تاثیر اشغال هرات بر قیمت دلار

کارشناس اقتصاد کلان گفت: شهر هرات واسطه تامین اسکناس دلار از شرق آسیا و خاور دور برای ایران است که با ایجاد ناامنی در آن، بازار ارز ایران در شرق آسیا گسسته شده و این موضوع می‌تواند منجر به تغییراتی در نرخ دلار در کشور شود.

حمیدرضا جیهانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: استراتژی معاملات و تأمین ارز کشور بر پایه نقشه ارزی تعریف شده که از دو بخش دلار اسکناس تحت بازار متشکل ارزی که بانک مرکزی آن را مدیریت می‌کند همچنین دلار اسکناس صرافی که توسط صرافی‌های تهران و همکاران و شرکای آن‌ها در چند شهر مهم در کشورهای منطقه تعیین می‌شود تشکیل شده است.

وی افزود: شهر سلیمانیه، استانبول، دبی و هرات از جمله شهرهای تعیین کننده نرخ اسکناس صرافی در خارج از بازار متشکل ارزی هستند که در این نقشه ارزی، تأمین اسکناس مورد نیاز صرافی‌های کشور در قالب پالت‌های یک میلیون دلاری بین این شهرها و تهران جا به جا شده یا به صورت اعتباری انجام می‌شود.

این کارشناس اقتصاد کلان گفت: تأمین حواله‌های صرافی آسیا و خاور دور کشور، توسط بازار هرات انجام می‌شد و با توجه به ناامن شدن این شهر همچنین شنیده‌هایی که نشان می‌دهد برخی صراف‌های مهم هرات به مشهد آمده‌اند، اکنون در منطقه شرق بازار ارز ایران گسسته شده است.

جیهانی تصریح کرد: البته با توجه به سیاست‌گذاری‌های دولت به نظر می‌رسد این موضوع تأثیر خاصی بر نرخ دلار در داخل کشور نداشته است اما با توجه به تنشی که در تأمین اسکناس برخی صراف‌ها ایجاد می‌شود، باید اسکناس دلار خود را از دبی تأمین کنند و این موضوع منجر به تغییرات جزئی در قیمت تمام شده دلار می‌شود.

کد خبر 514394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.