به گزارش خبرنگار ایمنا، بلا ویکتور یانوش بارتوک که به اختصار به عنوان بلا بارتوک شناخته میشود، یکی از بزرگترین موسیقیدانان مجارستانی است. این چهره سرشناس جهانی، آموزش موسیقی را زمانی آغاز کرد که سن بسیار کمی داشت. او در سن پنج سالگی پدر خود را ازدست داد و توانست با وارد شدن به عرصه موسیقی، تحول عمیقی را در موسیقی مجارستان به وجود آورد.
کودکی بلا بارتوک
بلا ویکتور یانوش بارتوک ۲۵ مارس ۱۸۸۱ در یکی از شهرهای کوچک مجارستان متولد شد. او از پیشگامان موسیقی مدرن جهان و یکی از نوازندگان معروف پیانو در مجارستان محسوب میشود. این نابغه موسیقی به دلیل توجه و جمعآوری موسیقی محلی کشورهای اروپای شرقی توانست لقب بنیانگذاران موسیقی شناسی قومی را از آن خود کند.
آغاز یادگیری موسیقی
بلا بارتوک پس از اینکه پدر خود را در پنج سالگی از دست داد، به همراه مادر و خواهرش در شهرهای مختلف مانند پرسبورگ و براتیسلاوا زندگی کرد. او از همان سال به یادگیری پیانو نزد مادر خود مشغول شد.
نابغه موسیقی مجارستانی
ابتلای او به بیماری اگزما این موسیقیدان نابغه را به انسانی منزوی تبدیل کرده بود، به طوری که تمام اوقات خود را در تنهایی و با گوش دادن به نوای پیانوی مادر سپری میکرد. بلا بارتوک از همان ابتدای کودکی استعداد خود را در زمینه موسیقی به همگان ثابت کرد. به گفته مادرش او درست زمانی که سن زیادی نداشت، به راحتی میتوانست تفاوت بین ریتمهای مختلف پیانو را تشخیص دهد.
شروع آهنگسازی
بلا بارتوک از ۱۱ سالگی شروع به آهنگسازی کرد. او دو سال از زندگی خود را صرف ساختن قطعه کوتاه "The Course of the Danube" کرد. وی پیانو را به صورت تخصصی زیر نظر "ای ستوان تومان" که شاگرد فرانز لیست بود، یاد گرفت. او بسیار تحت تأثیر زولتان کودالی (Zoltán Kodály) بود که بعدها به یکی از دوستان صمیمی او تبدیل شد.
سبک موسیقی بلا بارتوک
سبک موسیقی بارتوک بسیار بکر و الهام گرفته از ملودیها و ریتمهای موسیقی مجار و انواع دیگر موسیقی سنتی است. او اولین اثر ارکسترایی خود را با نام کاسات، به افتخار لاجوس کاستات یکی از قهرمانان مجارستان در سال ۱۸۴۸ ساخت. این آهنگساز بزرگ در همان دوران ابتدای زندگی خود توانست ۴۰ قطعه موسیقی را با پیانو به خوبی بنوازد.
شروع آموزش موسیقی
در سال ۱۹۰۷، بلا بارتوک به آموزش دادن پیانو در آکادمی رویال پرداخت. این موقعیت باعث شد که او تورهای مختلفی را در اروپا به عنوان پیانیست برگزار کند و به این روش بتواند در مجارستان مشغول به کار شود. بعد از آن بارتوک به آمریکا مهاجرت کرد. او در سال ۱۹۰۸ به همراه کودالی به جستجو و پژوهش مناطق حومه و ملودیهای سنتی قدیمی پرداخت.
آنها دریافتند که این ملودیهای سنتی بر اساس مقیاسهای پنتاتونیک (pentatonic) و مشابه آداب و رسوم آسیای شرقی، آسیای مرکزی، آناتولیا و سیبری است. این دو فرد از ملودیهای مذکور برای ساخت قطعات خود استفاده کردند. در واقع موسیقیهای بارتوک ادغامی از موسیقی کلاسیک و مدرنیسم است.
ملودیها و هارمونیک او نیز از موسیقی مجارستان، رومانی، و دیگر ملتها تأثیر بسیار گرفته است. سرانجام بارتوک در ۲۶ سپتامبر ۱۹۴۵ در بیمارستان نیویورک و در حالی که همسرش دیتا و فرزندش پتر در کنار او حضور داشتند، از دنیا رفت و در همان شهر به خاک سپرده شد.
آثار بلا بارتوک
بارتوک در موسیقی همیشه از دو قانون مهم پیروی میکرد؛ یکی استفاده از سیستمهایی نوین برای نوشتن هارمونیهای تنال و دیگری استفاده از تمهای محلی که تأثیرات زیادی بر دیگر آهنگسازان قرن بیستم و بیست و یکم گذاشت. او با استفاده از موسیقی محلی، به خصوص موسیقی مجارستان توانست فرمهای جدید و تازه را ابداع کند. از آثار این او میتوان به اپرای کاخ ریش آبی، ساز ضربی و چلستا، کانتاتا پروفانا و موسیقی پیانو که یک مجموعه ۱۵۳ قطعههای کوچ است و دنیای ذرات نامیده میشود، اشاره کرد.
نظر شما