به گزارش ایمنا، مهدی عسگرپور در ابتدای این نشست، گفت: شیوع ویروس کرونا شرایط متفاوتی را در جهان به وجود آورد و برگزاری جشنوارههای سینمایی نیز به دلیل همین مساله با تغییرات بسیاری مواجه شد. طی یک سال گذشته جشنوارههای جهانی زیادی دستخوش تغییرات شدند و برخی برگزار و بعضی دیگر برگزار نشدند، بخشی نیز به صورت دوگانه و به صورت مجازی و فیزیکی برگزار شدند.
دبیر سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، افزود: وقتی از جشنوارههای سینمایی میگوئیم معمولاً چند جشنواره خاص به ذهنمان میآید و فکر میکنیم نبض سینما در دست همین چند رویداد است.
وی با بیان اینکه جشنواره جهانی فجر اولین جشنوارهای بود که با کرونا مواجه شد، گفت: قرار بود در پایان فروردین سال گذشته جشنواره جهانی برگزار شود. تقریباً تا اواخر اسفند سال قبل مترصد بودیم که جشنواره را برگزار کنیم. آن موقع میگفتند تا خرداد موضوع مرتفع میشود و میتوان جشنواره را برگزار کرد. در وهله اول بحث تعویق جشنواره مطرح شد، البته دلیل دیگری هم داشتیم و آن نسبت جشنواره ما با فیاپف بود.
عسگرپور افزود: اساساً برگزاری جشنوارههای سینمایی در فروردین و اردیبهشت سال گذشته در همه جای جهان دچار تحول شد. سعی کردیم جشنواره جهانی فجر را به خرداد موکول کنیم، چون وضعیت کرونا مجهول بود. در قدمهای بعدی مشخص شد با یک شرایط ناشناخته مواجه هستیم و دورنمای مشخصی برای آن روشن نبود.
دبیر سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ادامه داد: ما اولین جشنوارهای بودیم که برگزاری را لغو کردیم. در این مسیر تجاربی را به دست آوردیم. قرار بود در نیمه اول سال جشنواره برگزار شود، اما عملاً شدنی نبود. چراکه غیر از جشنواره جهانی فجر به جشنواره ملی نیز نزدیک میشد و برای همین ترجیح دادیم سال گذشته جشنواره را لغو کنیم. البته ما تجارب جدیدی به دست آوردیم، پلتفرمهایی طراحی کردیم تا برخی فعالیتهای ما به شکل مجازی برگزار شود. ما از تجارب جشنوارههای دیگر هم استفاده کردیم. تعدادی از رویدادهای جهانی با تغییر در زمان، برگزار شد. برخی دیگر هم به شکل فیزیکی و برخی هم به شکل ترکیبی برگزار شد.
عسگر پور، گفت: انتخاب فیلمهای جشنواره و کارهای دیگر در قالب دبیرخانه دائمی انجام میشود. چراکه انتخاب فیلم از کشورهای مختلف پارامتر یکمجهولی نیست، همه جشنوارهها در طول سال، جریان کلی رویدادها و جشنوارههای دیگر را رصد میکنند. از حدود دو سال و اندی پیش به این طرف، همکاران ما در ستاد جشنواره کار انتخاب فیلم را انجام میدادند. برخی از فیلمهایی که برای سال گذشته انتخاب شده بودند و عملاً دیگر غیرقابل استفاده بودند. چون یا اکران شده بودند یا در جشنوارههای دیگر حضور پیدا کردند، به همین دلیل سیکل دیگری را پیگیری کردیم و در قالب آن بیش از هزار فیلم رصد شد.
وی همچنین افزود: بخشهایی از جشنواره مثل خیلی از جشنوارههای دیگر حذف شدند. همین اتفاق برای ما هم رخ میدهد. آن بخشهایی که متکی به حضور مهمانان است، یا به شکل مجازی باید برگزار میشد، یا بهطور کامل حذف میشد. امسال بازار فیلم که محل خوبی برای سینمای ایران و منطقه است، به شکل مجازی برگزار میشود. جشنواره جهانی فجر در منطقه جزو معدود جاهایی است که بقیه میتوانند از آن استفاده کنند. مهمترین تصمیم ما این بود که این بخش به شکل مجازی برگزار شود و مهمترین مسأله هم در این باره پلتفرم امن بود.
دبیر سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ادامه داد: حدود یک سال و نیم پیش، سر همین موضوع جشنوارهها به مسأله خوردند، پلتفرمی در جشنواره کن استفاده شد که «سیناندو» نام داشت. این پلتفرم برخی از مسائل خود را حل کرد و حالا بستری کاملاً امن است. ما با این پلتفرم به جمعبندی رسیدیم و برای این بخش ۶۰ پکیج را در نظر گرفتهایم و ۴۰۰ ظرفیت استفادهکننده هم خواهد داشت. نحوه استفاده از این پلتفرم کاملاً تخصصی است، اما مخاطبان عادی نمیتوانند به آن ورود کنند. بلکه مشخص است چه کسانی به آن ورود پیدا میکنند.
عسگرپور گفت: یکی دیگر از بخشهای جشنواره کارآگاههای آموزشی است، که آن را هم به شکل مجازی برگزار میکنیم. اساتید خوبی در این کارگاهها خواهیم داشت. در حالت عادی ممکن بود این اساتید نتوانند به ایران سفر کنند، اما حالا میتوانند بهصورت مجازی آموزش بدهند.
وی تأکید کرد: ما امسال مهمان خارجی نخواهیم داشت، اما درخواست زیادی داشتیم که افراد دوست داشتند به صورت فیزیکی بیایند. ترجیح دادیم مهمان به صورت فیزیکی نداشته باشیم.
دبیر سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در توضیح دیگر بخشهای سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، تصریح کرد: مشابه بخش مسابقه ایران و مسابقه بینالملل که برای سینمای بلند است، بخشهای فیلمهای کوتاه هم وجود دارد. «جام جهاننما» و «جشنواره جشنوارهها» که مربوط به فیلمهای مطرح و فیلمهایی است که به جشنوارههای خارجی رفتهاند هم برگزار میشود. بخش «مستند زیر ذرهبین» مربوط به سینمای مستند، نمایش فیلمهای مرمتشده را نیز خواهیم داشت. در این بخش ۱۰ فیلم بلند خارجی و ۴ فیلم ایرانی خواهیم داشت که عناوین آن را بعداً عنوان میکنیم. یکی از این فیلمها مجموعه مستندهایی از دهه ۲۰ ایران است. اولین فیلم رنگی که در کشور ما فیلمبرداری شده و آمریکاییها ساختهاند. در بخش سینمای ژانر که روی فیلمهای ژانر تمرکز میکنند، ۵ تا ۷ فیلم و بخش شاخههای زیتون هم فیلمهایی خواهیم داشت.
عسگر پور درباره کارگاههای این دوره از جشنواره توضیح داد: کارگردانی، موسیقی فیلم، تدوین و… موضوع کارگاهها را تشکیل میدهد، پردیس چارسو محل برگزاری خواهد بود که در این محل، نمایشگاه پوستر خواهیم داشت که شامل فیلمهای دهه ۶۰ و ۷۰ سینمای ایران خواهد بود. نکته مهم وجود گرافیستهای مطرح است. پوسترهایی هم برای فیلمهایی است که در کشور کوبا به نمایش درآمدند. چند گذر سینما هم خواهیم داشت که نام مکان آنها را بعداً میگوئیم که با همکاری شهرداری اتفاق خواهد افتاد.
وی افزود: یکی از موضوعات این دوره، تجربه استفاده از سالنهای روباز برای اکران است. پردیس چارسو فضایی را در طبقه بالایی دارد که به سینمای روباز اختصاص داده است. یک سالن سینمای کانون هم از سالهای دور، سینمای روباز بوده و از آن استفاده نمیشده است. در چارسو یک سالن دیگر هم داریم که رو باز نیست اما هوای خوبی در آن جریان دارد و میتوان از آن استفاده کرد.
نظر شما