره، روانشناسی، مغز و اعصاب قلب و عروق، سونوگرافی، ام آر آی، اندوسکوپی، فیزیوتراپی شامل کارت هوشمند بیمه سلامت میشود، ۸۰ درصد مراکز دولتی و خصوصی درمانی تحت پوشش ما هستند و شما میتوانید با ۶۰ درصد تخفیف از خدمات آنها استفاده کنید " از تبلیغاتی است که مجرمان سایبری در هنگام تماس با شهروندان اعلام کرده تا شهروندان نسبت به دریافت کارت هوشمند سلامت تمایل پیدا کنند.
سرهنگ رجبی یادآور شد: کارت هوشمندی که بعداً از طریق پیک برای این افراد ارسال میشود و هزینه آن توسط پیک دریافت میشود جعلی بوده و ارزشی ندارد و یا یک بیمه معمولی تکمیلی است که در بسیاری از مراکز درمانی اعتبار ندارد.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا تاکید کرد: چنانچه با بیمه شدگان تماس تلفنی گرفتند و خود را نماینده یا کارگزار بیمه معرفی کردند و مشخصات آنها را اعلام کردند و از آنها خواستند برای دریافت کارت بیمه سلامت اقدام کرده و هزینه آن را که رقم زیادی نیست را پرداخت کنند متوجه باشند که این تماس از سوی کلاهبرداران و شیادان است.
رجبی یادآور شد: بیمه تأمین اجتماعی و بیمه سلامت هیچگونه بازاریابی تلفنی نداشته و تماسهای تلفنی با محتوای صدور کارت هوشمند یا بیمه تکمیلی سلامت، کلاهبرداری بوده و به هیچ عنوان مورد تأیید این دو سازمان بیمهای نیست.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir مرجعی کامل از اخبار، اطلاعات و آموزشهای سایبری بوده و کاربران با مراجعه به آن میتوانند راهنماییهای لازم را دریافت نمایند. همچنین شهروندان میتوانند در صورت مشاهده موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش مرکز فوریتهای سایبری با ما در میان بگذارید.
هشدار تأمین اجتماعی
روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی نیز اخیراً در خصوص کلاهبرداری از بیمه شدگان هشدار داد و از مردم خواسته است مراقب کلاهبرداری به بهانه کارت هوشمند باشند.
بر اساس این گزارش هر نوع تماس تلفنی یا مراجعه حضوری افراد و یا نمایندگان شرکتهایی تحت عنوان همکار سازمان تأمین اجتماعی برای تقاضای وجه در قبال ارائه کارت هوشمند درمان و هر خدمت بیمهای و درمانی قطعاً کلاهبرداری است و هرگز از سوی این سازمان انجام نمیشود.
علیرغم هشدارهای مکرر سازمان تأمین اجتماعی و تأکید این سازمان مبنی بر اینکه هیچگاه تماسی از سوی این سازمان برای دریافت وجه در قبال خدماتی از قبیل ارائه کارت هوشمند درمان، کارت طلایی و… با بیمه شدگان و بازنشستگان انجام نمیشود، متأسفانه شاهد فریب برخی از بازنشستگان و بیمه شدگان توسط افراد کلاهبردار هستیم.
بیمه شدگان و بازنشستگان توجه داشته باشند که در مواردی کلاهبرداران پس از دسترسی به برخی اطلاعات افراد از قبیل نام و نام خانوادگی، کد ملی، نشانی و شماره تلفن افراد و یا شعبه محل بیمه پردازی اقدام به تماس و مراجعه میکنند و لازم است که عموم مردم و بویژه بیمه شدگان و بازنشستگان به صرف مشاهده برخی اطلاعات و یا ظاهر موجه افراد فریب نخورند و در صورت مواجه با هر نوع درخواست مشکوک، بلافاصله موضوع را به پلیس اطلاع دهند.
بار دیگر از بیمه شدگان و بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی درخواست میشود، توجه داشته باشند که الکترونیکی شدن نسخه نویسی و حذف دفترچههای تأمین اجتماعی به هیچ عنوان منجر به دریافت وجه از بیمه شدگان و بازنشستگان به منظور ارائه کارت نخواهد شد.
بیمه شدگان و بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در صورت مواجهه با تماس تلفنی یا مراجعه حضوری افرادی برای دریافت وجه؛ موضوع را به پلیس و مراجع قضائی اطلاع دهند و برای کسب اطلاع بیشتر و دریافت مشورت با مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین اجتماعی با شماره تلفن ۱۴۲۰ تماس بگیرند.
منبع: ایسنا
نظر شما