مسعود بنده خدا در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: احداث مسیرهای دوچرخه بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک استان در دستور کار شهرداری قرار دارد بر این اساس قرار است ۷۷۷ کیلومتر مسیر ایمن و پیوسته برای دوچرخهسواری در شهر اصفهان راه اندازی شود که این مهم از سال گذشته آغاز شده است.
وی با بیان این که این مسیر انگیزه شهروندان را به دوچرخهسواری در مسیرهای ایمن افزایش میدهد، افزود: زمانی میتوانیم از شهروندان بخواهیم از خودروهای شخصی کمتر استفاده کنند و مسیرهای کوتاه شهری را رکاب بزنند که مسیرهای ایمن و پیوسته داشته باشیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد: با توجه به این که دوچرخهسواری در خیابانها و در دل ترافیک بسیار خطرناک بود، شهروندان تمایلی به استفاده از دوچرخه نداشتند و ایجاد مسیرهای ایمن برای دوچرخهسواری یکی از مطالبات چندین ساله شهروندان اصفهانی است.
بنده خدا با بیان این که در این شرایط که آلودگی هوا همه جا مشهود است، بهترین وسیله نقلیه دوچرخه است، افزود: به طور حتم زمانی که پروژه ایجاد ۷۷۷ کیلومتر مسیر دوچرخهسواری تکمیل و عملیات ایمنسازی آن انجام شد، شهروندان از این مسیرها استقبال خواهند کرد، شعار معاونت حمل و نقل و ترافیک " وظیفه داریم بسترهای امن را برای حمل و نقل پاک فراهم کنیم. " نیز در همین راستا تعیین شده است.
وی تصریح کرد: در کنار ایجاد مسیرهای دوچرخهسواری، توسعه پیادهراهها را در دستور کار داریم، زیرا معتقدیم شهر باید برای زندگی زیستپذیر باشد که در این راستا حمل و نقل شهر نیز باید انسان مدار باشد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید کرد: زمانی که شهر انسان محور باشد بر اساس نیازهای شهروندان شکل میگیرد و به همین جهت وظیفه داریم مسیرهای دوچرخهسواری و پیادهراهها را توسعه دهیم و زیر ساخت را فراهم کنیم در این راستا میدان امام، چهارباغ عباسی و خیابان سپاه پیادهراه شده و خیابان نظر نیز در حال پیادهراه شدن است.
بنده خدا با بیان این که سیاست طراحی مسیر دوچرخه به دو روش مسیرهای کانالیزه و خط کشی منعطف خواهد بود، خاطرنشان کرد: چند نوع مسیر دوچرخهسواری وجود دارد که یکی از این مسیرها از سمت راست خیابان با جداول به صورت فیزیکی جدا میشود؛ در خیابانهای یکطرفه در سمت چپ که توقف ممنوع است، مسیر با جداول جدا میشود و در برخی دیگر از خیابانها به موازات مسیر اتوبوس، محل عبور دوچرخه در نظر گرفته شده است در واقع مسیر دوچرخه بر اساس شرایط آن خیابان طراحی میشود.
وی افزود: قسمت عمده مسیر عبور دوچرخه با خط کشی ایمنسازی میشود در واقع در نظر داریم در تقاطعها و میادین مسیرها را مشخص و ایمنسازی کامل انجام دهیم تا یک محور پیوسته داشته باشیم.
بنده خدا با بیان این که چندین محور دوچرخه در سطح شبکه معابر ایجاد خواهیم کرد، گفت: یکی از بزرگترین و اصلیترین مسیر دوچرخهسواری از میدان لاله آغاز و از خیابانهای پروین، لاهور و همزه عبور و تا پل بزرگمهر ادامه دارد، یکی دیگر از مسیرها در محور تفریحی اصفهان مسیر دوچرخه ممتد میدان امام خمینی، خیابان سپه، چهارباغ عباسی، حاشیه مادی نیاصرم، خیابان صائب، پل مارنان و جاده سلامت ناژوان در نظر گرفته شده است عملیات اجرایی این مسیر که جز مفرحترین و زیباترین مسیرهای دوچرخه کشور خواهد بود ظرف چند ماه آینده تکمیل میشود.
نظر شما