به گزارش ایمنا، به طور کلی استفاده چشمگیر از ایموجیها در جهان، ارتباط وسیعی با احساسات دارد. در تحقیقی که توسط شرکت تولیدکننده نرم افزار «سوئیفت کی» انجام شد، بیش از یک میلیارد داده متنی کاربران به ۱۶ زبان مختلف، تحلیل شد. جالب است که سه طبقه بالایی ایموجیها همگی به ابراز احساسات مرتبط بودند. شش صورتک شاد که شامل چشمکها، بوسهها، لبخندها و خندهها میشوند، بیش از ۴۵ درصد از کل ایموجیهای استفاده شده است، صورتکهای ناراحت (از جمله صورتکهای خشمگین) ۱۴ درصد از این مقدار و ایموجیهای قلب از هر رنگی از جمله ایموجی قلب شکسته، تنها ۱۲ درصد را به خود اختصاص دادند.
بیش از ۷۰ درصد استفاده ایموجی ها، مستقیماً به نوعی ابراز احساسات مرتبط است. این نتایج نشان میدهد، ایموجیها ابزاری قدرتمند برای بیان احساسات است که بنا بر گزارش کاربران، آنها را قادر میسازد در گفتگوهای دیجیتال به شکل بهتری با دیگران ارتباط برقرار کنند. استفاده از ایموجیها به پدیدهای جهانی تبدیل شده است. روزانه بیش از شش میلیارد ایموجی میان انسانها در شبکههای اجتماعی رد و بدل میشود و نفوذ آنها از نفوذ زبان انگلیسی در جهان بیشتر شده است.
شکلکها در ارتباطات دیجیتال، نقش زبان بدن را بازی میکنند. براساس یک برآورد، در تعاملات روزانه ما با دیگران، فقط ۳۰ تا ۳۵ درصد از جنبههای اجتماعی محتوا و معنا برگرفته از زبان است و به طرز حیرت آوری ۷۰ درصد آن، از اشارههای غیرکلامی سرچشمه میگیرد. ابعاد بسیاری از ارتباطات غیرکلامی توسط «ری بردویستل»، انسان شناس آمریکایی مطالعه شده است. او چهرهای پیشگام در حوزه مطالعات ارتباطات غیرکلامی محسوب میشود. «بردویستل» رشته حرکت شناسی را نام گذاری کرد و بنیان نهاد.
این رشته به مطالعه نقش «حالات چهره، حرکات سر و دست، حالت بدن، طرز راه رفتن و حرکات قابل مشاهده بازو و بدن» در انتقال معانی اجتماعی میپردازد. او بر اساس یک تحقیق گسترده تخمین زده که ما میتوانیم ۲۵۰ هزار حالت مختلف چهره را تولید و شناسایی کنیم. از این منظر، شاید اتفاقی نباشد که ایموجی با آرایش حیرتآور خود از صورتکهای زرد که شامل انواع مختلفی از لبخندهای متغیر، صورتهای گیج، ناراضی، ناراحت و عصبانی میشود، برای ارتباطات بصری در گفتگوهای متنی تا این حد مناسب است.
نظر شما