به گزارش ایمنا، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره برخورد پلیس با سگگردانی در خودرو گفت: این موضوع در دستورکار پلیس است و روزانه با آن برخورد میشود و نه فقط سگ که هر حیوانی که داخل خودرو رها باشد مشمول این برخورد میشود چرا که باعث پرت شدن حواس راننده میشود. جابجایی حیوان در خودرو باید در جعبه و باکس مخصوص باشد و نباید حیوان در خودرو رها باشد.
سردار محمدحسین حمیدی در نشست خبری که صبح امروز در محل ستاد راهور فاتب برگزار شد، به تشریح برخی از اقدامات پلیس راهور تهران بزرگ پرداخت و گفت: با اتمام تعطیلات ۶ روزه، شهروندان باید بدانند که از امروز با عادی شدن ترددها وضعیت ترافیکی نسبت به چند روز قبل افزایش قابل توجهی داشته است.
وی ادامه داد: اجرای طرح ترافیک نیز از سر گرفته شده و طرح ممنوعیت تردد شبانه نیز به قوت خود ادامه دارد و از ساعت ۲۲ تا سه بامداد اجرا میشود.
وی در مورد جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی نیز گفت: در ایام تعطیلات شش روزه به دلیل تعطیلی مراکز معاینه فنی، اعمال قانون صورت نگرفت، ما سعی میکنیم تا پایان امروز هم این خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه نشوند و یک روز هم ارفاق میکنیم اما با توجه به بازگشایی این مراکز لازم است خودروها حتماً معاینه فنی دریافت کنند.
حمیدی در مورد اهم اقدامات پلیس راهور فاتب در سال ۱۴۰۰ نیز گفت: ۹۸ هزار و ۳۱۱ موتورسیکلت سوار در قالب طرح "موتور یار " در سال جاری تحت آموزش قرار گرفتند که علی رغم افزایش استفاده از موتورسیکلت، باعث کاهش دو درصدی تصادفات موتور در سال جاری شده است.
وی ادامه داد: همچنین رفع ۷۶ نقطه حادثه خیز از ۵۳۵ نقطه شناسایی در سه ماهه نخست سال جاری انجام شده است.
به گفته رئیس پلیس راهور ناجا، اجرای طرح برخورد با تخلفات" پوشش پلاک "نیز به جد ادامه دارد و تاکنون بیش از ۴۴ هزار و ۴۹۷ خودرو اعمال قانون و ۷۶۰ دستگاه وسیله نقلیه توقیف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ رشد داشته است.
حمیدی از تشدید برخورد با تخلفات حادثه ساز معابر بزرگراهی با استفاده از تیمهای نامحسوس جهت کاهش تصادفات نیز خبر داد و گفت:
۲۸۱۸ نفر از رانندگان پرخطر احضار شده و اخذ تعهد از آنان در قالب قرارگاه کنترل سرعت انجام شده است.
حمیدی در مورد ترخیص موتورسیکلت و خودروهای رسوبی با تسهیلات ویژه نیز گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۸۹۳ موتورسیکلت و ۷۲۰ خودروی رسوبی ترخیص شده است.
رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: برخورد با تخلفات حادثه ساز ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. همچنین تصادفات منجر به فوت در ۳ ماهه نخست سال جاری برای سومین سال متوالی علی رغم افزایش استفاده از وسایل نقلیه شخصی کاهش داشته است. میانگین زمان رسیدگی به تصادفات از ۱۲ دقیقه به ده و نیم دقیقه کاهش یافته است.
وی در پاسخ به پرسشی در مورد موتورسواری زنان نیز گفت: معیار برای ما داشتن گواهینامه موتورسیکلت است و هر فردی که فاقد گواهینامه باشد با او برخورد میکنیم. در مورد موتورسواری زنان موارد محدود است که با آن برخورد شده و وسیله نیز توقیف شده است. اما هرکسی گواهینامه موتورسیکلت داشته باشد میتواند با موتور رانندگی کند.
تشویق مامورانی که رشوه دریافت نمیکنند
حمیدی در پاسخ به پرسشی در مورد صحت عمل عوامل پلیس راهور تهران بزرگ و برخورد با دریافت رشوه گفت: این موضوع یک بحث دو طرفه است و هم با رشوهدهنده و هم با رشوه گیرنده برخورد میشود. البته برای تشویق عدم دریافت رشوه از مامورانی که رد رشوه کنند، تقدیر میشود.
وی در مورد برخی مصادیق رشوه نیز گفت: اخیراً رد رشوه و امتناع از دریافت گردن بند طلا به میزان ۹ گرم به عنوان رشوه از یک راننده در قبال چشم پوشی از تخلفات بود که این موضوع رد شده و افسر پلیس راهور تهران بزرگ مورد تشویق قرار گرفت.
حمیدی اضافه کرد: همچنین رد رشوه به میزان دو میلیون تومان در قبال چشم پوشی از تخلف سرعت و سبقت راننده گزارش شده بود که این مورد هم به مرکز قضائی معرفی و افسر پاکدست پلیس راهور تهران بزرگ مورد تشویق قرار گرفت.
اعلام برنامههای پلیس راهور تهران
حمیدی درباره برنامههای آتی کوتاه مدت پلیس راهور گفت: ساماندهی ناوگان حمل بار شهر تهران، ایمن سازی و آرام سازی معابر حادثه خیز شهر تهران و آموزش رانندگان سرویس مدارس با توجه به احتمال بازگشایی مدارس از جمله این اولویتهاست.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره برنامههای آتی بلند مدت نیز گفت: تغییر نگرش حاکم بر مدیریت شهری شهروندان از خودرو محور به انسان محور، هدف گذاری کاهش ۱۰ درصدی تصادفات و سوانح ترافیکی، افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی و توسعه حمل و نقل پاک، ایمن سازی، آرام سازی و حذف نقاط حادثه خیز از طریق اصلاح هندسی و رفع کامل نقاط حادثه ساز، برنامهریزی در خصوص تهیه سند جامع مدیریت بحرانهای ترافیکی از جمله این برنامههاست.
حمیدی درباره قطع برق نیز گفت: ما به دنبال جدا شدن سیستم برق چراغهای راهنمایی از سیستم برق مسکونی و شهری هستیم تا با قطع برق مشکل ترافیکی پیش نیاید.
اولویت پلیس برای برخورد با پلاکهای مخدوش
حمیدی درباره برخورد با پلاکهای مخدوش نیز گفت: برخورد با پلاکهای مخدوش جزو اولویتهای ما است و مأموران پلیس با این موضوع برخورد میکنند. یکی از مسیرهای دور زدن قانون دستکاری پلاک است که در این حوزه، هم همکاران و هم دوربینهای شهری و برونشهری، اعمال قانون را صورت میدهند.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: وقتی پلاک دستکاری شود، برای فردی که تخلفی نداشته جریمه صادر میشود، لذا باید آنقدر هزینه تخلف توسط ما و مرجع قضائی بالا رود که حق از فرد دیگری ضایع نشود، برخی از جرایم اشتباهی صادر شده مربوط به دستکاری پلاک است، مراکز رسیدگی ما در این موضوع فعال هستند و به این موارد رسیدگی میکنند همچنین با متخلفان بدون اغماض برخورد میشود.
وی در مورد سنگ فرش خیابانها نیز گفت: بخشی از این اقدام درخواست خود پلیس است و در بسیاری از کشورها هم این موضوع وجود دارد و اجرایی شده است.
وی ادامه داد: در برخی از تقاطعها این سنگفرش جایگزین خطوط عابر پیاده شده است که هنگام بارندگیها لغزنده میشود و در برخی از معابر نیز از سنگفرشها برای آرام سازی ترافیک استفاده شده است چرا که در این شرایط دیگر یک خودرو نمیتواند با سرعت بالا در معابر تردد کند البته ممکن است در برخی از معابر این امر به درستی اجرا نشده باشد، اما ماهیت سنگفرش آن چیزی است که گفته شد و هدف ما از اجرا نیز همین امر است.
حمیدی درباره مشکل قطعی برق نیز گفت: همکاران من سعی کردند تا با حضور به موقع خود این مشکل را حل کنند و خوشبختانه ما مشکلی در وقوع حوادث نداشتیم. از طرف دیگر ما با نورافشانی در مناطق کور و تاریک مانند زیر پلها امکان مخفی شدن افراد معلوم الحال را نیز از بین برده ایم.
کاهش روند فوتیهای ناشی از تصادفات طی سه سال متوالی
وی با بیان اینکه امسال پلیس راهور برای سومین سال متوالی روند کاهش فوتیهای ناشی از تصادفات رانندگی را داشت، گفت: حفظ این روند بسیار دشوار است به ویژه آنکه تعداد وسایل نقلیه و کاربران ترافیک نیز افزایش یافته است.
حمیدی ادامه داد: به عنوان مثال در اوج ترافیک حدود ۲۳۰۰ تصادف جرحی و خسارتی در تهران داریم این در حالیست که بالغ بر ۵۰۰۰ تقاطع چراغدار و ۲۰ میلیون سفر در روز در پایتخت صورت میگیرد.
ساماندهی حمل و نقل باری در پایتخت از اهداف پلیس راهور
وی درباره ساماندهی حمل و نقل باری که یکی از اهداف پلیس راهنمایی و رانندگی است، گفت: در این زمینه همچنان مشکلاتی وجود دارد و ما جلساتی را با شهرداری، صنوف و… برگزار کرده ایم. برابر قانون مسئولیت این موارد در شهر بر عهده شهرداری است و پلیس صرفاً ناظر است.
آموزش به رانندگان سرویس مدارس برای سال تحصیلی جدید
حمیدی درباره طرح آموزش به رانندگان سرویسهای مدارس نیز که یکی دیگر از اهداف پلیس اعلام شد، اظهار کرد: طبق پیش بینیهای ما بازگشایی مدارس از ابتدای مهرماه قطعی است و این موضوع میتواند سبب افزایش حجم ترافیک به ویژه در صبحگاه شود. در این راستا نیز برنامه ریزی های خود را برای ساماندهی سرویسهای مدارس آغاز کردهایم.
تمهیدات ترافیکی پلیس برای مراسم تحلیف ریاست جمهوری
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در مورد برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری و تمهیدات ترافیکی آن نیز گفت: برای این موضوع نیز که نیازمند برنامه ریزیهای خاص است اقدامات لازم انجام شده است و جزئیات آن نیز اعلام میشود. امیدوارم در اجرای این طرح نیز مردم همراهی و همکاری لازم را داشته باشند.
وی در بخش دیگری از این نشست به ضرورت نگاه انسان محورانه به شهر به جای نگاه خودرومحور تأکید و اظهار کرد: ساخت بزرگراه و آزادراه تا زمانی که مشکل ترافیکی را حل کند، مناسب است اما نه اینکه تمام عرصهها را در اختیار خودرو قرار دهیم چرا که در این صورت انسان محور کردن شهر کار دشواری خواهد بود. باید در تمام عرصهها به انسان محوری شهر توجه داشته باشیم و این موضوع از مطالبات اصلی مردم است.
حمیدی در مورد احداث مسیرهای ویژه دوچرخه در سطح شهر نیز گفت: این طرح خوبی است که باید ادامه پیدا کند. حالا ممکن است از حدود ۵۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه که بیش از ۴۵۰ کیلومتر آن خوب است در موارد معدودی مشکلاتی وجود داشته باشد که ما باید این را حل کنیم.
وی در مورد اصلاح خط کشی معابر پس از ایجاد خطوط دوچرخه نیز گفت: اگر نیاز به اصلاح در خط کشیها باشد حتماً این موضوع نیز از سوی شهرداری انجام خواهد شد.
منبع: ایسنا
نظر شما