مریم ژاله در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در خصوص «اولین رویداد دانش آموزی ردپا» و ارائه طرحهای برگزیده در حوزه مسائل شهری، اظهار کرد: پروژه دانش آموزی ردپا برخاسته از یک دغدغه اجتماعی بود و با درس کارآفرینی ترکیب شد، این اتفاق زمانی افتاد که پیدا کردن یک مسئله و ارائه ایده برای آن و تبدیل آن ایده به یک راهکار عملی (پروژه) مطرح شد، واژه تسهیل گری که در طرح یاری گران زندگی آمده به طور دقیق نزدیک به واژه مربی گری در مفاهیم آموزشی است.
پروژهای گسترده از جنس یاری گران زندگی
وی اضافه کرد: «رویداد دانش آموزی ردپا» با مشارکت آموزش و پرورش و شهرداری اصفهان بوده است، این رویداد شیوهای نوآورانه در آموزش به دانش آموزان است، پروژه دانش آموزی ردپا یک پروژه بسیار گستردهتر از جنس یاری گران زندگی بود و ایده آن با یاری گران زندگی رقم خورده است.
رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی، آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: این کار مشارکتی بین مدرسه به عنوان متولی رسمی آموزش و پرورش با سه مجموعه مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با مأموریت در حوزه محیطی توسعه پایدار، خانه جوان و حوزه اقتصادی با مأموریت توسعه پایدار و اداره شهر دوستدار کودک در حوزه اجتماعی و در جهت تربیت شهروندانی جامعه پذیر در تحقق توسعه پایدار بوده است.
وی تاکید کرد: برای عملی شدن این رویداد حامیان شهری گسترده جذب شدهاند، همه دانش آموزان برای ایدههای خود به نقاط مختلف شهر مراجعه کردند و با تحقیق و پژوهش و کار گسترده ایدههای خود را برای این رویداد دانش آموزی ارائه دادند و یکی از مهمترین اهداف طرح یاری گران زندگی حمایت جویی از کودکان است و حضور مسئولان استانی در این رویداد هم به عنوانی حامی بوده است و بسیاری از این ایدهها در سطح شهر اجرا میشوند.
رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی، آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: فعالیت «رویداد دانش آموزی ردپا» از هنرستان نوایی با مشارکت هنرستان ابوذر و هنرستان ۲۲ بهمن به عنوان میزبان بوده است، پیگیری این برنامه و رویداد در شرایط کرونایی در طول چهار ماه به صورت مجازی بود و با وجود اپیدمی هر روز کلاس آنلاین داشتیم و پایان این رویداد دانش آموزی در هنرستان ابوذر برگزار شد.
ژاله خاطرنشان کرد: در طول این چهار ماه دانش آموزان توانستند ایدهها و طرحهای خود را ارائه دهند و فرایندی که بر روی آن کار شد در جهت رشد ابعاد شخصیتی دانش آموزان بوده و این برنامه با گنجاندن رویکرد کارآفرینی در درس نوآوری و کارآفرینی انجام شده است.
شرایط زندگی بهتر در شهر زیست پذیر فراهم میشود
وی با تاکید بر اینکه محوریت این رویداد در حوزه کارآفرینی اجتماعی برای شهر زیست پذیر است، گفت: در این رویداد حدود ۴۵۰ دانش آموز داوطلبانه شرکت کردند و این تعداد یک مرحله داوری شدند و در مرحله داوری اول قریب به ۳۵۰ دانش آموز به مرحله بالاتر راه پیدا کردند، در مرحله دوم تقریباً ۱۵۰ دانش آموز و در مرحله سوم ۵۰ دانش آموز به مرحله بالاتر رسیدند و برای مرحله پایانی «رویداد دانش آموزی ردپا» تعداد ۶۰ دانش آموز در غالب ۱۲ تیم به رقابت پایانی پرداختند و در هیئت داوران در ردههای بالای این رویداد قرار گرفتند.
رئیس اداره امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی، اظهار کرد: شهر زیست پذیر شهری است که شرایط زندگی را بهتر فراهم میکند و این طرح دارای هشت پویش پسماند، محیط زیست، اقتصاد، خانواده، فضای مجازی، زنان و توسعه، کودکان کار، آموزش هزار سوم و نوجوان سالم بوده است.
ژاله با تاکید بر اینکه دانش آموزان در این رویداد در شهر به مشاهده مسائل اجتماعی پرداختند، تصریح کرد: آنها این مسائل را تصویربرداری و گزارش نویسی کردند و مسائل دسته بندی شدند و دانش آموزان با تشکیل تیمهایی در قالب هشت پویش برای حل این معضلات ایده ارائه کردند و بعد از کار کردن روی این ایدهها آن را در غالب یک کارآفرینی برای اولین رویداد دانش آموزی ردپا و بازدید هیئت داوران ارائه دادند.
نظر شما