حجتالاسلام محمد سلطانی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هر عمل عبادی، چه واجب و چه مستحب، اولین شرط پذیرش آن، نیت قرب الیالله است و واجبترین واجبات مانند نماز، روزه و حج اگر به نیتی غیر از نیت الهی انجام شود، بیشک هیچ ارزشی نخواهد داشت.
وی افزود: حتی جهاد در رکاب پیامبر (ص) و کشته شدن در میدان دفاع از اسلام با نیتی غیرالهی انجام شود، هیچ بهره و فایدهای ندارد و کشته شدن عادی محسوب میشود، بلکه کشته شدنی کم ارزش است که انسان برای تصاحب وسیلهای یا کسب سودی جان خود را به خطر بیندازد. ائمه اطهار (ع) نیز هشدار دادهاند که: «هر کس ما اهل بیت (ع) را مایه درآمدزایی خود قرار دهد، هلاک میشود.» در این شرایط سوال اینجاست به چه نیتی در عزاداریها شرکت میکنیم، آیا نیت ما الهی است؟ اگر خدا را در نظر داشته باشیم، خداوند فرموده است: «با دست خودتان خود را به هلاکت نیندازید»، یا «هر کس انسانی را مایه حیات ببخشد، گویی همه انسانها را حیات بخشیده است و هر کس موجبات مرگ یک نفر را فراهم کند، گویی همه انسانها را به قتل رسانده است».
اهمیت حقالناس برای امام حسین (ع)
عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان تصریح کرد: اگر به عشق و ارادت به امام حسین (ع) در جلسات عزاداری شرکت میکنیم، باید به این نکته توجه کنیم که امام در شب عاشورا از یاران خود خواست اگر حقالناس به عهده دارند، آن را ادا کنند. اگر ما ارادتمند امام حسین (ع) هستیم، باید توجه داشته باشیم که ایشان ادای حقالناس را بر یاری خودش مقدم داشت، آن وقت چطور میتوان جان انسانها را در خطر قرار داد، به بهانه برگزاری جلساتی در مکانهای سرپوشیده، با تعداد زیاد جمعیت؟ در حالی که میدانیم خطر ابتلاء زیاد است و روزانه هزاران نفر به این بیماری مبتلا میشوند. بهعنوان یک مسلمان شیعه و ارادتمند امام حسین (ع) میگویم، برگزاری جلساتی که احتمال خطر انتقال ویروس در آنها وجود دارد، خیانت به دین و پیامبر (ص) و قرآن و امام حسین (ع) است.
حجت الاسلام سلطانی اضافه کرد: در برخی جلسات سخنرانان خطاب به مردم میگویند این ماسکها چیست که به صورت زدهاید، ویروس به مجلس امام حسین (ع) نمیآید! متأسفانه برخی افراد این حرفها را میپذیرند در حالی که این حرفها باطل و نادرست است، باید از افرادی که چنین مطالب نادرستی بر زبان میآورند، پرسید پس چگونه خود ائمه اطهار (ع) بیمار میشدند؟ امام سجاد (ع) قبل و بعد از عاشورا به شدت بیمار بود. حالت بیماری بر پیامبران و ائمه (ع) عارض میشده و به پزشک زمان خودشان مراجعه و از داروهای آن زمان استفاده میکردند، این چه حرفی است که میگوئید بیماری و میکروب به مجلس متعلق به ائمه (ع) نمیآید؟ بیماری در بدن خود ائمه (ع) ظاهر میشد، یا زهر در بدن آنها اثر میکرد و برخی از ائمه (ع) به واسطه سم به شهادت رسیدند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: اینها مطالب نادرستی است که باعث میشود جان عزاداران حسینی در معرض خطر قرار گیرد و افرادی که این سخنان را بر زبان میآورند، اگر سخن آنها باعث ابتلای فردی شود، حقالناس بر گردن آنهاست و اگر به فوت کسی منجر شود، شرکت در قتل عمد محسوب میشود به علاوه، این نوع سخنان موجب وهن دین و دراز شدن زبان طعنهزنندگان به دین و جلسات عزاداری است و مورد رضایت خداوند نیست، قطعاً نیت قربت در چنین جلساتی نخواهد بود و نزد خدا هیچ ارزشی نخواهد داشت.
لکه دار کردن مجالس عزاداری و انتقال بیماری در جامعه
وی افزود: آیا عزاداری و سوگواری برای امام حسین (ع) صرفاً پوستهای است که افراد دور هم جمع شوند؟ چه کسی میگوید که نمیتوان عزاداری را تعطیل کرد؟ وقتی در شرایطی قرار داشته باشیم که روزه ماه رمضان برای جسممان ضرر داشته باشد، گرفتن روزه واجب نیست و در شرایطی که روزه باعث قطع عضو یا زیان فوقالعاده به بدن شود، حرام میشود. یا اگر در حال خواندن نماز باشیم و مثلاً کودکی در معرض خطر مرگ باشد، واجب است نماز را قطع کنیم و او را نجات دهیم. همینطور چند سالی است که حج با حداقل نفرات برگزار میشود و جای تأسف دارد وقتی میبینیم مسلمانان دیگر به این خردمندی رسیدهاند که حفظ جان واجبتر از حج است و برخی در کشور ما با وجود اینکه قربانیان کرونا نزدیک به هزار نفر در روز است، هنوز بر این موضوع اصرار دارند که اگر عزاداری تعطیل شود، گویی برای همیشه تعطیل شده است. به هیچ وجه اینگونه نیست و بارها پیش آمده که عزاداری امام حسین (ع) به دلیل اتفاقاتی تعطیل یا نیمه تعطیل شده و بعد از چند سال دوباره از سر گرفته شده است.
حجتالاسلام سلطانی اظهار کرد: میتوانیم یکی دو سال عزاداریها را به شکل دیگری برگزار کنیم، بهصورت مجازی در رسانهها، یا اینکه هر کسی در خانه خودش برگزار کند. در حال حاضر، در شبکههای اجتماعی داخلی و خارجی سخنرانی و مداحی انجام و جلسات مجازی عزاداری برگزار میشود. اصرار بر برگزاری این جلسات بهگونهای که زمینه انتقال بیماری فراهم شود و عزاداران مبتلا شوند، نامشروع و نامعقول و ناشی از خبث طینت و نقشهای از پیش تعیین شده است که عدهای از یک طرف میخواهند جلسات عزاداری را لکهدار کنند و از طرف دیگر، بیماری را در جامعه گسترش دهند.
حفظ جان انسانها اولویت دارد
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: حتی اگر در شرایطی دایر شود بر حفظ جان یا تعطیلی عزاداری، قطعاً حفظ جان انسانها اولویت دارد. اینگونه نیست که جان انسانها را به خطر بیندازیم، برای اینکه شاید تعطیلی مجالس مشکلی ایجاد کند. اینجا بحث احتمال مطرح است، آن هم احتمالی که اصلاً قابل توجه نیست. تعطیل شدن مراسم دینی اعم از حج و عزاداری، نه تنها از رونق و رواجشان نمیکاهد و شعله آنها را خاموش نمیکند، بلکه موجب میشود بعداً با شور و اشتیاق بیشتری شعله بگیرد. بنابراین، این حرف که با تعطیلی عزاداری این مسئله کلاً فراموش میشود، از اساس باطل است و بهانه درستی برای به خطر انداختن جان انسانها نیست که در مجلسی نفس به نفس بنشینند و بیماری انتقال داده شود.
وی ادامه داد: افرادی که این سخنان را بر زبان میآورند، آیا یک قدم برای درمان بیماران مبتلا به کرونا برداشتهاند؟ آیا تا به حال لباس جهاد پوشیدهاند تا در بیمارستانها خدمت کنند و از نزدیک ببینند که بیماران در چه وضعیتی هستند؟ افرادی که اصرار به برپایی مجالس دارند و متأسفانه گاه در لباس روحانی و گاه در تریبون مداحی این سخنان را بیان میکنند، آیا یک روز در بیمارستانها خدمت کردهاند؟ اگر امام حسین (ع) و اصحاب ایشان امروز در جامعه ما بودند، چه میکردند؟ آیا جهاد امروز غیر از این است که به کادر درمان که دیگر توان خود را از دست دادهاند، رسیدگی کنیم؟ کسانی که بر برپایی مجالس عزاداری بدون رعایت موازین بهداشتی اصرار دارند، به امام حسین (ع) و آرمانهای ایشان خیانت میکنند، زمینه ابتلاء و انتقال بیماری میان مسلمانان را فراهم میآورند و خودخواه هستند، نه اینکه هواخواه امام حسین (ع) باشند، در واقع میخواهند خواسته خودشان و نه خواسته امام حسین (ع) و فرمان الهی را محقق کنند.
نظر شما