به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا مدرس خیابانی اظهار کرد: ناوگان حملونقل ملی دریایی زیر بار تحریمهای ناجوانمردانه دشمن قرار دارد و برای گذر از این راه دشوار، حمایت و پشتیبانی دستگاهها و نهادهای دولتی بیش از گذشته اهمیت دارد.
وی افزود: خدمات پشتیبانی یکی از بخشهای مهم زنجیره ارزش در تولید و ارائه محصولات هر کشور محسوب میشود که در این زمینه سیستمهای حملونقل یکی از مؤثرترین عوامل در حرکت چرخه تولید هستند؛ بدیهی است فعالیت یک واحد تولیدی بدون استفاده از خدمات چرخه حملونقل معنا ندارد؛ بنابراین حملونقل کارآمد یکی از عوامل تأثیرگذار در رونق اقتصادی و توسعه هر کشوری محسوب میشود.
مدیرعامل کشتیرانی ادامه داد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناوگان ملی دریایی کشور با وجود تمام دشواریها و چالشهای ناشی از بحرانهایی مانند جنگ تحمیلی و تحریمهای اقتصادی، همواره در حمل به موقع کالاهای اساسی و استراتژیک کشور پیشتاز بوده است.
مدرس خیابانی اضافه کرد: در جنگ تحمیلی (هشت ساله) به دلیل عدم ورود کشتیهای خارجی به منطقه جنگی، عملاً واردات کالاهای اساسی به کشور با موانع متعدد مواجه شده بود. در آن زمان دریانوردان غیور ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در شرایط جنگی و پرخطر منطقه کلیه کالاهای اساسی را به کشور حمل کرده و اجازه ندادند دشمن از این طریق به کشور ضربهای وارد کند.
به گفته وی، در دو دوره تحریمهای بینالمللی این ناوگان بزرگ و معتبر در صدر فهرست تحریمی دشمن قرار داشته و دارد. با این حال ناوگان ملی در سختترین شرایط و فشارهای بینالمللی به عنوان خط اول دفاعی کشور در حال ایفا کردن نقش راهبردی و استراتژیک خود است و با تلاش و همت کارکنان فعال خود در بخش خشکی و دریا هیچگاه اجازه نداده که بخشهای تولیدی کشور با کمبود مواجه شود. همچنین کالاهای اساسی که نیاز اول معیشتی مردم است ذیل شدیدترین فشارهای تحریمی به موقع به بنادر کشور رسیده است.
مدیرعامل کشتیرانی با بیان اینکه حمایت و پشتیبانی دستگاهها و نهادهای دولتی از ناوگان حمل و نقل دریایی ضروری و حیاتی کشور است گفت: در این شرایط حساس که ناوگان ملی زیر بار تحریمهای ناجوانمردانه دشمن قرار دارد حمایت از آن نیز ضرورتی ملی است.
مدرس خیابانی تصریح کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحت فشار تحریم در رقابتی سخت و ناجوانمردانه با کشتیهای خارجی که از مزیت تردد آزادانه برخوردارند برای زنده نگه داشتن اقتصاد کشور در حال نبرد در میدان اقتصادی است.
وی ادامه داد: باید اذعان کرد که چه در زمان تحریم و چه پس از آن در دوران مذاکرات قبلی و فعلی برای اثبات حقوق حقه ایران، ناوگان ملی به عنوان ابزاری راهبردی و مقاومتی در برابر فشار دشمنان در اختیار مذاکرهکنندگان ایرانی بوده و به افزایش توان چانهزنی آنها یاری رسانده است. این در حالی است که به علت کم توجهی برخی، بعضاً کشتیهای ناوگان ملی از حمل کالای صادراتی و وارداتی کشور حتی با نرخی کمتر از بازار بازمیمانند.
مدیرعامل کشتیرانی تاکید کرد: در حالیکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مسیر انجام وظیفه ملی خود هزینههای پیدا و پنهان زیادی را متحمل شده است اما با کم توجهی برخی بخشهای اتفاقاً دولتی از حمل کالای ایرانی محروم میشود و گاه کشتیهای ناوگان به اصطلاح یک سر بار میشوند.
مدرس خیابانی ادامه داد: با وجود این مسائل، با تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال ۱۴۰۰ به عنوان سال «تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها" شاهد هستیم که وزارت صمت با اتخاذ تدابیری آغازگر حمایت از سازمانها و نهادهای داخلی شده و مشوقهایی را به صورت معافیت سود بازرگانی و عوارض گمرکی برای وارد کنندگانی که محمولات خود را با ناوگان ملی حمل کنند، قرار داده است.
وی اضافه کرد: انتظار این است که نهادها و شرکتهای دولتی و خصوصی داخلی همچون سازمان توسعه تجارت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، امور پشتیبانی دام و … با استفاده از معافیتهای مذکور در تأمین به موقع کالاهای اساسی و تقویت زنجیره تأمین تولید کشور کمک کنند و در افزایش اقتدار ملی و سرافرازی پرچم مقدس ایران اسلامی در دریاهای بینالمللی تأثیرگذار باشند.
نظر شما