به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران امروز (چهارشنبه) در مراسم آغاز عملیات احداث نخستین قطعه از بلندترین خط متروی کشور، اظهار کرد: میدانید اهمیت حمل و نقل عمومی به ویژه حمل و نقل عمومی انبوهبر برای کلانشهرها بسیار بالاست. از سال ۱۳۶۳ و خیلی قبل از آن یعنی سال ۱۳۵۴ که شرکت راه آهن شهری تهران و حومه تأسیس شد ۴۶ سال میگذرد.
وی ادامه داد: در طول این سالها ۲۳۰ کیلومتر مترو ساخته شده است یعنی متوسط سالی پنج کیلومتر که اگر ما این حرکت را دو برابر میکردیم یعنی سالی ۱۰ کیلومتر میساختیم اکنون شبکه کامل مترو بر اساس طرح جامع حمل و نقل ریلی تهران یعنی در حدود ۴۶۰ کیلومتر خط مترو با دویست و پنجاه و اندی ایستگاه ساخته میشد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: همانطور که پیش میرویم و به علائم حیاتی کشور نگاه میکنیم که یکی از آنها پروژههای مربوط به مصرف انرژی و شدت انرژی است، میبینیم که پروژههایی از این دست (افتتاح خطوط مترو) در راستای کنترل آلودگی هوا، کاهش اثرات محیط زیستی، صرفهجویی کلان در وقت مردم و صرفهجویی در سوخت اثر گذار است و اصولاً این نوع پروژهها به پروژههای توسعه پایدار معروف هستند چرا که به هیچ وجه برای آیندگان مسئله ایجاد نمیکنند در حالی که خیلی از پروژهها بعضاً پنج یا ۱۰ درصد و یا حتی ۶۰ تا ۷۰ درصد اثرات مخرب محیط زیستی دارند لذا هیچ مخالفتی با اجرای پروژههایی نظیر افتتاح خطوط مترو وجود ندارد و هزینه کردن در آن برای آینده کشور و مردم بسیار خوب است.
هاشمی افزود: در دوران چهار سال شورای پنجم همانطور که بارها اعلام شد یکی از اولویتها رونق حمل و نقل عمومی و کنترل آلودگی هوا بوده است لذا در این راستا بیش از ۲۶ ایستگاه مترو که چند روز آینده ۴ ایستگاه دیگر به آن افزوده میشود افتتاح شده است یعنی در این مدت ۳۰ ایستگاه مترو افتتاح شده که عدد قابل قبولی است.
هاشمی اظهار کرد: هر چند این پروژهها در طول و روند فعالیت سالهای گذشته انجام میشود اما باید گفت که طی این ۴ سال طول خطوط مترو اضافه شده نیز بالغ بر ۴۰ کیلومتر بوده است که البته نزدیک به ۲۰ کیلومتر باز افتتاح بوده که برای این موارد نیز هزینه زیادی شده است تا به سطح استاندارد برسد لذا شورا و به ویژه کمیسیون عمران و حمل و نقل از این حرکت انجام شده در دوران آقای حناچی رضایت دارد.
وی افزود: یکی از مشکلات و خلأهایی که وجود داشت و خود من از بدو ورود به شورا تذکر دادم لزوم استفاده از دستگاههای حفار اتوماتیک بوده که در گذشته خود من پیگیری کردم تا پیمانکاران این دستگاهها را خریداری کرده و در احداث خطوط مترو استفاده کنند به گونهای که دو دستگاه از آنها توسط قرار گاه خاتم در خط ۷ به کار گرفته شد، یک دستگاه در خط ۶ توسط شرکت آهاب به کار گرفته شد که تونل خط ۶ به اتمام رسید، یک دستگاه هم در خط ۳ توسط شرکت سابیر بینالملل به کار گرفته شد که بعد از اتمام تونل در بخش توسعه جنوبی خط ۶ تا حرم حضرت عبدالعظیم به کار گرفته شده که این قطعه نیز به پایان رسیده است.
رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: البته یکی از این دستگاهها در تونل مترو اسلامشهر به کار گرفته شده که جای شکر دارد ولی با این حال ۳ دستگاه حفار مکانیزه بیکار مانده و یکی از آنها امروز در همین عملیات احداث خط ۱۰ به کار گرفته میشود و تقاضای من این است که دو دستگاه دیگر نیز در همین سه، چهار ماه باقی مانده از عمر مدیریت شهری در پروژههای اولویت دار به کار گرفته شوند.
هاشمی ادامه داد: در اصول مهندسی خطوط مترو یکی از عواملی که سبب مسافرخیزی میشود ساخت انشعابات است؛ اگر خطی برای جابجایی یک میلیون مسافر طراحی شود در ابتدا تنها میتواند ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار مسافر را جابجا کند و لذا باید با روشهایی موجبات افزایش جابجایی مسافر را فراهم آورد. یکی از روشها تی او دی است و یکی از روشها نیز ایجاد آنتنها یا انشعاب برای خطوط اصلی است، به عنوان مثال در خط ۳ به سمت نیاوران یک انشعاب باید ساخته شود یا در خط یک به سمت ولنجک که امیدواریم در این مدت باقی مانده از دستگاههای حفار مکانیزه در ساخت این انشعابات بهره گرفته شود. لذا ساخت انشعابات در انتهای خطوط باعث افزایش تعداد سفر به مقدار بسیار زیاد خواهد شد.
هر سال ۱۰ کیلومتر به طول خطوط مترو اضافه شد
همچنین پیروز حناچی شهردار تهران در این مراسم گفت: خوشحالم که در منطقه ۲۲ به یکی از وعدهها، عمل میکنیم و یکی از خلأها و مشکلات این منطقه را حل میکنیم. این منطقه در سالهای اخیر توسعه زیادی حتی بیشتر از طرح مصوب داشته است و متناسب با آن فکری برای حمل و نقل عمومی و دسترسی جمعیت به سایر نقاط شهر نشده است نتیجه این است که شریانهای ارتباطی موجود مثل همت و حکیم در ساعات شلوغی عملاً قفل میشوند.
وی ابراز امیدواری کرد که با احداث این خط ترافیک شمال تهران به موازات بزرگراه شهید همت و شهید زینالدین تعدیل شود و افزود: یکی از تبعات اجرای این خطوط این است که بسیاری از تراکمهای جمعیتی که در نقاط دیگر مترو مثل ایستگاه صادقیه تعدیل میشود.
حناچی ادامه داد: در این دوره به طور متوسط ۱۰ کیلومتر در سال به طول خطوط مترو اضافه شد و علاوه بر زحماتی که در دورههای قبل بود تلاش کردیم این حرکت عقب نیفتد هر چند که شرایط اقتصادی ما به شدت حاد بود و مشکلات ناشی از تحریم ظالمانه و کرونا پیش آمده بود اما همواره دو موضوع اصلی یعنی رفع ترافیک و آلودگی در دستور کار شهرداری بوده است البته اعتقاد داریم که حمل و نقل عمومی تهران موضوعی حاکمیتی است و به اندازه اهمیت آن مورد پشتیبانی دولت قرار نگرفته است.
شهردار با تاکید بر لزوم اتصال شهرهای اقماری تهران به مترو گفت: به هشتگرد وصل شدیم پرند را در دستور کار داریم و ایستگاه فرودگاه امام به زودی به پرند متصل خواهد شد و این اتفاق مطمئناً بهرهوری مترو را بالاتر میبرد.
وی ادامه داد: ۳۰ ایستگاه مترو تا انتهای دوره به بهره برداری میرسد و هر ایستگاه ظرفیت پذیرش بیش از ۳۰ هزار مسافر را به شبکه حمل و نقل ریلی اضافه میکند البته در توسعه مترو نقطه بحرانی تأمین واگن است و الان به اندازه ظرفیت زیرساختهایمان واگن نداریم و این باید به شکل سریع حل شود.
هزینه ۴۰ هزار میلیارد تومانی در ۴ سال گذشته برای مترو
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم گفت: امروز برخلاف برخی شایعات که میگفتند اقدامی در این دوره مدیریت شهری در زمینه توسعه و تجهیز مترو اتفاق نیفتاده است باید بگویم خطوط مترو تهران سالانه ۱۰ کیلومتر توسعه یافته و تکمیل شده که برای این منظور رقمی بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال هزینه شده است.
وی ادامه داد: در چهار سال ۴۰ کیلومتر احداث خطوط، شامل تکمیل خطوط نیمه کاره و توسعه خطوط دیگر را داشتیم و ۳۰ ایستگاه را به بهرهبرداری رساندیم که برای هر ایستگاه ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و هر کیلومتر خط مترو با تجهیزات نیز حدود هزار میلیارد تومان هزینه در بر داشته است که این یعنی ۴۰ هزار میلیارد تومان در چهار سال گذشته برای این منظور هزینه شده است.
علیخانی افزود: این اقدامات نشان میدهد اولویت اول شورای پنجم توجه به توسعه مترو و حمل و نقل عمومی بوده که این مسئله در کاهش ترافیک، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا و صرفهجویی در وقت مردم تأثیر بسزایی دارد.
نظر شما