به گزارش خبرنگار ایمنا، سالهاست که شرق اصفهان از محرومیت رنج میبرد، گویا تمام طرحهای توسعه شهری مربوط به مرکز، شمال و جنوبش بوده است در حالی که مرکز شهر با اجرای پروژههای متنوع رونق میگرفت، جادههای شرق هر روز محرومتر میشد جادههایی کم عرض و بدون مرز که ارابههای آهنین جولان مرگ میدهند.
محلههای شرق اصفهان گویا وصله ناجوری بودند که به اصفهان دوخته شدند تا شاید توسعه یابند اما سالها بود که نه تنها رنگ توسعه به خود ندیدند بلکه از کلانشهر اصفهان تنها نام آن را یدک کشیدند؛ طی این سالها مدیران استانی و شهری بارها از این بخش شهر بازدید کردند و تنها نتیجه آنها ارائه طرح رینگ چهارم ترافیکی بود، طرحی که تنها در حد طرح باقی ماند…
به گفته مدیران شهری طرح احداث رینگ چهارم ترافیکی از سال ۸۵ در شهرداری با همکاری استانداری مطرح شد، طی سالهای ۸۵ تا ۸۹ مطالعات نقشه برداری و دقیق سازی محل رینگ انجام شد و از سال ۸۹ نقشههای دقیق آن تهیه شد؛ طبق این طرح حدود ۵۰ کیلومتر از این رینگ در محدوده شهر اصفهان و مابقی در شهرهای اطراف از جمله خورزوق، شهر ابریشم، درچه، خمینیشهر، دولتآباد و برخی نقاط دیگر قرار دارد.
رینگ چهارم از زبان مردم
حجم این پروژه به قدری بالا است که هیچ مدیریتی زیر بار اجرای آن نمیرفت؛ اما با روی کار آمدن مدیریت شهری پنجم، شورای شهر و شهرداری عزم خود را جزم کرد تا این پروژه عظیم را از شرق اصفهان اجرایی کند تا بخش مهمی از مشکلات این محور حل شود و شهرنشینانی که سالها از نبود امکانات شهری در شرق اصفهان ناراضی بودند رنگ آرامش و توسعه را ببینند.
«سالها بود از مسئولان خواستیم فکری کنند و هر بار آمدند، بازدید کردند و رفتند؛ کامیونها خیلی زیاد از این مسیر رفت و آمد میکنند واقعاً رانندگی در جاده خاتون آباد لرزه بر جان آدم میاندازد» اینها بخشی از سخنان رضا حسینی از ساکنان محله اندوان است که هر روز باید مسیر خاتون آباد به سپاهان شهر را طی کند «خدا رو شکر این همه رفت و آمد ما نتیجه داد، کمی این مسیر سر و سامان گرفت، پل شهید سلیمانی که برای عید باز شد واقعاً به رفت و آمد ما کمک کرد، من هر روز باید از جاده خاتون آباد از لابه لای تریلیها و ماشینهای سنگین به میدان خوراسگان میرفتم تا خودم را به سپاهان شهر برسانم، واقعاً خیلی برایم سخت بود اما حالا خیلی راحت از پل شهید سلیمانی به سمت سپاهان شهر میروم دیگر نیازی نیست این مسیر پر از ترافیک با آن همه کامیون را طی کنم.»
جعفر باقری که هر پنجشنبه از جاده خاتون آباد برای زیارت اهل قبور به باغ رضوان میرود، میگوید: «از روزی که مادرم فوت کرد هر پنجشنبه به باغ رضوان میروم، واقعاً مسیر خیلی طولانی و ترسناکی پیش رو داشتم، موقع برگشت که ترافیک در میدان خوراسگان قفل میشد، خسته کننده بود اما بدتر از آن کامیونهایی بودند که میخواستند از ماشینها سبقت بگیرند واقعاً خیلی ترسناک بود.»
وی ادامه میدهد: «از اول عید که پل شهید سلیمانی راه اندازی شد، ترافیک خیلی کم شده است ماشینهای سنگینی که از شرق و جاده خاتون آباد وارد میشوند دیگر مجبور نیستند از میدان خوراسگان دور بزنند و مستقیم از روی پل به سمت سپاهان شهر میروند، خدا رو شکر جاده خیلی ایمن شد.»
نادر کیوانداریان کامیون داری است که خاطره تلخی از جاده خاتون آباد دارد: «هفت سال پیش با برادرم که شریکم بود از تهران به شیراز مصالح جا به جا میکردیم همیشه باید از جاده خاتون آباد به سمت جاده شیراز میرفتیم، یک روز که برادرم پشت فرمان بود در این جاده با یک موتوری برخورد کردیم و راننده موتور که یک جوان ۲۰ ساله بود فوت کرد، واقعاً این جاده خیلی باریک بود و موتوری سرعت خیلی بالایی داشت که به کامیون ما برخورد کرد، خانواده این پسر رضایت دادند اما عذاب وجدان هنوز با برادرم هست و از آن روز دیگر نمیتواند رانندگی کند.»
وی ادامه میدهد: «پارسال شغلم را عوض کردم و یک سالی بود که از این مسیر نیامده بودم، اما فروردین یک بار برایم فراهم شد که به شیراز بروم، به اصفهان که رسیدم تمام غصهها و خاطرات تلخ هفت سال پیش عذابم میداد که پل روگذری که انگار اسمش آفتاب بود را دیدم و به راحتی از آن عبور کردم وقتی به جاده خاتون آباد رسیدم، دیدم که در جاده کارگران مشغول کارند خیلی خوشحال شدم که بالاخره فکری برای این جاده کردند، داشتم فکر میکردم که خودم را برای ترافیک روبروی کارخانه قند آماده کنم که با چند پل روگذر و زیرگذر روبرو شدم، واقعاً تعجب کردم که چند پل در این زمان کم ساخته شده است مسیر خیلی برایم کوتاه شده بود و اصلاً در ترافیک ماشین معطل نشدم.»
مسیر رینگ چهارم ترافیکی
طبق طرح مسیر رینگ چهارم، ۷۸.۲ کیلومتر است که شامل ۲۳ تقاطع غیر همسطح اصلی در محل عبور از جادههای مهم و ۷ ایستگاه پل بزرگ است. این حلقه در انتهای کمربندی شرق در مجاورت کارخانه قند با احداث مجموع پلها و تقاطع غیر همسطح شهید سلیمانی آغاز شده و منطبق بر خیابان شهید خاتونآبادی به سمت شمال امتداد یافته و با گذر از بزرگراه شهید اردستانی (تقاطع غیر همسطح آفتاب) خیابان آیتالله غفاری و خیابان بعثت به شمال ورزشگاه نقش جهان در کیلومتر دو به بزرگراه معلم میرسد. پس از عبور از میدان استقلال منطبق بر خیابان لوله در غرب اصفهان در کیلومتر ۴ با خیابان آتشگاه ادامه یافته به سمت جنوب اصفهان حرکت میکند. با گذر از اراضی درچه و اتوبان ذوبآهن پس از عبور از شهر ابریشم، در کیلومتر ۵۵ گذر جنوب و جنوب غربی از جنوب با سپاهانشهر منطبق میشود. با عبور از اراضی سیتیسنتر در کیلومتر ۶۳ کمربندی جنوب شرق و شرق اصفهان از جوار مرکز همایشهای بینالمللی، سایت جدید نمایشگاه بینالمللی، شهر رویاها و میدان مرکزی میوه و ترهبار گذشته و در محل پروژه شهید سلیمانی یک حلقه کامل ترافیکی را تشکیل میدهد.
۵ اولویت رینگ چهارم
معاون عمران شهری شهردار اصفهان در این باره میگوید: با توجه به مشکلات ترافیکی شرق اصفهان احداث مسیر رینگ چهارم از شرق اصفهان آغاز شد و مسیر به پنج اولویت تقسیم بندی شد، اولویت نخست حد فاصل کیلومتر صفر تا نهم است.
معاون عمران شهری شهردار اصفهان ادامه میدهد: پروژه مجموعه پلها و تقاطع غیر همسطح شهید سلیمانی در کیلومتر صفر قرار دارد که با احداث این پروژه از ورود کامیونها به محدوده داخل شهر جلوگیری شده و ترافیکی که از سمت میدان ارغوانیه به سمت محدوده منطقه ۱۵ سرازیر میشد به طور چشمگیری کاهش یافته است
مظفر پروژه شهید سلیمانی را یکی از بزرگترین پروژههای شهری کشور میداند و میگوید: این پروژه با بهره گیری از تکنولوژیها و طراحی نوین در مدت زمان ۲۰ ماه اجرایی شد که این یک اقدام قابل تقدیر و ستودنی است؛ در این پروژه تمام تأسیسات شهری از جمله آب، برق، گاز و تلفن در مقیاس کلان جا به جا شده است.
وی با بیان اینکه برای اجرای این ابر پروژه ۲۰۰ هزار مترمربع آزادسازی مسیر انجام شده است، اضافه میکند: پروژه مجموعه پلها و تقاطع غیر همسطح شهید سلیمانی یکی از بزرگترین پروژههای اجرا شده شهرداری اصفهان در سالهای اخیر است؛ از نظر شکل سازه و معماری برای آن ۱۲ ستون V شکل برای اولین بار در ایران طراحی و اجرا شده و ترافیک شرق شهر اصفهان با اجرای این پروژه به طور چشمگیری کاهش یافته است.
معاون عمران شهری شهردار اصفهان اظهار میکند: عملیات اجرایی کیلومتر دو و نیم تا چهارم در مسیر جاده خاتون آباد به زودی آغاز خواهد شد و احداث حدفاصل کیلومتر چهارم تا هفتم این پروژه در مسیر این جاده در محدوده محله اندوان تا کنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
مظفر با بیان اینکه در حال حاضر از کیلومتر ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ پروژه رینگ چهارم در حال آزادسازی است، تصریح میکند: خوشبختانه در انجام مباحث اجرایی و فنی مشکلی نداریم، اما اجرای پروژه مستلزم انجام آزادسازیها و تأمین منابع مالی است که خوشبختانه مدیریت شهری اصفهان از پروژههای عمرانی حمایت بسیار خوبی داشته است.
وی خاطرنشان میکند: در انتهای مسیر رینگ چهارم در جاده خاتون آباد و روستای قهجاورستان، پل آفتاب و خیابانهای تابان و آسمان احداث شده است که معضل ۲۵ ساله تردد خودروهای سنگین و حوادث منجر به فوت شهروندان را رفع کرد.
معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه اولویت دوم پروژه رینگ چهارم از سمت جنوب غرب یعنی کیلومتر ۴۵ تا ۶۳ به طول ۱۸ کیلومتر است، ادامه میدهد: در محدوده تقاطع ذوب آهن با حلقه حفاظتی مجاور زندان مرکزی یک تقاطع غیر همسطح احداث میشود که برای آزادسازی مسیرهای مورد نیاز با دو ارگان سپاه و ارتش و با شهرداری ابریشم مذاکراتی انجام خواهد شد؛ کیلومتر ۶۳ تقاطع شهید دستجردی با رینگ چهارم در مقابل سیتی سنتر قرار دارد.
مظفر با بیان اینکه اولویت سوم رینگ چهارم از کیلومتر ۲۹ تا ۴۵ حدفاصل میدان استقلال تا اتوبان ذوب آهن در محدوده شهرهای درچه و خمینی شهر است، تصریح میکند: اولویت چهارم نیز از سیتی سنتر تا کیلومتر صفر (پروژه پل سردار سلیمانی) است که بسیاری از امور مربوط به آن انجام شده و در این مسیر تقاطع روشن دشت و یک تقاطع بر روی مسیر رودخانه احداث میشود.
وی ادامه میدهد: اولویت پنجم رینگ چهارم شهر اصفهان از کیلومتر نهم تا بیست و نهم در محدوده شهرهای دولت آباد و خورزوق و مناطق هفت و ۱۲ شهرداری قرار دارد که امیدواریم با برنامهریزی های انجام شده و همکاری شهرداریهای شهرهای همجوار شاهد احداث رینگ چهارم در کمترین زمان باشیم.
معاون عمران شهری شهردار اصفهان تاکید میکند: با احداث پروژه رینگ چهارم از ترافیک سنگین شرق اصفهان به ویژه در روزهای پایانی هفته جلوگیری شده و شهرداری علی رغم تمام مشکلات اقتصادی، کرونایی و کاهش منابع درآمدی پروژههای بزرگی را در شهر اجرا کرده که بسیاری از آنها در مقابل دیدگان شهروندان قرار ندارد.
گزارش از اعظم زمانی، سرویس کلانشهر
نظر شما