به گزارش ایمنا، سید احسان خاندوزی گزینه پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم، برنامههای اولویت دار در وزارت امور اقتصادی و دارایی را ارائه کرد.
در مقدمه این برنامه آمده است: دولت سیزدهم در شرایطی پا به عرصه گذاشته است که در بعد داخلی کشور از توانمندیهای عظیم مدیریتی و سرمایه انسانی از جمله وجود رهبری حکیم، جوانان عالم و بصیر، مدیران متخصص، متعهد و علاقه مند به خدمت و ظرفیتها و زیرساختهای فراوان اقتصادی برخوردار است.
در مقابل، استکبار جهانی تمام ظرفیت خود را برای مقابله با مردم به میدان آورده و با به راه انداختن جنگ تمام عیار اقتصادی تلاش میکند به گمان خود مسیر انقلاب اسلامی را تغییر دهد. در چنین شرایطی، لازم است با تدبیر در چارچوب سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری از جمله سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و با استفاده از خرد عالمان و دانشمندان متعهد و توانا و جوانان انقلابی و نیروی عظیم ملت ایران و توانمندیهای فکری و اقتصادی بالقوه و بالفعل، مسیر رسیدن به قلههای پیشرفت و عدالت را هموار نمود.
جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته، پیشرفتها و دستاوردهای شگرفی در بسیاری از زمینهها به دست آورده و اکنون به یک قدرت مطرح در سطح منطقه و حتی نظام بین الملل تبدیل شده است. البته در مقایسه با ظرفیتها، امکانات و تواناییهای موجود و بالقوه کشور، و در قیاس با شایستگیهای ملت فهیم ایران و قیاس با مسیری که رهبر معظم انقلاب در رسیدن به تمدن نوین اسلامی مطرح فرمودهاند، کارهای نکرده و راههای نرفته زیادی باقی است.
باید اذعان داشت نتیجه اقدامات گذشته بویژه شرطی کردن اقتصاد و گره زدن آن به روابط سیاسی با غرب و ایالات متحده، در کنار مدیریت نادرست در مواجهه با شیوع ویروس کووید ۱۹، منجر به تداوم روندهای نامناسب نماگرهای اقتصاد کلان کشور شده و وضعیت نگران کنندهای از اقتصاد کشور را به تصویر کشیده است. کسب و کارها عمدتاً زیر ظرفیت تولید به حیات و فعالیت خودشان ادامه میدهند و یا حتی بخشی از کسب و کارها فعالیت خود را متوقف و یا تعطیل کردهاند. خانوارها به دلیل کاهش پیوسته ارزش پول ملی و تقلیل قدرت خریدشان، زندگی سختی را سپری میکنند. دولت نیز در تأمین حقوق و دستمزد کارکنان خود در انتهای ماه با چالش جدی مواجه است.
قرار گرفتن اقتصاد ایران در چنین شرایطی، آسیب پذیری اقتصاد ایران را افزایش داده و میطلبد کل حاکمیت با پشتیبانی و همراهی مردم، دست به تصمیمی همه جانبه برای نجات اقتصاد کشور بزند تا بتواند ضمن حل چالشهای اساسی آن، تاب آوری و مقاومت اقتصاد ایران را افزایش دهد. هدایت اقتصاد کشور به این مسیر باعث میشود در کنار امنیت ملی و دفاعی، امنیت اقتصادی به عنوان یکی دیگر از بالهای امنیت ملی، زمینه پیشرفت و توسعه کشور را فراهم نموده، و به تبع آن، آسیب پذیری اقتصادی کشور کاهش یابد. همانگونه که ثبات و امنیت سیاسی و دفاعی کشور در سطح بینالمللی با اتکای به دانش، فناوری و نوآوری در داخل کشور، افزایش یافته است، تحکیم بنیانهای اقتصادی نیز با بهره گیری از دانش، فناوری و نوآوری و مشارکت اقتصادی مردم، نخبگان و جوانان کشور حاصل شده و کشور را از آسیب پذیریهای بینالمللی و ملی در امان نگاه خواهد داشت.
تجارب مدیریت اقتصادی کشور و راهبردها و سیاست گذاریهای اتخاذ شده در دهههای اخیر موید این است که تداوم سیاست گذاریهای دهههای گذشته، هیچگونه تحول اساسی در حوزه اقتصاد ایجاد نکرده و تنها باعث شده است اقتصاد کشور در سطح حداقلی، مدیریت و اداره شود و این نوع مدیریت، اقتصاد کشور را به مخاطره انداخته است. بنابراین، مجموعه حاکمیت تنها با تغییرات بنیادی در راهبردها و سیاستهای اقتصادی است که قادر خواهد بود چالشهای اساسی و مزمن اقتصادی کشور را که در دهههای گذشته به دلیل عملکرد ضعیف دولتها انباشته شده، برطرف کرده و زمینههای تحول در تولید و رشد اقتصادی، بهرهوری، اشتغال، تورم و توزیع درآمد را به صورت بنیادی فراهم نماید و مشارکت و پشتوانه مردم را نیز به همراه داشته باشد.
از این رو، تلاش شده است با یک نگاه آسیب شناسانه و با توجه به مسائل کلیدی اقتصاد کشور و با ابتنای به سیاستهای کلان اقتصادی کشور ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب و برنامه ششم توسعه کشور، چارچوب مشخصی از اولویتها برای یک دوره چهارساله برای وزارت امور اقتصادی و دارایی که وظیفه خطیر تنظیم سیاستهای اقتصادی و مالی کشور و ایجاد هماهنگی در امور مالی و اجرای سیاستهای مالیاتی و تنظیم و اجرای برنامه همکاریهای اقتصادی و سرمایه گذاریهای مشترک با کشورهای خارجی را بر عهده دارد، تدوین گردد.
در این راستا برنامه تحولی و اولویتهایی که میتواند با تکیه بر برنامه ریزی دقیق و استفاده از توان کارشناسان و نخبگان در مجموعه بزرگ وزارت امور اقتصادی و دارایی دنبال گردد، در محورهای ذیل به صورت خلاصه و فهرست وار تدوین شده است.
- فعال کردن ستاد اقتصادی دولت در جهت ایجاد هماهنگی بین دستگاهی
-اصلاح نظام مالیاتی و گمرک
-اصلاحات در نظام تأمین مالی (بانکی)
-بازار سرمایه و بیمه
-اصلاحات محیط کسبوکار
-شفاف سازی و ارتقای بهرهوری در مدیریت داراییها و شرکتهای دولتی
-مدیریت تعارض منافع
-مدیریت بدهیهای دولت
-اصلاحات خزانه داری کل
-اصلاحات مربوط به مناطق آزاد
منبع: فارس
نظر شما