به گزارش ایمنا، کوروش جدیثانی با اشاره به اینکه تقاطعها مهمترین گلوگاههای ترافیکی در سطح معابر شهری بوده و حل معضلات و گرههای ترافیکی آنها با رویکردی منسجم و یکپارچه گامی حیاتی و اساسی در ساماندهی ترافیک شبکه معابر سطح شهر است، اظهار کرد: قطعی برق تقاطعها منجر به گرههای ترافیکی در سطح شهر، اختلال در عبور و مرور ناوگان حمل و نقل عمومی، خودروهای امدادی و عدم ایمنی تردد عابران پیاده میشود. هم اکنون با وجود قطعیهای مکرر برق در ساعات شبانه روز و با توجه به اینکه تمامی چراغهای سطح شهر به برق شهر متصل هستند، ایجاد راهکاری برای روشن ماندن تقاطعها در زمانی قطعی برق ضروری است.
وی افزود: با توجه به برنامهریزیهای به عمل آمده در انتهای سال گذشته و همچنین پیش رو بودن فصل تابستان و گرمای هوا در سال جاری و نظر به اهمیت بالای عملکرد صحیح چراغهای راهنمایی در عبور و مرور شهری، پروژه تجهیز تقاطعها به سیستم ups آغاز شد.
مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران با اعلام اینکه تاکنون این تجهیزات در ۴۰ تقاطع زماندار با اولویت بالا با عزم مدیریتی ظرف مدت یک ماه نصب و راهاندازی شده است، تصریح کرد: با ایجاد مانورهای قطعی برق مجازی صحت و کیفیت عملکرد آنها تست شده است و با توجه به قطعی گسترده برق از تاریخ ۲۸ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ این تقاطعها پس از قطعی برق شهری، بدون کوچکترین خللی روشن و مشغول به سرویسدهی بودند که میتوان مجدد بر عملکرد صحیح این تجهیزات صحه گذارد.
جدی ثانی با بیان اینکه شرکت کنترل ترافیک تهران در سطح تقاطعهای شهر دارای تجهیزات حساسی است و با قطعیهای مکرر برق باعث از بین رفتن عمر این تجهیزات میشود، درباره نوع عملکرد این سیستم افزود: (Uninterruptible power supply) یک منبع تغذیه الکترونیکی است که وظیفه اصلی آن، تأمین بدون وقفه توان مورد نیاز بار مصرفی است، این سیستم علاوه بر تثبیت و تنظیم برق شبکه مانع از نفوذ نویز و اختلالات شبکه به تجهیزات حساس مصرفکننده میشود.
به گفته وی، همچنین UPS به عنوان منبع توان بدون وقفه با استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری، برق مورد نیاز تجهیزات مصرفکننده را تأمین میکند. در حقیقت استفاده از یک انرژی پشتیبان مانند سیستم تأمین انرژی بدون وقفه (UPS) ما را قادر میسازد که بر بیشتر مشکلات ناشی از برق شهر فائق آبیم و محافظت در برابر قطع کلی برق را نیز به دست آوریم.
بر اساس گزارش روابط عمومی شرکت کنترل ترافیک تهران، جدیثانی گفت: پیش از این در سال ١٣٨٦ برخی از تقاطعها به این سیستم مجهز شد ولی سیستمهای نصب شده عملاً کارایی لازم را نداشتند و پروژه متوقف ماند و تکمیل پروژه عملیاتی نشد. همچنین در سال ١٣٩٧ یک تقاطع "امیر کبیر – گلها" در منطقه ۲۲ به این سیستم تجهیز شد.
مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران در پایان تصریح کرد: با توجه به مقتضیات زمانی و نیاز مدیریت شهری برای هر چه بهتر مدیریت کردن جریان ترافیک در زمانهای خاص و رفع مشکلات و بحرانهای طبیعی و انسانساز نیاز است که راهحلهای جامع و کاربردی ارائه شود که در این خصوص فاز اول این پروژه تجهیز ١٣٠ تقاطع با اولویت بالا در دست اقدام خواهد بود و در فاز دوم نیز ١٣٠ تقاطع دیگر شهر به این سیستم مجهز میشود.
نظر شما