جای شما بودم انصراف می‌دادم

واکنش چهره‌های شاخص کشور به رد صلاحیت‌های انتخابات ریاست جمهوری، وضعیت احیای برجام، انتخابات هیئت رئیسه مجلس و آرایش ستادهای انتخاباتی رئیسی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز - پنجشنبه ششم خردادماه- است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «جای شما بودم انصراف می‌دادم» به بررسی واکنش چهره‌های شاخص کشور به رد صلاحیت‌های انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و نوشت: اینکه بعد از ماجرای تایید صلاحیت‌های پرحاشیه نامزدهای ریاست‌جمهوری، این موضوع با واکنش‌های جدی برخی چهره‌ها و شخصیت‌ها همراه باشد، امری بدیهی است. راهکارهای مختلفی نیز در این میان مطرح می‌شود. عده‌ای از این می‌گویند که جریان اصلاح‌طلب امروز باید روی حمایت تنها گزینه نصفه و نیمه خود یعنی محسن مهرعلیزاده، تمام قد تمرکز کند اما عده زیادی معتقدند این راهش نیست؛ چرا که بیشتر از همه بیانگر ضعف این جریان خواهد بود. شخصیت‌هایی مثل آذر منصوری اعلام می‌کنند که اصلاح‌طلبان از هیچ کاندیدایی حمایت نخواهند کرد. برخی معتقدند عملاً در این حالت انتخابات از معنا افتاده و بهتر است عطای آن را به لقایش بخشید و البته گروه عمده‌ای از قدرت‌طلبان جریان اصلاح‌طلب بر این نکته تاکید دارند که نباید تحت هیچ شرایطی صحنه را ترک کرد. آنطور که هیچ یک از کاندیداهای رد صلاحیت شده نیز چنین نکرده‌اند و هنوز دست به عصا حرکت کردن را ترجیح می‌دهند؛ از تاج‌زاده گرفته تا جهانگیری به صراحت گفته‌اند که مردم در انتخابات شرکت کنند. اما گروهی هم می‌گویند این روش به ناکجا آباد ختم خواهد شد و باید چاره‌ای دیگر اندیشید وگرنه وضعیت، مرتب همین روال را خواهد داشت.

عده‌ای هم البته از بعد تحلیل انتخابات امسال می‌گویند که اصلاح‌طلبان باید از این رد صلاحیت‌ها خوشحال هم باشند چرا که با توجه به احتمال  نبود مشارکت بخش قابل‌توجهی از مردم در انتخابات ۱۴۰۰ که در دوره‌های گذشته به دلیل ترس از اصولگرایی به اصلاح‌طلبان رأی می‌دادند، شکست اصلاحات فاحش بود ولی اکنون اصلاح‌طلبان می‌توانند به جای شکست، مظلومانه از حذف کاندیداهایشان حرف بزنند اما از سویی باید بلندمدت‌تر اندیشید. آنچه وضعیت کنونی را اندوهبار می‌کند تداوم این روند در آینده است تا جایی که برخی این شکل و شمایل را بی‌شباهت به احتمال تغییراتی بزرگ در ساختار نظام سیاسی ایران نمی‌دانند؛ تغییراتی که باعث بروز شکاف هرچه بیشتر بین مردم و مقامات شود.

آیت‌الله سید حسن خمینی در جمع شماری از اعضای ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) تاکید کرد: هر روز و امروز هر حرکتی که بخواهد نافی عنصر جمهوریت باشد یک حرکت ضدانقلابی است. مگر می‌شود نظام همان نظام امام باشد و مردم در آن حق نداشته باشند؟! اینکه کسی بگوید اگر مردم در انتخابات شرکت نکنند هم مشروعیت نظام باقی است ناشی از نشناختن روح و ماهیت جمهوری اسلامی است. این فکر ناشی از اندیشه تحجر یا اندیشه غربگراست. اگر روزی جمهوریت نظام لطمه دید و مردم در آن نادیده گرفته شوند یا مثلاً امروز عده‌ای حق جمهور را محدود کردند همان اندازه جمهوری اسلامی لطمه خواهد دید که اگر مبانی اسلام و آموزه‌های آن زائل شود.

سیدحسن خمینی با اشاره به رد صلاحیت گسترده داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ افزود: به نظر می‌رسد عامل اصلی چنین رد صلاحیت‌هایی توجه نداشتن به عنصر زمان و مکان در اجتهاد و ماندن در همان اندیشه بسته و ناکارآمد است. اگر کسی جهان را بشناسد، آن را بفهمد، فضای جامعه اسلامی و اندیشه ورزیدن و مشکلات را دریابد به راحتی می‌فهمد این گونه عملکرد پایه‌های مشروعیت و مقبولیت نظام اسلامی را سست می‌کند. اگر ما سخن می‌گوئیم فقط از این جهت است والا اگر بحث اشخاص مطرح بود می‌گذاشتیم آنها تا هر وقت که بخواهند باشند. در قرآن می‌فرماید: "از فتنه‌ای بپرهیزید که تنها به ستمکاران شما نمی‌رسد؛ بلکه همه را فرا خواهد گرفت؛ چرا که دیگران سکوت اختیار کردند و بدانید خداوند کیفر شدید دارد!".

جای شما بودم انصراف می‌دادم

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «برجام احیا می‌شود؟ بازار نفت چشم به راه مذاکرات وین» به بررسی وضعیت احیای برجام پرداخت و نوشت: قیمت نفت به طور معناداری در دو روز گذشته بالا رفته است. تحلیلگران بر این باورند که میان افزایش بهای نفت و نتیجه مذاکرات وین ارتباطی برقرار است. تغییرات قیمت نفت چه سیگنالی از مذاکرات وین به ما مخابره می‌کند؟

مذاکرات وین در جریان است و آنطور که گفته می‌شود کار به بحث درباره متن توافق رسیده است. عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران که هم اکنون در وین حضور دارد درباره این دور از گفتگوها می‌گوید: موضوعاتی باقیمانده در مذاکرات وین مهم هستند. نمی‌توانم با اطمینان بگویم که این دور از مذاکرات دور آخر خواهد بود تا وقتی منافع کشور تأمین نشده، مذاکره ادامه پیدا می‌کند.

به گفته عباس عراقچی، چند موضوعی که در مذاکرات وین باقی مانده، کماکان کلیدی هستند. توافق با آژانس انرژی اتمی یک ماه دیگر تمدید شده و پیش بینی می‌شود در فرصت باقی مانده، خبرهای خوبی از وین درباره احیای برجام شنیده شود هر چند بازار نفت سیگنال دیگری مخابره می‌کند.

صبح روز گذشته هیئت‌های مذاکره کننده کشورهای ۵+۱ برای شرکت در دور پنجم و احتمالاً دور نهایی مذاکرات هسته‌ای راهی وین شدند. رابرت مالی مذاکره کننده آمریکا در گفت‌وگوهای احیای توافق هسته‌ای وین گفته است که در آخرین دور مذاکرات شاهد پیشرفت‌های معنی‌داری بودیم، اما هنوز باید کارهای زیادی انجام شود.

نتیجه مذاکرات احیای برجام باید لغو تحریم‌های نفتی ایران باشد. برای اینکه بدانیم واقعاً در وین چه خبر است کافیست به بازارهای نفت جهانی سری بزنیم.

قیمت نفت خام در روزهای گذشته به طور معناداری تغییر کرده است. هفته گذشته در پی اظهار نظر نماینده روسیه در مورد مذاکرات وین مبنی بر گشایش در روند احیای برجام، بهای نفت کاهش قابل توجهی داشت. بهای نفت روز سه‌شنبه، ۲۸ اردیبهشت (۱۸ مه) در معاملات بین‌المللی به شدت کاهش یافت.

این کاهش چشمگیر ظاهراً به خبری برمی‌گردد که بخش فارسی بی بی سی منتشر کرده و به موجب آن اعلام کرد که مذاکرات برجام در وین پیشرفت‌های چشمگیری را شاهد بوده است. این رسانه نوشت که نماینده ارشد روسیه در مذاکرات برجام به خبرنگار بی‌بی‌سی در وین گفته تا فردا خبر مهمی منتشر خواهد شد.

جای شما بودم انصراف می‌دادم

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «‌پارلمان لابی‌من‌ها» به بررسی انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: آخرین روز ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم که پایان یافت و اسامی چهره‌های بزرگ و کوچکی که داوطلب شرکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بودند مرور شد، از علی لاریجانی اعتدال‌گرا تا اسحاق جهانگیری اصلاح‌طلب و سید ابراهیم رئیسی اصولگرا در فهرست طول و دراز داوطلبان بودند اما خبری از نام محمدباقر قالیباف نبود که نبود.

رئیس این روزها و روزهای پیش‌روی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که پیش از آنکه در انتخاباتی با رد صلاحیت حداکثری و مشارکتی حداقلی ردای نمایندگی مردم را بر تن کند، ۳ مرتبه خود را برای حضور در کاخ ریاست جمهوری ایران آماده کرده بود ولی هربار نتیجه‌ای جز شکست عایدش نشده بود، در حالی عطای حضور در انتخابات «پاستور ۱۳» را به لقایش بخشید که در مدت یک‌ ساله حضورش در ساختمان هرمی شکل میدان بهارستان، بارها و بارها اقداماتی را رقم زده و اظهاراتی را ایراد کرده بود که هرکدام به نوعی «انتخاباتی» تعبیر و تحلیل می‌شد اما سرانجام به دلیل آنچه دست‌کم در ظاهر «وحدت اصولگرایان» اعلام شد، از حضور در این میدان رقابت انصراف داد تا رئیسی حالا در شرایطی جدی‌ترین گزینه ریاست پاستور باشد که همه رقبایش پشت سد بلند شورای نگهبان مانده و از میدان به در شده‌اند. قالیباف اما مرد پیروز این جدال‌هاست. او هم بدنه اجتماعی‌اش در میان اصولگرایان را تقویت کرد و هم با خیالی آسوده بر کرسی ریاست مجلس تکیه زد تا نشان دهد سیاست ایران را بهتر از بسیاری از همفکرانش می‌شناسد.

جای شما بودم انصراف می‌دادم

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رقابت بر سر تصاحب ستادهای رئیسی» به بررسی آرایش ستادهای انتخاباتی رئیسی پرداخت و نوشت: روند حذف و انحصار در جریان اصولگرایی متوقف نمی‌شود. آنها جایی که این روند به نفعشان باشد، مدافعش هستند و هر جا به ضررشان، منتقدش. بخشی از جریان اصولگرایی که از خروجی شورای نگهبان درباره رد و تأیید صلاحیت‌ها بسیار خوشحال‌اند، هم‌زمان از روند انحصارگرایی و حذف در ستادهای خودی شاکی شده‌اند. همان نقدی را که منتقدان به شورای نگهبان درباره روند و نگاه حذفی دارند، حامیان عملکرد شورای نگهبان به هم‌جناحی‌های خود در ستادهای انتخاباتی دارند. هنوز انتخابات شروع نشده کار به انحصار و حذف درون‌گروهی رسیده است.

دیروز نماینده مردم یزد در صحن علنی مجلس گفته به نیروهای اصولگرایی که توانستند از طرف شورای نگهبان تاییدیه بگیرند، هشدار می‌دهم که وضعیت موجود را پیروزی خود تلقی نکنند. اختلاف و سهمیه‌بندی ستادها اصلاً خوشایند نیست. سعی کنند همکار و همراه با هم انتخابات را پیش ببرند. وقتی یک نماینده اصولگرا از صحن مجلس این‌گونه هشدار می‌دهد یعنی ماجرا رقابت و حذف درون گروهی بسیار جدی است. مشابه این سخنان را محمدرضا باهنر هم داشته است.

جریان اصولگرایان سنتی یا همان متقدمین این جریان که شامل جامعه روحانیت مبارز و جبهه پیروان خط امام و رهبری می‌شود، اگر چه در سبقه و مرام سیاسی به علی لاریجانی نزدیک‌تر و شبیه‌تر بودند اما او را وانهادند و جانب دیگری را گرفتند؛ همان که مورد حمایت و وثوق جریان متاخر اصولگرایی بود. اما گویا همین جریان حالا نمی‌خواهد سهم متقدمین را بدهد. آن طور که اخبار هست، رئیس ستاد تبلیغاتی ابراهیم رئیسی، علی نیکزاد است؛ وزیر سابق احمدی‌نژاد و نزدیک به جبهه پایداری. سه نامزد پوششی رئیسی هم از نزدیکان به جریان جبهه پایداری‌اند. جلیلی هم نامزد اصلحشان، زاکانی هم از نزدیکان این جریان. مشخص است که در این وضعیت سهم اصولگرایان سنتی ناچیز است تا جایی که باهنر هم اخیراً گفته بود: «این گلایه و دغدغه وجود دارد که بعضی رفتارها در ستاد مرکزی آقای رئیسی انحصارگرایانه باشد و بنده هم به ایشان و هم به مسئولان ستاد ایشان عرض می‌کنم که باید از همه ظرفیت‌ها و سلایق اصولگرایی که خالصانه برای پیروزی این جریان به میدان آمده‌اند بهره برد و خدای ناکرده با رفتارهای انحصارگرایانه دیگران را دلسرد نکرد».

باهنر قبلاً و با اشاره به انتخابات سال ۹۶ گفته بود: «به عنوان مثال اعضای ستادی که آقای رئیسی انتخاب کرد متشکل از نیروهای دولت‌های نهم و دهم بود و در این میان افکار عمومی جریان رقیب توانست از این نقطه ضعف به نفع خود بهره‌برداری کند؛ لذا در شاکله جمنا باید اصلاحات ضروری صورت بگیرد، در غیر این صورت بهتر است ساختاری جدید برای اصولگرایان البته بدون حاشیه‌های جمنا به وجود بیاید». برای همین بود که بخشی از اصولگرایان که باهنر هم در میانشان بود شورای وحدت را شکل دادند تا این بار ستادهای رئیسی را از دست جمنایی‌های سابق یا همان شورای ائتلاف فعلی خارج کنند تا به دست حامیان سابق احمدی‌نژاد و جبهه پایداری نیفتد اما گویا باز هم موفق نشدند.

جای شما بودم انصراف می‌دادم

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اقتصاد، دغدغه اصلی نامزدهای ریاست جمهوری از حضور در بازار تهران تا وعده رشد بورس» نوشت: بی‌تردید اقتصاد، اصلی‌ترین مسئله کشور در شرایط کنونی است. ناکارآمدی و بی‌عملی دولت تدبیر و امید طی ۸ سال گذشته که منجر به تورم‌های چند صد درصدی در حوزه مسکن، خودرو، ارز و همچنین بروز و ظهور گرانی‌های سرسام‌آور کالاهای اساسی شده است، در شرایط کنونی اقتصاد را در صدر مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در رقابت‌های انتخاباتی و همچنین پر ضریب‌ترین مؤلفه تأثیرگذار در جذب آرای عمومی قرار داده است.

نگاهی به اظهارات و برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به ویژه شعارها، مواضع و بیانیه‌های برخی نامزدها در روز ثبت‌نام حاکی از آن است که آنان نیز به این واقعیت مهم توجه داشته و در نظر آنان، حل مشکلات اقتصادی و معیشتی دغدغه مهم نامزدها و ضرورت اصلی برای اداره کشور است.

بر همین اساس بود که آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز اول تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، «بازار» را به عنوان اولین محل حضور اجتماعی خود تعیین کرد. او ظهر دیروز چهارشنبه ۵ خرداد در بازار تهران حاضر شد و با مردم و بازاریان گفت‌وگو کرد.

رئیسی همچنین دیروز در نشست اتاق‌های سه‌گانه و فعالان اقتصادی حضور پیدا کرد تا این پالس را به جامعه بدهد که دغدغه اصلی‌اش حل و فصل مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور است.

وی طی سخنانی در این نشست گفت: باید سالی چند مرتبه با فعالان اقتصادی جلسه داشت و من این آمادگی را دارم در دولت خود این نشست‌ها را ادامه دهم.

رئیسی افزود: قانونمداری به‌عنوان یک اصل مهم در کشور باید اجرا شود و بنده درصدد هستم قانون بهبود فضای اشتغال را در دولت مردمی و ایران قوی به خوبی اجرا کنیم.

داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: با توجه به دغدغه مردم که مسائل اقتصادی است، روندی را برای این مسئله دنبال می‌کنیم یک شناخت مسئله، دو شناخت راه‌حل و راهکار، سوم تعیین اولویت‌ها و چهارم در میدان عمل میدان‌داری کردن است؛ یعنی در اتاق جلسات ننشستن و همراه و همکار بودن با میدان‌داران صحنه است.

جای شما بودم انصراف می‌دادم

کد خبر 496499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.