به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران، ادامه لایحه شهردار تهران در خصوص «آئین نامه مصوبه شهر دوستدار سالمند» مورد بررسی اعضا قرار گرفت و محمد سالاری گزارش مشترک کمیسیونهای شهرسازی-معماری و فرهنگی-اجتماعی و برنامه-بودجه را ارائه کرد.
سالاری اظهار کرد: این لایحه حدود دو ماه پیش بررسی شده و تا ماده سوم آن مورد بررسی قرار گرفت اما از ماده چهارم به کمیسیون ارجاع شد و حال دوباره به صحن شورا ارسال شده است.
او در ماده چهارم خدمات قابل ارائه به سالمندان از طریق صدور کارت جامع سالمندی را به شرح ذیل معرفی کرد: ارائه خدمات مراکز رفاهی و تفریحی وابسته به شهرداری تهران، مانند باغ پرندگان و برج میلاد و..، ارائه خدمات فرهنگی و هنری در مراکز وابسته بهش رهداری مانند سینماها و موزهها و…، ارائه خدمات آموزشی مراکز وابسته بهش هرداری از قبیل سراهای محلات و فرهنگسراها، ارائه خدمات ورزشی مانند مجموعههای ورزشی وابسته به شهرداری، ارائه خدمات استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی.
«سید حسن رسولی» در نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در مخالفت با این لایحه اظهار کرد: ایجاد هزینه از طریق ارائه تخفیفات بیشتر به سالمندان در حوزه حمل و نقل در اواسط سال علاوه بر مخدوش کردن نظام بودجه ریزی و تخصیص منابع شهرداری تهران، بیشترین لطمه را به بنیه نحیف حوزه حمل و نقل میشود.
وی در رابطه با لایحه آئین نامه مصوبه شهر دوستدار سالمند گفت: دو ایراد اساسی به این لایحه وارد است که یکی از آن مربوط به ماده ۵ آن است، خلاصه ماده ۵ این است که به همه شهروندان بالای ۶۰ سال تهرانی و همچنین کارکنان شهرداری بالای ۶۰ سال که بازنشسته شده باشند و والدین آنها اول هر سال بن ارائه دهیم.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: این مصوبه به لحاظ بار مالی قابل احصا نیست، علاوه بر این ما نمیتوانیم وسط سال این حجم از بار مالی را به شهرداری تحمیل کنیم. این در حالی است که ما کارت منزلت و تخفیفاتی در این حوزه ارائه کردیم. ماده ۵ این لایحه نظام بودجهریزی و تخصیص منابع را در شهردار تهران مخدوش میکند و چون قابلیت اجرایی ندارد، هدف تکریم بازنشستگان به دلیل نامتناهی بودن جامعه هدف را لوث میکند همچنین میتواند بیشترین لطمه را به بنیه نحیف حوزه حملونقل عمومی وارد کند.
محسن هاشمی هم در ادامه گفت: این موضوع بار مالی شدیدی را ایجاد میکند. سابقا چنین نبود، اما پس از ارجاعب ه کمیسیون بار مالی آن افزایش پیدا کرد.
وی از کمیسیون برنامه و بودجه درخواست کرد که به این موضوع ورود کند.
هاشمی افزود: تمهیداتی هم برای اطلاعات غلط صورت نگرفته است مثلاً شخصی در رفسنجان زندگی میکند، اما آدرس او در تهران ثبت شده است، چگونه میخواهیم بفهمیم که او ساکن تهران است؟ ممکن است آمار بسیار بالاتر از سالمندان تهران برود.
«محمدجواد حق شناس» در موافقت با لایحه گفت: ما پیگیر شدیم که تهران را شهر دوستدار سالمند معرفی کنیم. در این شهر در طول دهه اخیر شاهد افزایش فقر و فاصله طبقاتی بودیم و تمام تلاش شورا برای مقابله با این فقر بوده است. تعداد افراد بالای ۶۰ سال طبق آمار سال ۹۵ نه دو میلیون، بلکه یک میلیون و صد هزار نفر است.
وی افزود: اکنون هم خدمات ارائه میشود، اما مورد محاسبه قرار نمیگیرد، این لایحه برای افزایش کارآمدی شهر است.
«مرتضی الویری» عضو شورای شهر تهران هم طی تذکری گفت: این لایحه بسیار دیر، در چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت به کمیسیون بودجه ارسال شد که پس از آن هم روز تعطیل بوده است!
«حسن خلیل آبادی» عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش نیز در مقام موافق تاکید کرد: این لایحه مدتهاست که در حال پردازش و اجراست و لایحه فعلی صرفاً برای ساماندهی است.
وی افزود: این لایحه برای افراد فرودست است، فرد ثروتمند که سوار مترو نمیشود که بخواهد از این کارت استفاده کند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با تاکید بر اینکه افراد سالمند سالها در این شهر زیسته، عوارض پرداخت کرده و عمر گذراندهاند، تصریح کرد: حال امروز در حالت پیری، ناتوانی و مشکلات مالی باید به این افراد خدمت کنیم و همین خدمات جزئی هم باید تداوم یابد.
وی اظهار کرد: در شهرداری هزینههایی صورت گرفته که ارتباطی هم با این سازمان نداشته است، حال که به این قشر متعهد شدهایم و خدمات مذکور برعهده شهرداری است، نباید در قبال آنان کوتاهی کنیم.
خلیلآبادی تاکید کرد: مبلغ این کارت که اغلب ۵۰۰ هزار تومان است، رقمی نیست که برای شهرداری بار مالی داشته باشد، اما حذف آن برای ما یک مورد منفی است، چراکه طی سالیان گذشته شهرداری به سالمندان کمک کرده، حال ارجاع مجدد لایحه «آئین نامه مصوبه شهر دوستدار سالمند» به کمیسیونها اهانت به شورا است، لذا تقاضا میکنم اعضا به این پیشنهاد رأی ندهند.
در ادامه «بهاره آورین» عضو شورای شهر تهران طی تذکری گفت: این لایحه یک بار در دستور صحن شورای شهر آمده و اعضا تا ماده سوم آن را مصوب کردهاند، این در حالی است که اکنون مصوبات یادشده در آئیننامه حاضر قید نشدهاند.
وی افزود: در زمان بررسی اولیه این آئیننامه در صحن شورای شهر وقتی به ماده ۴ رسیدیم که ماده اصلی لایحه است، با توجه به بار مالی زیادی که این ماده دارد (حداقل هزار میلیارد تومان) و از آنجا که این بار مالی قبلاً در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی نشده بود، مقرر شد لایحه به کمیسیون بازگشت داده شود و در کمیسیون مشترکی با حضور کمیسیون برنامه و بودجه بررسی شود.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: با وجود تصمیمی که در صحن گرفته شد، هیأت رئیسه این لایحه را به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع ندادند تا امروز که بررسی آن مجدداً در دستور صحن قرار گرفت، متأسفانه وقتی مصوبات مشمول مرور زمان میشوند اینگونه مشکلات به وجود میآیند.
درنهایت بازگشت مجدد لایحه «آئیننامه مصوبه شهر دوستدار سالمند» به کمیسیون به رأی گذاشته شد، اما با ۹ رأی موافق از اعضای شورای شهر تهران به تصویب نرسید.
در ادامه اعضای شورا به بررسی مواد باقیمانده لایحه یادشده پرداختند.
سپس «حجت نظری» در موافقت با این لایحه اظهار کرد: مکرراً در صحن مواردی را پیشبینی کردیم که اتفاقاً سقف هزینههای شهرداری را برای آن متصور شدیم و بعضاً هزینه کمتر از سقف بوده است. اینکه یک خبرنگار حق تردد در منطقه طرح ترافیک داشته باشد، آیا هرروز باید در طرح ترافیک حضور داشته باشد تا پول استفاده شده حلال شود؟
وی افزود: امکانات شهرداری برای درآمدزایی نیست، بلکه برای استفاده عمومی کسانی است که امکان بهرهمندی از بخش خصوصی را ندارند.
در نهایت کلیات لایحه با تمام اصلاحات انجام شده به رأی گذاشته شد با ۱۸ رأی موافق به تصویب رسید.
در ادامه جلسه امروز شورای شهر تهران طرح الزام شهرداری تهران به ارائه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت. «محمد سالاری» رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گزارش این کمیسیون را قرائت کرد.
وی گفت: علیرغم نقاط قوت طرح تفصیلی این طرح نقاط ضعف و خلعهای بسیاری دارد که یکی از آنها تجویز یک نسخه برای همه مناطق است. درباره مساله پارکینگها و پهنه بندی ها در مناطق مختلف این مشکل وجود دارد. امروز عملاً طرح تفصیلی فعلی کارایی در منطقه ۱۲ شهر تهران ندارد و این موضوع فشار سنگینی برای شهرداری منطقه حاکم کرده است به این دلیل برای رفع بخشی از مشکلات نیازمند تغییر طرح تفصیلی در این منطقه هستیم.
سالاری ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات محدوده مرکزی شهر تهران و اولویتهای جدی مدیریت شهری احیای بافت فرسوده و بازسازی و بهسازی آن است. در منطقه ۱۲ بافت فرسوده با بافت میراثی عجین شده است. ضوابط میراث مصوبه مجلس است و اجازه بازگشایی معابر را نمیدهد و از طرف دیگر در طرح تفصیلی مطرح شده اگر کسی پارکینگ نداشته باشد نمیتواند پروانه بگیرد. مشکل دیگر بحث تاب آوری و ایمن سازی است. وقتی موانع جدی بر سر صدور پروانه و نوسازی وجود دارد عملاً تاب آوری صورت نمیگیرد.در همین راستا این طرح ارائه شده است.
در ادامه «علی اعطا» عضو شورای شهر تهران در موافقت با این طرح گفت: منطقه ۱۲ ویژه بوده و تنها منطقهای است که همه آن در بافت تاریخی واقع شده است. ما ۵ منطقه داریم که بخشی از آنها لکههای از آن تاریخی است. محدوده حصار طهماسبی در این منطقه واقع شده و به واسطه مسائل مختلف طرح تفصیلی موجود مشکلات بسیاری ایجاد کرده است.
وی افزود: در برخی از معابر امکان تردد خودرو وجود ندارد، از طرفی امکان تعریض خیابان وجود ندارد و این با مسئله وجود پارکینگ تعارض دارد و باید ضوابط پارکینگ در این منطقه اصلاح شود. در این منطقه همچنین حرایم مشخص نیست در بخشی از قابل توجهی از پلاکها بحث حریم و استعلام از میراث وجود دارند، اما حریم آنها مشخص نشده و هر پرونده باید مدتها منتظر استعلام میراث باشد.
در ادامه «مسجد جامعی» عضو شورای شهر تهران درباره این طرح گفت: در این منطقه ما مشکل تعارض منافع با میراث داریم و اگر این حل نشود دائماً در کش و قوس با میراث فرهنگی خواهیم بود. برخی از میراث تهران رد این منطقه در حال نابودی است که میتوان به آنها پرداخت. یکی از انها حصار طهماسبی کخ یک دیوار معمولی نیست. بهتر است به جای این طرح به چینین مسائلی پرداخته شود.
در نهایت محمد جواد حق شناس در باره این طرح گفت: جا داشت خود شهرداری و به ویژه شهرداری فعلی که از موضع شهرسازی به شهر تهران نگاه میکند پیش قدم میشدند. خوشبختانه خبرهای داریم که بافت تاریخی منطقه ۱۲ مورد توجه است. یکی از ارزشمندترین حوزههای شهر تهران که مثل الماس میماند بافتی است که از دوره صفوی شکل گرفته است. با کشفیات صورت گرفته در محدوده بازار جسد ۷ هزار ساله یافته شده است که نشان میدهد بخش مهمی از تمدن بزرگ ایران در تهران شکل گرفته است. قطعاً باید به این منطقه نگاه ویژهای داشت مسائل این منطقه متفاوت از منطقه ۲۲ و سایر مناطق است.
در ادامه هاشمی در رابطه با این طرح گفت: ما نهاد طرح جامع داریم و یکی از وظایف این نهاد تدوین و ارائه طرحهای موضعی است که باید انجام دهد، آیا این موضوع وظیفه این نهاد نیست؟
اعطا در پاسخ به این سوال گفت: اولاً آن نهاد یک نهاد هماهنگی است بین سه دستگاه وزارت راه و شهرسازی، شورای عالی راه و شهرسازی و شهرداری تهران و شورای شهر است. هدف این طرح این است که جهت دهیم تا این اقدام انجام شود وگرنه به طور طبیعی شهرداری میتواند برای هر کدام از مناطق این کار را انجام دهد، اما شهرداری این کار را در اولویت نگذاشته است به طبع اگر این اقدام شروع شود آن نهاد آن را راهبری خواهد کرد.
در نهایت کلیات این طرح به رأی گذاشته شد با ۱۴ رأی موافق به تصویب رسید. همچنین ادامه بررسی این طرح به جلسات آینده موکول شد.
در جلسه امروز همچنین محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص فروش بخشی از اراضی مربوط به تأمین سرانههای خدماتی اعم از فرهنگی و آموزشی محله گلشن منطقه چهار به مساحت حدود ۱۰ هزار متر مربع، تذکر داد.
نظر شما