به گزارش ایمنا، منصور کبگانیان در نشست خبری تشریح و تبیین ابعاد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان «سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان دوره متوسطه) در سال ۱۴۰۲» که امروز برگزار شد با بیان اینکه زحمات نزدیک به ۱۰ سال شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد ساماندهی کنکور در حال به ثمر نشست، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در طول این سالها در تلاش بودند که مسئله کنکور را حل کنند. میدانستیم که این موضوع باید حلوفصل شود. پیش از هر سخن نیز از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاههای همکار اعم از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان و رؤسای سه قوه نیز جهت همکاری در این موضوع، قدردانی میکنم.
دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: در طول این ۱۰ سال راهحلهایی، توسط کارهای کارشناسی به دست آمد و این وحدت نظر به وجود آمد که کنکور و پذیرش دانشجو در دانشگاه، باید ساماندهی شود.
وی همچنین درباره پرسشهای برخی دانش آموزان که با این مصوبه از سال ۱۴۰۲ وارد دانشگاه میشوند، گفت: شکایات زیادی از سوی دانش آموزان به خصوص آنهایی که علاقه به عمق یادگیری داشتند و معتقد بودند که پدیده کنکور سطحی دارد و ارتباطی با کتابهای درسی ندارد، به دست ما میرسید. از این دست شکایات زیاد وجود داشت. بر این اساس، تا حدود ۶۰ درصد مشکلات و مسائل این عرصه حل شده است. خطاب به این دانش آموزان عرض میکنم که بر محتوای دروس کتب درسی تمرکز بیشتری داشته باشند.
کبگانیان افزود: همچنین معلمان و دبیران معتقد بودند که دانش آموزان در کلاس درس توجهی ندارند. البته مسائل و مشکلات به طور کامل حل نشده است، چرا که کماکان آینده ۱۲ ساله دانشآموز در چند ساعت تعیین میشود و در این زمان کوتاه، ممکن است مشکلات عدیدهای برای دانش آموزان به وجود بیاید و نتواند از پس آزمون بر بیاید.
دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: از سوی دیگر، ۲۵ تا ۳۰ روز مدت زمان برگزاری امتحانات نهایی است که با فاصله از هم برگزار میشود. در صورتی که کنکور یک مسابقه چند ساعته است و سنجش علمی درستی برای ورود به دانشگاه نخواهد بود.
وی افزود: سنجش برای ورود به دانشگاه، باید تشریحی و توسط معلمان انجام پذیرد. امنیت امتحانات نهایی به صورت کامل رعایت شده است. از تصحیح عادلانه برگههای امتحانات نهایی در طول این دو سال مطمئن شدیم. گزارشی رسیده بود که ممکن است استانبه استان و منطقه به منطقه این عدالت رعایت نشود، اما به برکت گسترش فضای مجازی، تعداد تصحیح کنندگان، مشکل عدم رعایت عدالت حل شده است. این ارزیابی تشریحی است و چیزی بالاتر از این در عدالت آموزشی وجود ندارد. یکی از اهداف ما همین بود که اگر جوان روستایی نمیتواند کلاس کنکور با خرج زیاد را شرکت کند، با خواندن همان کتابهای درسی، به رتبه و جایگاه خوبی در فضای آموزشی دانشگاه خواهد رسید.
کبگانیان گفت: اولیا هم باید بدانند که درصد زیادی از ارزیابی فرزندانشان توسط عمق یادگیری انجام میپذیرد و تمرکز فرزندان خود را بر این موضوع تقویت کنند.
وی عنوان کرد: بر این اساس، دستگاههای مسئول اعم از وزارتخانههای آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و همچنین سازمان سنجش و آموزش کشور، طی مدت دو سال فرصت دارند تا این کار به سرانجام برسد. زیرساختهای لازم باید فراهم شود و ضعفهای مربوط به امتحانات نهایی برطرف شود. از مسئولان آموزش و پرورش در دولت آینده تقاضا داریم که زیرساختهای لازم و ابزار مورد نیاز را فراهم کنند و توسعه دهند. دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی نیز وظیفه داشته و دارند که در برگزاری امتحانات نهایی اطمینان ما زیر سوال نرود.
منبع: ایسنا
نظر شما