به گزارش ایمنا، سازمان بهزیستی کشور ضمن تقدیر از اقدامات سازمان محترم بازرسی کل کشور و سازمان محترم اطلاعات استان تهران در بررسی عملکرد و برنامههای معاونت پیشگیری ادارهکل بهزیستی استان تهران، نکاتی را به دلیل تضاد فاحش میان محتوای گزارش رسمی سازمان محترم بازرسی با آن چه در رسانهها منعکس شده است، به شرح ذیل اعلام مینماید:
۱- گزارش مذکور مربوط به بازه زمانی سالهای ۹۴ الی ۹۷ بوده است و تخلفات گزارش شده مربوط به دوره مدیریت فعلی سازمان بهزیستی نمیباشد.
۲- به استناد گزارش منتشره، انحراف هزینه کرد بخشی از اعتبارات تخصیصی در غیر مورد معین شده جز اعتبارات حمایتی و مستمری مددجویان و معلولان نبوده و جابجایی صورت گرفته مربوط به فعالیتهای تخصصی حوزه پیشگیری بوده است.
۳- با تأکیدات رئیس فعلی سازمان بهزیستی در موضوع شفافیت و مبارزه با فساد، دفاتر نظارتی سازمان بهزیستی (دفتر مرکزی حراست و دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد) در عمل به وظایف ذاتی خود و بر اساس اطلاعات به دست آمده در سال ۹۸ به موضوع مذکور ورود نموده و پس از بررسیهای فراوان ضمن کشف تخلفاتی در جابجایی اعتبارات حوزه پیشگیری، علاوه بر عزل مدیرکل وقت، متخلفین به تخلفات اداری سازمان و دستگاه محترم قضائی معرفی نموده است. در حال حاضر استقرار و فعالیت سامانه دیدبان، سامانه پرداخت متمرکز مستمری، سامانه پرداخت کمک به مراکز غیردولتی، سامانه فرزندخواندگی، سامانه پرداخت شهریه دانشجویی و … به عنوان اقدامات شاخص بهزیستی در مبارزه با فساد و کمک به شفافیت فرایندها و جلوگیری از تکرار چنین تخلفاتی، پیاده سازی شده است.
۴- هم اکنون مستمری جامعه هدف و سایر پرداختهای مالی موردی مددجویی به صورت متمرکز و الکترونیکی مستقیماً به حساب مددجویان پرداخت میشود. در گذشته به دلیل فراهم نبودن و بسترهای الکترونیکی ارتباطی میان این سازمان و سازمان ثبت احوال، امکان شناسایی سریع افراد متوفی فراهم نبوده و امکان داشت تا مدتی پس از فوت مددجو مستمری همچنان به حساب وی واریز گردد. اینک با برقراری ارتباط الکترونیکی با سازمان ثبت احوال و گزارش گیری وضعیت مددجویان، این مشکل مرتفع شده است.
شایان ذکر است که برداشت از وجه واریزی به حساب تمامی افراد اعم از مددجو و غیرمددجو تابع قوانین و مقررات پولی و بانکی کشور است و در صورت فوت مددجو همانند سایر افراد جامعه پس از طی مراحل انحصار وراثت، وجه موجود در حساب، متعلق به خانواده متوفی میباشد و امکان برداشت توسط سازمان بهزیستی و یا سوءاستفاده شخصی از آن وجود ندارد. ضمناً برای اولین بار حوزههای نظارتی سازمان بهزیستی به وجود اشکال فوق الذکر پی برده و موضوع را به دستگاههای قضائی و نظارتی کشور گزارش نموده است.
۵- در خصوص اختصاص پلاک ویژه معلولان عزیز، سازمان بهزیستی بر اساس دستورالعمل کمیسیون پزشکی تشخیص معلولیت صرفاً مرجع صدور معرفینامه افراد معلول واجد شرایط به پلیس راهور ناجا میباشد و سایر فرایند اعطای پلاک ویژه معلولان توسط پلیس محترم راهور انجام میشود.
۶- با توجه به پرداخت متمرکز و الکترونیکی مستمری و کمکهای مالی موردی از طریق حساب بانکی به مددجویان، توزیع کارت هدیه با هر شکل و عنوان، مدتهاست در سازمان بهزیستی منسوخ شده است. این امر در خصوص پرداختهای پرسنلی نیز صدق میکند.
در پایان اعلام میشود که سامانه رسیدگی به شکایات و تخلفات احتمالی "دیده بان" با شماره ۱۴۸۲ آماده دریافت شکایات و درخواستهای جامعه محترم هدف سازمان است تا با مشارکت هم به گسترش شفافیت و اجرای عدالت کمک نمائیم.
منبع: ایرنا
نظر شما