به گزارش ایمنا، شهریار فولادوند، در این باره اظهار کرد: بازماندگان از تحصیل کسانی هستند که شرایط فرهنگی، اقتصادی و خانوادگی آنها مانع از حضورشان در کلاسهای درس میشود، بنابراین ناگزیر هستیم به دنبال آنها برویم و علاوه بر فراهم کردن بسترهای تحصیل برای همگان، متناسب با اقتضائات بازماندگان از تحصیل، طراحیهای داشته باشیم تا بتوانیم آنها را به مسیر تحصیل برگردانیم.
وی افزود: به عنوان مثال برخی فرزندان در ایامی از سال در کشاورزی و دامداری و دیگر مشاغل به خانواده خود کمک و پا به پای آنها کار میکنند. در برخی مناطق دختران ازدواج کرده امکان ادامه تحصیل را پیدا نمیکنند. دلایل مختلفی برای بازماندگی وجود دارد اما پذیرش چنین موضوعی برای آموزش و پرورش قابل قبول نیست و هر ساله به دنبال اتخاذ راهکارهایی برای کاهش این آمار است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به طرح آبا (آشتی با آموزش) گفت: طرح آبا ویژه افرادی طراحی شده است که در منطقه محل سکونتشان مدرسه هم وجود دارد اما شرایط آنها به گونهای است که نمیتوانند در مدرسه حاضر شوند. آبا، آموزش از راه دور است که به صورت آفلاین و یا آنلاین برگزار میشود و از انعطاف در زمان، مکان و روش تدریس برخوردار است.
فولادوند ادامه داد: با مؤسسات خیریه و مجموعههایی که بر اساس مسئولیت ذاتی شأن به دنبال ایفای نقش خود در راستای ارتقای تعلیم و تربیت هستند مشارکت میکنیم. یکی از منویات سند تحول مشارکت جویی با عوامل سهیم در امر تعلیم و تربیت، به جهت اجتماعی کردن مسئله تعلیم و تربیت است بنابراین همانطور که گفته شد از ظرفیت این مجموعهها نیز کمک میگیریم.
وی با اشاره به شناسایی افراد بازمانده از تحصیل گفت: چشم انداز ما در سال اول و دوم اجرای برنامه، آموزش به ۱۰۰ هزار نفر است. پیش بینی کردهایم کلاسهای اقماری برای دانش آموزان بازمانده تشکیل شود و یک مشاور از سوی مدرسه مجری، فضای کلاس را مدیریت کند و در نهایت مجموعه متولی برگزاری کلاسهای اقماری، آزمون میگیرد و ارتقای پایه تحصیلی میدهد.
بر اساس بسته تحولی «طرح آشتی با آموزش» (آبا)، مهمترین دلایل و ضرورت اجرای این طرح، افزایش نرخ پوشش تحصیلی و کاهش آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل، تغییر در روشهای آموزشی و استفاده از آموزشهای مبتنی بر فناوریهای نوین با انعطاف در زمان و مکان، امکان ارائه رشتههای تحصیلی برای ادامه تحصیل دانش آموزان متناسب با استعداد آنها و نیازهای هر منطقه، کمک به جبران بخشی از کمبود نیروی انسانی آموزشوپرورش در دوره متوسطه و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها بهواسطه ادامه تحصیل فرزندانشان بیانشده است.
«ایجاد فرصتهای برابر آموزشی برای دانش آموزان لازمالتعلیم و بازمانده از تحصیل» دوره اول و دوم متوسطه مناطق هدف، «افزایش نرخ پوشش تحصیلی دانش آموزان» دوره اول و دوم متوسطه بهویژه دختران، «ارتقای نرخ گذر» تحصیلی در مناطق روستایی با استفاده از فنآوریهای نوین آموزشی با مشارکت جوانان تحصیلکرده و مسئولان و نهادهای بومی و حمایت خیرین نیکاندیش و ارتقای کیفیت آموزشی دانش آموزان مشمول طرح، با استفاده از منابع و روشهای آموزشی متنوع و باکیفیت از اهداف اجرای این بسته تحولی است.
منابع و اعتبارات مورد نیاز این طرح، در قالب کمکهای افراد خیّر و مؤسسات آموزشی و فرهنگی خیریه، سمنها، نهادها و ارگانها، کمکهای شورای آموزشوپرورش و اعتبارات وزارت آموزشوپرورش است.
بنابر اعلام رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، پیش از این و در مرحله اول، این طرح در استانهای سیستان و بلوچستان و کرمان اجراشده است که در اجرای مرحله اول این طرح قریب به ۲۰۰۰ نفر از افراد بازمانده از تحصیل وارد دایره آموزش شده بودند و این روند ادامه دارد.
منبع: ایسنا
نظر شما