مصائب جانشین ظریف شدن‌

آرایش سیاسی کابینه ابراهیم رئیسی، بررسی علل صدای مهیب در پارک ملت تهران، عملکرد جبهه اصلاحات ایران در ۴ انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، گزینه‌های وزارت امورخارجه در دولت سیزدهم و بررسی دیدار ابراهیم رئیسی با اعضای جامعه مدرسین از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز_یکشنبه ۲۰ تیرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رمزگشایی از فراجناحی بودن کابینه سیزدهم» به بررسی آرایش سیاسی کابینه ابراهیم رئیسی پرداخت و نوشت: رئیسی دولتش را فراجناحی تشکیل می‌دهد یا اصولگرایان کابینه آینده را یکدست در اختیار خواهند گرفت؟ سئوالی که با هفت فعال سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب در میان گذاشتیم.

«مستقل آمده‌ام» این جمله‌ای بود که ابراهیم رئیسی در روز ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد، آن هم در شرایطی که اجماع حداکثری طیف‌های مختلف اصولگرا پشت سر او قرار داشت. او در نخستین نشست خبری بعد از رئیس جمهور شدن نیز بر دیگر بر مستقل بودن خود تاکید کرد و حتی این را هم گفت که ستادهای انتخاباتی‌اش آئینه کابینه او نیستند.

موضع مستقلی که رئیسی اتخاذ کرده از یک سو و امید زیاد طیف‌های مختلف اصولگرا خصوصاً طیف تندرو این جریان برای حضور در کابینه رئیسی از سوی دیگر این سئوال را ایجاد کرده است که کابینه رئیسی قرار است کابینه‌ای یکدست اصولگرا باشد یا فراجناحی یا … سئوالی که با برخی چهره‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب به اشتراک گذاشتیم. برخی امید زیادی به فراجناحی بودن کابینه سیزدهم دارند و برخی هم این را خوش خیالی می‌دانند و معتقدند دولت آینده اصولگرا خواهد بود و حتی نفوذ تندروها را نیز شاهد خواهیم بود.

از سوی دیگر این سئوال مطرح است که سمت‌های سیاسی و کلیدی دولت رئیسی به چه کسی خواهد رسید؟ آیا سعید جلیلی یا مخبر یا نیکزاد بر کرسی معاون اولی تکیه می‌زنند؟ رئیسی برای ریاست بر سیاسی‌ترین وزارتخانه داخلی خود یعنی وزارت کشور به چه کسی اعتماد می‌کند؟ رئیس جمهور آینده سکان وزارت خارجه خود در دوران سخت تحریم و مذاکرات را به چه کسی می‌سپارد؟

مصطفی هاشمی طبا، چهره سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سئوال که آیا پیش می‌کنید کابینه رئیسی اصولگرا است یا فراجناحی؟، به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: از نگاه بنده بعید است که فراجناحی باشد. به هر حال سلیقه خودشان است اما یقیناً کابینه فراجناحی نیست. آنهایی که می‌آیند مشخص نیست اصولگرا باشند. در واقع سئوال این است که چه کسی اصولگرا و چه کسی غیر اصولگرا است. قاعدتاً کابینه رئیسی فراجناحی نیست. بنده نمی‌توانم به کسانی که به خودشان، اصولگرا می‌گویند، اصولگرا بگویم بلکه تیپ‌های شخصیتی خاصی هستند.

مصائب جانشین ظریف شدن‌

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انفجارهای زنجیره‌ای در ابهام» به بررسی علل صدای مهیب در پارک ملت تهران پرداخت و نوشت: ماجرای یک انفجار؛ انفجاری که این بار هم ابعادش مشکوک است و البته درست و حسابی هم به رسانه‌ها درز پیدا نکرده است. ساعت ۲ بامداد دیروز، جایی میان سازمان ایدرو، پارک ملت و نزدیک به صداوسیما، صدای انفجار به همراه دود بلند می‌شود. ابتدا در برخی شبکه‌ها و البته به نقل از رسانه‌های اسرائیلی ادعا شده این انفجار در جایی نزدیک به ایدرو که در آن محل پژوهش‌هایی راجع به مسائل هسته‌ای بوده، رخ داده است‌. تصاویری هم از دود در آن اطراف در شبکه‌های اجتماعی نشر داده می‌شود و بعد هم حضور مأموران آتش‌نشانی و البته مقامات امنیتی. اظهارنظرها دراین‌باره ضدونقیض است از وجود بمب تا این که اصلاً چیزی نبوده است.

مقامات در مصاحبه‌هایی اعلام می‌کنند این حادثه خسارتی بر جای نگذاشته است و البته بعضی هم منکر ماجرا می‌شوند. برخی از یک شئ ناشناس و انفجارش حرف می‌زنند و عده‌ای از بمبی خاص و عجیب می‌گویند که هیچ اثری از آن نیست. سخنگوی صنعت برق کشور اظهار می‌کند ما موضوع را پیگیری کرده‌ایم، هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده است. هیچ مرجع امنیتی تاکنون موضوع خرابکاری را در حوزه برق تأیید نکرده است. او ادامه داد: بخش امنیتی و نظارتی مراقبت‌های لازم را در این زمینه دارند.

رجبی‌مشهدی تاکید کرد: در اغلب کشورها بحث حملات سایبری وجود دارد. ما هم در حوزه تهاجمات سایبری پیش‌بینی‌های لازم را کرده‌ایم و شرایط هم فعلاً پایدار است. پلیس تهران هم می‌گوید که حادثه پارک ملت اتفاق خاصی نبوده است و تنها چند شاخه درخت شکسته شده‌اند و بر زمین ریخته است. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران هم اظهار داشته است که نیروهای آتش‌نشانی به محل اعزام شده‌اند و پس از جست‌وجو در بخش‌های مختلف، هیچ حادثه‌ای مشاهده نشده و نیروها برگشته‌اند. می‌گویند علت حادثه را داریم بررسی می‌کنیم اما این پایان کار نیست. همزمان با این اتفاق در سمت‌وسویی دیگر خبرهایی مبنی‌ بر حمله‌ای سایبری به راه‌آهن ایران دست به دست می‌چرخید.

در همین رابطه فرارو به نقل از فارس نوشته است که طبق گزارش به دست رسیده، صفحات اعلان ساعات ورود و خروج قطار، لغو فعالیت تمامی خطوط قطار را اعلان کرده و پیام «تأخیر زیاد به دنبال حملات سایبری» روی آن‌ها قید شده است. در این پیام مسافران جهت اطلاعات بیشتر به شماره ۶۴۴۱۱ رجوع داده شده‌اند که بعد از بررسی، مشخص شده این شماره مربوط به دفتر مقام معظم رهبری است. شایان ذکر است پیام قید شده روی این صفحات احتمال یک حمله سایبری را در بین مسافران و مقامات مسئول دو چندان می‌نماید البته در همین گزارش آمده که نیاز به زمان است تا مقامات مسئول بتوانند صحت‌وسقم این حمله سایبری احتمالی را بررسی کنند.

در عین حال مرتضی جعفری، معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از رفع اختلال در حوزه بازرگانی این شرکت و بازگشت حرکت عادی به سیر و اعزام قطارها خبر داده و اظهار داشته است این که گفته شده حمله سایبری بوده، صحیح نیست.

مصائب جانشین ظریف شدن‌

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر ««سرا» دستاورد روز سخت اصلاح‌طلبان‌» به بررسی عملکرد جبهه اصلاحات ایران در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ برای اصلاح‌طلبان نه‌تنها به ۲۹ اردیبهشت ۹۶ و ۲۴ خرداد ۹۲ و حتی ۲۲ خرداد ۸۸ شبیه نبود، نه فقط بی‌شباهت بود به ۲ خرداد ۷۶ و ۱۸ خرداد ۸۰ بلکه حتی به ۲۷ خرداد و ۳ تیر ۸۴ هم شبیه نبود. آنچنان که ۲۹ بهمن ۷۸ و ۷ اسفند ۹۴ که هیچ، حتی به یک اسفند ۸۲، ۲۴ اسفند ۸۶ و حتی ۱۲ اسفند ۹۰ هم شباهتی نداشت و متفاوت بود از تمامی این بزنگاه‌های انتخاباتی که طی بیش از دو دهه اخیر محل رقابت انتخاباتی این جریان سیاسی بودند با رقیب یا رقبای اصولگرا.

۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ برای اصلاح‌طلبان روزی یکسر متفاوت بود چرا که حتی در انتخابات مجلس هفتم در نخستین روز اسفندماه ۸۲ یا انتخابات ریاست‌جمهوری دوره نهم که سومین روز تیرماه ۸۴ را در تقویم سیاسی ایران به روز پیروزی محمود احمدی‌نژاد تبدیل کرد، اصلاح‌طلبان در حالی قافیه را به رقیب واگذار کردند که لااقل کاندیداهایی داشتند و در رقابتی نه چندان برابر ناکام ماندند. انتخابات ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰، اما اوضاع متفاوت بود و اصلاح‌طلبان در شرایطی حالا به عنوان ناکام انتخابات معرفی می‌شوند که اساساً کاندیدایی نداشتند که بخواهند با حمایت از او و به مدد توانایی‌های کارشناسی و نگاه سیاسی‌اش به مسائل کشور، وارد یک زورآزمایی سیاسی شوند.

انتخاباتی که شاید تنها بتوان آن را با انتخابات مجلس یازدهم در دومین روز از اسفندماه ۹۸ مقایسه کرد. هر چند حتی در آن انتخابات هم اصلاح‌طلبان اگر چه در نهایت نتوانستند فهرستی ۳۰ نفره را در پایتخت پیش روی رای‌دهندگان بگذارند اما به هر حال شاید بتوان گفت که وقتی فهرست کاندیداهای تأیید صلاحیت شده شورای نگهبان منتشر شد، می‌شد تعدادی در حدود ۱۰ تا نهایتاً ۲۰ نفر را به عنوان کاندیداهای دارای سابقه اصلاح‌طلبی فهرست کرد.

اقدامی که از قضا از جانب حزب کارگزاران سازندگی و چند حزب اصلاح‌طلب دیگر انجام شد و اصلاح‌طلبان در حالی که به طور تشکیلاتی کاندیدایی در آن انتخابات نداشتند اما به هر حال یکی از چند فهرستی که روز انتخابات به نبرد یکدیگر رفتند، فهرستی بود متشکل از چند چهره اصلاح‌طلب شناخته شده کنار چندین چهره اصلاح‌طلب ناشناس و تعدادی کاندیدای اعتدالی و میانه‌رو.

شبیه به انتخابات ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ که جبهه اصلاحات ایران ابتدا فهرستی ۱۵ نفره از گزینه‌های پیشنهادی خود را منتشر کرد و در ادامه در حالی که نه نفر از این ۱۵ نفر اقدام به نام‌نویسی کردند و شورای نگهبان هر ۹ نفر را رد صلاحیت کرد، کارگزارانی‌ها و چند حزب و تشکل اصلاح‌طلب دیگر به حمایت از یکی از ۷ کاندیدای تأیید صلاحیت‌ شده برخاسته و در حالی که روز انتخابات سه نفر از این هفت نفر کناره‌گیری کردند و جبهه اصلاحات نیز یک بار با انتشار بیانیه رسمی و چند نوبت با اعلام رسمی از جانب سخنگو، حضور در این انتخابات را به دلیل نداشتن کاندیدا رد کرده و می‌کرد، کارگزارانی‌ها و آن چند حزب دیگر که معتقد بودند دیدگاه‌ها و برنامه‌های یکی از چهار کاندیدای باقی مانده در صحنه، به ایده‌ها و اهداف‌شان نزدیک‌تر است، پای صندوق رفته و به او رأی دادند و عایدی این مشارکت انتخاباتی، ازقضا مشابه انتخابات مجلس یازدهم در اسفندماه ۹۸ رقم خورد و کاندیدای مورد حمایت‌شان پایین‌تر از کاندیدای پیروز، آرای باطله و نفر دوم انتخابات، سوم شد.

مصائب جانشین ظریف شدن‌

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مصائب جانشین ظریف شدن‌» به بررسی گزینه‌های وزارت امورخارجه در دولت سیزدهم پرداخت و نوشت: واقعیت صحنه همیشه از آنچه فکر می‌کنیم، بزرگ‌تر است. شاید در نام و روی کاغذ، وزیر خارجه دولت سیدابراهیم رئیسی شدن کار سهلی به نظر بیاید اما در واقعیت حتماً وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران شدن، کار سختی است زیرا قرار است فرد جدید جانشین محمدجواد ظریف بشود. با همه انتقادها و اعتراض‌ها و تخریب‌هایی که در هشت سال گذشته نثار او شد، نمی‌توان سختی کار او را نادیده گرفت. او در همه سال‌های وزارتش با ارتشی در داخل و ارتشی در خارج در حال جنگ بوده، اگر چه شغلش دیپلماسی بوده است.

کمتر از یک ماه دیگر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب، باید اسامی اعضای کابینه‌اش را برای رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کند. درباره اغلب وزرایی که او قرار است به کار بگیرد تصویر روشنی وجود ندارد اما بازار گمانه‌زنی‌ها داغ است و اهالی هر حوزه‌ای با اسامی متفاوت و گاه غریبی برای نشستن روی صندلی وزارت مواجه می‌شوند. وزیر خارجه دولت سیزدهم کیست؟ این حتماً سئوال مهمی است. چه کسی قرار است بالاخره شاخ غول تحریم‌ها را بشکند؟

آیا قرار است اساساً این غول، کمر خم کند یا نه؟ چه کسی قرار است با قارچ بزرگی که در افغانستان روییده، مواجه شود؟ اساساً می‌خواهد مواجه شود یا در سکوت با آن کنار آید؟ مسئول تنظیم رابطه با شرق و غرب جهان، کشورهای خلیج فارس و منطقه پرآشوب خاورمیانه قرار است چه کسی باشد؟ اساساً فرد منتخب قرار است تنها مجری باشد یا شأنی از تصمیم‌سازی و مشورت را در نهادهای بالادستی خواهد داشت؟ و سئوال مهم‌تر این که قرار است چه کسی نماینده ۸۰ میلیون ایرانی باشد و از منافع آنها در جهان صیانت کند؟ آیا اساساً قرار است چنین اتفاقی رخ دهد یا تنها منافع رأی‌دهندگان ارجح است؟ همه اینهاست که نشان می‌دهد جانشین محمدجواد ظریف بودن کار سختی است؛ همان‌طور که برای او سخت بود وقتی با وزرای خارجه قوی تاریخ ایران از قبیل محمدعلی فروغی مقایسه می‌شد.

آنچه بیش از همه گمانه‌زنی درباره وزیر خارجه آینده را سخت می‌کند اعلام استقلال رئیس‌جمهور منتخب از جریانات سیاسی شناخته‌شده کشور است. اگرچه نزدیکی جریان فکری او به طیف اصولگرا را نمی‌توان نادیده گرفت اما انشعاب‌های متفاوت، سختگیری و سهل‌گیری‌های این طیف در مواجهه با جریان‌های داخلی و خارجی که نمونه خاصش را می‌توان در سال‌ها ناسزا گفتن به برجام و اکنون مدعی آن بودن دید جمع‌بندی را سخت می‌کند.

مصائب جانشین ظریف شدن‌

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رئیسی: راه برون‌رفت از مشکلات کشور وجود دارد» به بررسی دیدار ابراهیم رئیسی با اعضا جامعه مدرسین پرداخت و نوشت: حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در دیدار با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعه مدرسین را مجموعه‌ای اثرگذار عنوان کرد که در طول دوران حیات خود چه در جریان مبارزه با حکومت ستم‌شاهی و حمایت از برپایی نظام اسلامی و چه پس از پیروزی انقلاب اسلامی گام‌های اساسی برداشته است.

رئیسی با اشاره به حرکت‌های زمان‌شناسانه علمای جامعه مدرسین و موضع‌گیری‌های به‌موقع ایشان گفت: از نقش‌آفرینی هدایتگر و روشنگرانه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ایام انتخابات تقدیر و تشکر می‌کنم.

رئیس‌جمهور منتخب گفت: با توجه به شناختی که از امکانات مادی و معنوی، نیروی انسانی کارآمد، اراده جدی مدیران و توان جوانان دارم معتقدم که راه برون‌رفت از مشکلات کشور وجود دارد.

رئیسی با تأکید بر این که «مجموعه‌ای از دیدگاه‌ها و سیاست‌ها ازجمله بیانیه گام دوم انقلاب و سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی را به‌عنوان اسناد بالادستی در اختیار داریم»، افزود: این سیاست‌ها پایه‌ای برای برنامه‌ریزی در راستای تحول در جامعه خواهند بود.

وی همچنین با تأکید بر لزوم ارج نهادن به تمام خدمات و تلاش‌های دولت‌ها و مجالس قبلی اضافه کرد: در این سال‌ها زحمات بسیاری کشیده شده است که قابل‌توجه هستند اما در شرایط موجود که مردم ناراضی هستند و نخبگان و دغدغه‌مندان نگران‌اند، می‌توان با شناخت مشکلات، اولویت‌گذاری مسائل کشور، کار جهادی و شناخت راهکارها و راه‌حل‌ها تحول را در کشور عملیاتی کرد.

رئیس‌جمهور منتخب در بخش دیگری از این دیدار و در پاسخ به پیشنهادات و نظرات مطرح‌شده از سوی اعضای جامعه مدرسین، اظهار داشت: در دولت جدید استفاده از نظرات و دیدگاه‌های علما، فضلا و جامعه مدرسین حوزه علمیه را در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پشتوانه محکمی برای خود می‌دانیم و از پیشنهادات و انتقادات استقبال می‌کنیم.

مصائب جانشین ظریف شدن‌

کد خبر 506407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.