به گزارش خبرنگار ایمنا، چندی پیش شیوه نامه برگزاری امتحانات نوبت دوم دانش آموزان در پایههای تحصیلی مختلف منتشر شد، با این حال همچنان سوالاتی برای دانش آموزان وجود دارد و برخی نیز از برگزاری حضوری امتحانات پایه نهم و دوازدهم در شرایط فعلی شیوع بیماری کرونا ابراز نگرانی میکنند.
ارزشیابی دانش آموزان دوره ابتدایی در قالب ارزشیابی کیفی -توصیفی و به صورت غیرحضوری انجام و نتایج باید حداکثر تا دهم خرداد ماه اعلام شود.
اما امتحانات دبیرستانیها طبق زمانبندی وزارت آموزش و پرورش از ۲۷ اردیبهشت ماه آغاز شده و تا ۲۴ خرداد به پایان میرسد و قرار است امتحانات پایه نهم و دوازدهم حضوری برگزار شود.
تعیین نمره اول تا ششمیها چگونه است؟
ارزشیابی در دوره ابتدایی، کیفی - توصیفی است و معلمان بر اساس شواهد و مستنداتی که در فرایند یاددهی - یادگیری جمعآوری کردهاند و همچنین بر اساس ارزیابیهای عملکردی که انجام میدهند، میتوانند نتایج ارزشیابی دانشآموزان را ثبت کنند.
با توجه به پایان سال تحصیلی در ۳۱ اردیبهشت، معلمان و مدیران مدارس فرصت دارند تا ۱۰ خرداد در دوره ابتدایی، نتایج نهایی را ثبت کنند.
حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام موارد فوق، در واکنش به برخی شایعات غیررسمی مبنی بر اینکه آموزش و پرورش از معلمان خواسته است که سخت نگیرند و همه را قبول کنند، میگوید: به هیچوجه درست نیست. همواره تأکید داشتیم که همه استانداردها در خصوص آموزش و ارزشیابی رعایت شود، چون به نفع دانشآموزان است که هم در سال گذشته رعایت شد و هم امسال به همین شکل است.
وزیر آموزش و پرورش نیز در این باره تاکید کرد: در ارزشیابیهای غیرحضوری، اختیار را به شورای مدرسه دادهایم و میتوانند از روشهای مختلفی برای سنجش پیشرفت دانشآموزان استفاده کنند. معلم مهمترین عامل ارزشیابی است و مهم این است به ارزیابی دقیقی از وضعیت تحصیلی دانشآموزان خودش برسد.
نحوه برگزاری امتحانات راهنماییها و دبیرستانیها
امتحانات در دوره متوسطه به دو شیوه حضوری و غیرحضوری برگزار میشود. در بندهایی از دستورالعمل ابلاغی «نحوه برگزاری ارزشیابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی نوبت دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹» که هفته گذشته منتشر شد آمده است: در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی، فراهم باشد، ارزشیابی دانش آموزان مطابق آئین نامههای مربوط و مجوز ستاد کرونا و رعایت شیوه نامههای بهداشتی انجام خواهد شد.
در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی فراهم نباشد، ارزشیابی دانشآموزان مدارس روزانه دورههای اول و دوم متوسطه به استثنای پایه نهم و دوازدهم به صورت غیرحضوری و با مسئولیت معلم و نظارت مدیر مدرسه انجام میشود.
طبق برنامه زمانبندی، امتحانات از ۲۷ اردیبهشت آغاز و تا ۲۴ خرداد به اتمام میرسد.
چرا در چنین شرایطی آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات «حضوری» نهمیها و دوازدهمیها تاکید میکند؟
احتمال تأخیر در برگزاری زمان امتحانات
وزیر آموزش و پرورش در آخرین اظهار نظر خود پیرامون برگزاری امتحانات و نگرانیهایی که در این زمینه به ویژه برای برگزاری حضوری امتحانات نهم و دوازدهم وجود دارد گفته است که «اصرار داریم که امتحانات پایه نهم و دوازدهم حضوری برگزار شوند. این سوال مطرح شده است که "چرا در چنین شرایطی روی امتحانات حضوری تکیه میشود؟ " ما به طور قطع بدون هماهنگی با ستاد ملی کرونا و رعایت ملاحظات، سفارشها و پروتکلهای بهداشتی کاری انجام نخواهیم داد. این کار زمانی انجام میشود که با مسئولین بهداشت هماهنگ شده باشد و از این جهت نگرانی وجود ندارد».
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش این کار به خاطر خود دانش آموزان انجام میدهد، زیرا امتحانات این دو پایه امتحانات تأثیرگذاری است و در آینده شغلی و تحصیلیشان اثرگذار است و اگر غیرحضوری باشد احتمال تضعیف حقوق وجود دارد و نگرانیهایی پیرامون همسانی نمرهدهی و سنجش تحصیلی دانش آموزان ایجاد میشود. باید امتحانات یکسانی برگزار و مطمئن باشیم حق هیچ دانشآموزی تضعیف نمیشود.
حاجی میرزایی تاکید کرد: اگر در زمان اعلام شده از سوی ستاد کرونا اجازه برگزاری امتحانات حضوری داده نشود، ممکن است امتحانات به تأخیر بیفتد اما مصر هستیم حضوری باشد.
بارمبندی و طراحی سوالات امتحان نهایی
اما درباره بارمبندی و طراحی سوالات امتحان نهایی، عباس سلطانیان، مدیر کل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش، گفت: بارمبندی در وضعیت قرمز در همه جای کشور ملاک طراحی سوالات است. با توجه به اینکه امتحانات نهایی یک بار در سال برای همه کشور برگزار میشود و وضعیت مناطق مختلف استانها با همدیگر متفاوت بوده است، به استناد نامه سازمان پژوهش برای مرکز سنجش آموزش وزارتخانه، ملاک طراحی سوالات، برنامه درسی و بارمبندی «وضعیت قرمز در شرایط همه گیری بیماری کرونا» است.
وی افزود: دانشآموزان میتوانند بارمبندی و حذفیات کتاب درسی را از سایت مرکز سنجش و یا سازمان پژوهش ملاحظه کرده و با کسب آمادگی در امتحانات شرکت کنند.
در روزهای گذشته مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش نیز در «شیوه نامه برگزاری امتحانات نهایی» که به استانها ابلاغ کرد به همین موضوع اشاره و تصریح کرده است که سوالات امتحانات نهایی پایه دوازدهم براساس برنامه درسی و بارمبندی وضعیت قرمز در شرایط همه¬ گیری بیماری کرونا، طراحی میشوند، همچنین؛ برنامه درسی دوره دوم متوسطه در وضعیت قرمز، بارمبندی دروس و برنامه امتحانات در پایگاه اطلاع رسانی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به نشانی www.aee.medu.ir قابل مشاهده است.
چند نکته تکمیلی درباره نحوه برگزاری امتحانات
بر اساس مصوبه ۹۷۷ شورای عالی آموزش و پرورش که در ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ برای سال تحصیلی جاری و سالهایی که ممکن این شرایط وجود داشته باشد تحت عنوان شرایط ارائه خدمات آموزشی ویژه در صورت بیماریهای همهگیری یا فراگیر به تصویب رسیده است، همه فعالیتهایی که در سال تحصیلی باید انجام شود از جمله چگونگی برگزاری امتحانات، مشخص شده است.
خسرو ساکی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش بااشاره به مصوبه مذکور گفت: برای پایان سال تحصیلی، بر اساس همین مصوبه، بناست در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانشآموزان در برخی مناطق وجود داشته باشد، امتحانات با اخذ مجوز از ستاد مدیریت کرونا در آن منطقه با رعایت پروتکلهای بهداشتی به صورت حضوری برگزار شود.
مروری بر اظهارات رئیس مرکز سنجش درباره روند برگزاری امتحانات:
- در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانشآموزان میسر نباشد، امتحانات همه پایههای تحصیلی به استثنای پایههای نهم و دوازدهم به صورت غیر حضوری خواهد بود.
- پایههای نهم و دوازدهم به دلیل تأثیری که در سرنوشت تحصیلی بعدی دانشآموزان دارد در هر شرایطی طبق این مصوبه حضوری است. در تمام مناطق آبی، زرد، نارنجی و قرمز کرونایی، امتحانات پایههای نهم و دوازدهم حضوری است.
- امتحانات سایر پایهها در شرایط زرد، نارنجی و قرمز غیر حضوری است. در مناطق آبی کرونایی همه امتحانات حضوری است. البته شرایط امتحانات متناسب با نظر ستاد کرونا استان و شهرستانهاست و هر وضعیتی که در زمان امتحانات از سوی ستادهای مدیریت کرونای شهرستانها اعلام شود، مبنای برگزاری امتحانات قرار میگیرد.
- در پایه نهم در شرایطی که وضعیت مناطق استان یکسان باشد، سوالات به صورت استانی بر مبنای وضعیت قرمز و طی دستورالعملی که از سوی سازمان پژوهش درباره محتویات و حذفیات کتابها منتشر شده است، طرح شده و به صورت مدرسهای اجرا میشود. منظور از مدرسه این است که اگر مدرسه یک کلاس پایه نهم با ۳۰ دانشآموز دارد، برای آن ۳۰ دانشآموز با رعایت پروتکلهای بهداشتی مثل رعایت فاصله اجتماعی، فاصله ۲ متری صندلیها و تهویه مناسب، امتحان برگزار میشود.
- درباره دروس عملی رشتههای هنرستانی؛ دروس شایستگیهای فنی و استانداردهای مهارت شاخه کاردانش و فنی و حرفهای و کارورزی، آموزش و ارزشیابی توأم با هم هستند و تا ۱۵ مرداد فرصت دارند که هر زمان ستاد کرونا اجازه دهد هم آموزش و هم ارزشیابی انجام میگیرد.
- امتحانات پایه دوازدهم الزاماً حضوری برگزار میشود. البته زمان ممکن است به تعویق بیفتد اما حضوری است و متناسب با نظر ستاد کرونا برگزار میشود.
در حالی که استانداردها و شیوه نامه برگزاری امتحانات و ارزشیابیهایی نهایی ابلاغ و جزئیاتی از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام شده است، همچنان اولیا و دانش آموزان بسیاری به ویژه در پایه نهم خواستار برگزاری غیرحضوری امتحانات به علت وضعیت نامساعد کشور از حیث شیوع بیماری کرونا هستند.
نگرانی از برگزاری حضوری امتحانات پایانی در سال گذشته
موضوعی که در سال گذشته نیز به کرّات مطرح شده بود و به نظر میرسد وزارت آموزش و پرورش باید طی بیش از یک سال گذشته تمهیدات جدیدی برای برگزاری امتحانات میاندیشید تا ضمن انجام سنجشی با استانداردهای کیفی لازم و به دور از هرگونه تقلب و سوءاستفادههای احتمالی، متضمن حفظ سلامت دانش آموزان نیز باشد.
در این میان پیشنهاداتی به آموزش و پرورش درباره امتحانات آخر سال میشود که از آن جمله میتوان به توییت اخیر محمد مهدی زاهدی، نماینده مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که نوشته است «با توجه به شرایط فعلی ویروس کرونا و نگرانی به حق خانوادهها از سلامتی فرزندان، انتظار میرفت وزارت آموزش و پرورش در طول ۱۴ ماه گذشته نسبت به استقرار یک پلتفرم برگزاری آزمون استاندارد اقدام میکرد تا امکان برگزاری آزمونها به صورت حضوری و غیرحضوری فراهم شود.»
تجمعات دانشآموزان برای اعتراض به برگزاری حضوری امتحانات پایانی
معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان با تاکید براینکه برگزاری امتحانات حضوری در پایه نهم و دوازدهم تصمیم ملی است، گفت: دانش آموزان میگویند با برگزاری امتحانات مجازی سلامت مان در خطر است، درحالی که شرکت در تجمع بدون ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی خطر بیشتری برای سلامت آنها دارد.
محمدرضا ناظم زاده با اشاره به اینکه براساس مصوبه ۹۹۷ شورای عالی آموزش و پرورش موظف به برگزاری حضوری امتحانات پایان سال تحصیلی در پایه نهم و دوازدهم هستیم، اظهار کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا نیز مجوز برگزاری امتحانات حضوری در این دو پایه تحصیلی را داده است.
پروتکلها رعایت شود، برای دانشآموزان مشکلی پیش نمیآید
وی با بیان اینکه از تابستان سال گذشته به همه دانش آموزان و خانوادههایشان اطلاع رسانی شده بود که امتحانات پایه نهم و دوازدهم در هر شرایطی حضوری است، گفت: برگزاری امتحانات حضوری در این دو پایه موضوعی نیست که به تازگی اعلام شده باشد، ضمن اینکه ملزم به برگزاری امتحانات حضوری هستیم، ولی این اطمینان خاطر را به همه دانش آموزان و خانوادهها میدهیم که با هماهنگی با مراکز بهداشتی، پروتکلهای بهداشتی به طور کامل اجرا میشود و هیچ مشکلی برای دانش آموزان به وجود نمیآید.
معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش استان با اشاره به پیش بینی اتاقهای ایزوله در حوزههای امتحانی برای دانش آموزانی که ممکن است مشکل خاصی داشته باشند، افزود: در شرایط عادی ۲۹۰ حوزه امتحانی داشتیم که در حال حاضر به ۵۰۰ حوزه افزایش داده ایم تا تعداد دانش آموزان در هر حوزه کمتر باشد و بتوانند با حفظ فاصله گذاری اجتماعی در امتحانات شرکت کنند.
تجربه سال گذشته در برگزاری امتحانات پایان سال
وی تجربه برگزاری امتحانات حضوری پایه نهم و دوازدهم در شرایط قرمز کرونایی را یادآور شد و گفت: سال گذشته با رعایت پروتکلهای بهداشتی مشکل خاصی برای دانش آموزان به وجود نیامد و امسال هم با هماهنگی با مراکز بهداشتی و توصیه به دانش آموزان برای رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی مشکلی به وجود نمیآید.
ناظم زاده در مورد برگزاری امتحانات حضوری در پایه نهم نیز گفت: سرنوشت هدایت تحصیلی دانش آموزان در این پایه رقم میخورد و بسیار مهم است، به طوری که اگر اهمیت پایه نهم از پایه دوازدهم بیشتر نباشد، کمتر نیست. به همین دلیل پیش بینی شده امتحانات این پایه نیز حضوری باشد به خصوص دروسی که دروس هدف است و در ارتباط با هدایت تحصیلی مؤثر است.
وی با تاکید بر اینکه در امتحانات مجازی قطعاً ارزیابی لازم از وضعیت تحصیلی دانش آموزان حاصل نمیشود، گفت: نمرات نهایی در پایه دوازدهم قرار است در کنکور مؤثر باشد، بنابراین اگر امتحانات به صورت مجازی برگزار شود ممکن است عدالت آموزشی رعایت نشود، در حالی که این نمرات در کنکور تأثیر مستقیمی دارد.
معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش استان از دانش آموزان و خانوادههایشان خواست به آموزش و پرورش اعتماد کنند و گفت: ما تجربه خوب سال گذشته را داریم و میتوانیم با حفظ سلامت دانش آموزان، امتحانات را برگزار کنیم. همچنین در طراحی سوالات تاکید شده رعایت دانش آموزان شود چون به هر حال آموزشها مجازی بوده و حضوری نبوده است. از سوی دیگر توصیه و تاکید شده مسائل بهداشتی در همه حوزهها رعایت شود تا مشکلی به وجود نیاید.
تجمع دانشآموزان مقابل اداره کل آموزش و پرورش
وی با اشاره به تجمع دانش آموزان در مقابل اداره کل آموزش و پرورش در اعتراض به برگزاری امتحانات حضوری، گفت: دانش آموزان میگویند با برگزاری امتحانات مجازی سلامت مان در خطر است، در حالی که شرکت در تجمع بدون ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی خطر بیشتری برای سلامت آنها دارد.
برگزاری نحوه امتحانات پایانی یک تصمیم ملی است
ناظم زاده از خانوادهها خواست دانشآموزانشان را توجیه کنند در تجمعاتی که به سلامتشان لطمه میزند شرکت نکنند و خاطرنشان کرد: برگزاری امتحانات حضوری در پایه نهم و دوازدهم تصمیم استانی نیست و با این تجمعات نمیتوانیم آن را تغییر دهیم. این تصمیم ملی است و اگر قرار است تغییر کند باید در سطح ملی تصمیم گیری شود.
نظر شما