به گزارش خبرنگار ایمنا، نصیر ملت امروز (یکشنبه) در یکصد و هفتاد و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: اعضای شورا برای اینکه بتوانند در فرایندها و بهبود عملکردها اصلاح ایجاد کنند، نقطه نظرات خود را در قالب یک طرح تهیه کرده و پس از تصویب آن را برای شهرداری الزامآور میکنند.
وی افزود: در دوره پنجم طرحهای زیادی در بخشهای مختلف توسط اعضا و کمیسیونهای شورای شهر اصفهان تهیه و تصویب شد که بخشی از اینها عملیاتی شده و مورد استفاده قرار گرفت اما بخشی دیگر به دلایل مختلف مسکوت مانده و توقف این طرحها مطمئناً میتواند برای شهر و شهروندان زیانهای جدی داشته باشد.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: این طرحها بر اساس آسیبشناسی در بخشهای مختلف تهیه شد و اجرای درست آن میتوانست ایراداتی که سالیان سال در بخشها و فعالیتهای مختلف شهرداری وجود داشته را رفع کرده و بهبود ببخشد که نتیجه آن خدمت رسانی روانتر، راحتتر و بهینهتر به شهروندان است.
وی تاکید کرد: بعضی از این طرحها هرکدام بین یک تا سه سال از تصویب آن گذشته است ولی کماکان در پیچ و خمهای بروکراتیک و اداری متوقف شده و نتوانسته اثربخشی لازم را داشته باشد.
ملت خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته در شهرداری اصفهان به راحتی اولویت بندی انجام میشد که این اولویتبندیها موجب تغییر سرانه خدماتی میشد و آن را به شدت کاهش میداد.
وی تصریح کرد: به همین دلیل ما ضعف جدی در ارائه خدمات مختلف در شهر اصفهان داریم که طرح "اصلاح فرایند اولویت بندی کاربریهای خدماتی شهر اصفهان" میتوانست کاربریهای خدماتی را به اعتبار و استناد جمعیت شهر تعریف و سرانههای منتج از آن را برای خدماترسانی بهینه عملیاتی کند.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: طرح دیگر "ایجاد وحدت رویه و دقیقسازی محاسبات تفکیک اراضی شهرداری" بود؛ تفکیک اراضی یکی از معضلات شهرداری است که با سلایق مدیران مختلف مناطق یا یک مدیر در پروندههای مختلف دچار تفاوت میشود، این نگاههای متفاوت موجب از دست رفتن منافع شهرداری و مردم شده و این برخورد متفاوت، حاکمیت عدالت را از بین میبرد اما با این طرح میتوانستیم مشکل را حل کنیم که هنوز نتیجهای از آن دیده نمیشود.
وی اظهار کرد: سند جامع زیباسازی و سند گردشگری شهرداری اصفهان از الزامات شورای برای شهرداری بود که به نتیجه نرسید.
ملت ادامه داد: طرح "مدیریت جامع زنجیره تأمین اقلام مصرفی فضای سبز شهر اصفهان" برای جلوگیری از ریخت و پاشها، اسراف، تضییع منافع شهرداری تصویب شد تا به جای این که ۱۵ منطقه شهرداری جداگانه خریدهای فضای سبز و اقلام مورد نیاز خود را انجام دهند بتوانند با تعریف زنجیره تأمین جهت صرفه جویی در اقلام مختلف گام بردارند اما هنوز این طرح عملیاتی نشده است.
وی ایجاد ارزش افزوده اقتصادی از مجتمعهای ایستگاهی مترو را دیگر طرح روی زمین مانده شورای پنجم دانست و گفت: اگر این طرح اجرا میشد به جای آن که در قالب عوارض نوسازی از مردم برای توسعه مترو کمک بگیریم، خود ایستگاههای مترو میتوانست ظرفیت این را داشته باشد که چند برابر این اعداد و ارقام برای شهرداری منافع ایجاد کند اما ضعف در برخورد با این منابع ارزشمند موجب شده این امکان از دست شهرداری برود.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: مواردی که در میان طرحهای مصوب به هر دلیل متوقف شده، باید هرچه سریعتر به چرخه اجرا درآید. مطمئناً پشت هرکدام از این طرحها، بررسی و مطالعات و امکان دفاع جدی وجود دارد و اجرای هرکدام میتواند در بخش مربوط به خود تحولی ایجاد کند و نیاز است به صورت جدی اجرای آن پیگیری شود.
وی تاکید کرد: ابلاغ موضوعات مربوط به سازمان زیباسازی توسط شهرداری با وظیفه سازمان زیباسازی مغایرت دارد و قطعاً سیاست گذاری در این رابطه با سازمان زیباسازی است که اجرای بهتر الزامات و پروژهها را به دنبال دارد.
ملت گفت: اگر قرار باشد هر کس بر اساس سلیقه خود به این موضوع ورود کند شهری مثل اصفهان نمیتواند پذیرای این نگاه باشد و نیاز است که در این تصمیم بازنگری شود. اگر چنین چیزی صحت داشته باشد جای نگرانی است.
وی با تاکید بر لزوم ایجاد امکان نظارت بر فعالیتهای مالی سازمانهای شهرداری برای اعضای شورای شهر، افزود: باید هم شهرداری مرکزی از ریز اقدامات سازمانها اطلاع کامل داشته باشد هم اعضای شورای شهر از آن مطلع باشند.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: باید هر چه سریعتر نواقص ورود به سیستمها رفع شده و امکان لینک کردن سیستمهای مالی وجود داشته باشد چون نظارت از جمله وظایف اصلی شورا است و باید بتوانیم بر اساس ذات وظایف و اختیارات شورا عمل کنیم.
نظر شما